Gå till innehåll

Fiskarna kliar sig


Rekommenderade inlägg

tror nog att det handla rom parasiter så som vita prick eller likande finns väll inte så mycket att göra förutom att först å främst köpa ett uv.

Man kan även prova med sötvatten dopp eller kanske sänka salthaölte i akvariet beroende på vad du har i det men det bästa å lätaste är ju ett UVc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inga yttre symtom på någon av fiskarna, dvs inga prickar eller

något annat synligt. De bara åker omkring och kliar sig. Nu på morgonen

hittade jag min kirurg död.smiley19.gif

Jag satte i lite aktivt kol nu på morgonen om det nu hjälper... Det är

lite svårt att få tag på ett UVC nu när det är helg. Andra tips som

kanske kan hjälpa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle kunna bero på förgiftning eller ström i vattnet också även om parasiter är det troligaste. Kolla "näsporerna" på fiskarna. Är de förstorade kan det vara fel på vattnet. Kan det finnas något av metall som ramlat i akvariet? Är det ström i vattnet beror det nästan alltid på doppvärmaren. Det är litet olika på olika sorter men det brukar synas kondens på insidan av väggarna om den är av glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tråkigt att du förlorade en fisk idag . Det gjorde vi också i

veckan.... hade samma problem med vi såg de vita prickar.... de

försvann sedan men fisken dog ändåsmiley19.gif

Den kanske blev för stressad.... Nu är vi desperata och kommer att köpa

en begagnad UV-c lampa på tisdag. Kan bara rekommedera dig att göra

samma sak.... det är väl inte alla parsiter som syns??? eller??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det skulle vara nån metall borde väl de lägre djuren även påverkas

av det. Jag ser ingen påverkan på dessa. Näsporerna på fiskarna

ser ut som vanligt. Sen har jag två clowner som ännu verkar vara

oberörda och simmar som vanligt. Jag kan inte se något fel på

doppvärmaren, den är endast 6 månader gammal. På vilket sätt påverkas

fiskarna av ström i vattnet från doppvärmaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag fick in mitt UVC i måndags. Alla koraller, räkor, sniglar och min sjöstjärna ser ut att må bra men sista fisken dog idag. Det var kanske något annat än parasiter? Vad bör jag göra? Bytta stora delar vatten? Hur länge bör man vänta innan man provar med att sätt i nya fiskar igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

:död: Jag har en A. lineatus som jag har sett flera gånger kliat sig på stenar. Den har inga synbara konstigheter som prickar el dyl, men det kan ju förklara att den har ett lite tillbakadraget betende och att jag inte har sett den äta sedan den inskaffades för en vecka sedan. Den pickar dock på stenen.

Oodinium eller Cryptocarion återstår väl att se...

Mitt uv kommer först imorgon!

Att köra uv i kurerande syfte har väl inte någon effekt på värddjuret men jag kan kanske rädda de övriga innvånarna.

:snurrig: Men hur ska jag göra med den kliande gynnaren?

Ska jag ge den ett sötvattensdopp i ett par minuter eller sätta den i karrantän med en låg salthalt på 1.016... ...och/eller behandla den med kopparsulfat 0,8-1mg/l.../eller ska jag göra ett 50% vattenbyte i hela karet och sänka salthalten tillfälligt och låta den gå kvar?

När uv't kommer ska det i alla fall gå på dygnet runt och jag ska aldrig mer introducera ny fisk utan 4-7 veckors karrantän...

Hur som helst uppskattas här ett bollplank med någon som har lyckats behandla saltvattens Ich/ Korall fisk sjukdom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag inskaffade en Deltec med T5 39 wattare. Kopplade in det för 10 minuter sedan!!!

Tillbehör köper jag lite varstans ifrån... Jagade en begagnat uv-c anläggning ett bra tag men lyckade inte hitta något, så det blev att jag beställde en ny.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår såg jag även att en Salaris börjat klia sig. Jag kommer börja med lite åtgärder nu ikväll...

Till att börja med kommer jag slammsuga bottnen (skönt att man inte har någon sand!). Sedan kommer jag göra ett 20% vattenbyte och återanvända vattnet till ett av karrantänken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu sett över behandlingsmetoder och valt att flytta min lineatus som verkar vara drabbad av Ich till ett separat karrantänkar. Jag vet inte om den drabbats av Odinum eller prick så jag har tänkt att behandla den för både och (Vissa medicner verka vara verksamma mot detta också!)

Övrig fisk som inte verkar vara drabbade flyttar jag till ett annat kar som jag har tänkt ge en förebyggande behandling med ett mildare preparat. Tänkte även ansluta uv-c till detta kar. Måste jag flytta alla lägre djur också såsom sniglar, eremiter, räkor också?

Innan jag flyttar fisk till respektive karrantänkar tänkte jag ge dem ett sötvattensdopp på 3-4 minuter. Viktigt är väl att R/O sötvattnet har förutom rätt temperatur även har samma ph-värde som i huvudkaret?

Huvudkaret tänker jag sedan höja temperaturen i så parasiternas livscykel påskyndas och jag tänker låta det gå fiskfritt i 4 veckor innan jag flyttar tillbaka behandlade/friska djur. Då parasiterna inte klarar sig utan värddjur så borde det bli Ich fri av sig självt under denna tid

Någon som har kommentarer över nedanstående preparat?ex

For the control of Oodinium and Cryptocaryon in salt water aquaria

get_image.php3?id=128&field=0

pointex effectively and reliably treats Oodinium and Cryptocaryon parasites in salt water aquaria. The active substances decompose naturally in the aquarium after 20 days and a water change after completing the treatment is not necessary. pointex is not poisonous to fish but is harmful to all types of invertebrates, and can only be used in fish only systems or quarantine aquaria

lupe.gif

get_image.php3?id=130&field=0

exodin is an effective and reliable treatment against Oodinium. exodin is not harmful to invertebrates or marine algae and the disinfecting effect of exodin helps to prevent the fish from contracting secondary infections. During treatment, no turbidity or water colouring occurs.

Waterlife Cuprazin

cuprazin.jpg

Prick/bened/odinium i saltvatten.

Får ej användas med lägre djur!

Innehåller koppar !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...