Gå till innehåll

Tunze 3155, sensorproblem


j0nas

Rekommenderade inlägg

Har kört min tunze osmolator i några månader nu. Fungerar överlag bra men blir inte riktigt klok på hur sensorn för avstängning fungerar.

Första veckorna stängde den pumpen så fort den lilla "tippen" var under vatten vilket verkar korrekt enligt manualen.

Nu är det ibland när tippen försvinner, ibland när halva sensorn är under vatten och två gånger har jag vaknat mitt i natten av varningssignalen på nödstoppet då sensorn inte alls har fungerat.

Sensorn sitter i ett lugnt hörn av min interna sump och påfyllningen ute i visningsdelen. Kan inte se att den ser skitig ut när det inte fungerar. Annars skulle väl det kunna vara en rimlig förklaring?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört min tunze osmolator i några månader nu. Fungerar överlag bra men blir inte riktigt klok på hur sensorn för avstängning fungerar.

Första veckorna stängde den pumpen så fort den lilla "tippen" var under vatten vilket verkar korrekt enligt manualen.

Nu är det ibland när tippen försvinner, ibland när halva sensorn är under vatten och två gånger har jag vaknat mitt i natten av varningssignalen på nödstoppet då sensorn inte alls har fungerat.

Sensorn sitter i ett lugnt hörn av min interna sump och påfyllningen ute i visningsdelen. Kan inte se att den ser skitig ut när det inte fungerar. Annars skulle väl det kunna vara en rimlig förklaring?

Om "too high" lyser så är det för mycket vatten i systemet.

Om "too low" lyser är det för lite vatten i vattenbehållaren.

Kör du med någon timer eller dyligt eftersom så fort strömmen slås på så startar osmolatorn och fyller vatten, det skulle kunna vara en orsak till att vattenståndet blir för högt.

Jag har 2 st. osmolatorer i 2 st. akvarier och jag har aldrig råkat ut för ditt problem i något av dem.

Har du olika nivårer i din interna sump så skall sensorn sitta där vattennivån är lägst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla så du inte får efterdroppning ifrån där den tar osmosvattnet, jag hade det problemet med min ett tag och fick då flytta upp slangen där vattnet kommer ut ur. det jag märkt är att när man drar ur den ex när man byter vatten är att när den fyller på kan den fylla lite mycket, men det regleras ganska snart. dock aldrig så den börjar pipa. Hör av dig till butiken där du köpt den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det Anders säger är en sak som tunze själva gått ut och rekomenderat att man ska tvätta proben i varmvatten med tex YES för att få bort hinnan så det är ett äldigt vanligt problem. Så jag skulle testa det först.

Hade missat Tunzes rekommendation. Var säkert hinnan som ställde till det.

Tack för all hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...