Gå till innehåll

Transport av fisk!


kobbens

Rekommenderade inlägg

Då måste de va bättre och använda syre då?

Bor på gotland så transporttiden kan vara lång, mellan 8-18 timmar beroende på vart man tar fisk.

Utbudet på Gotland är Mycket begränsat med allt som rör saltvatten. Svårt att tom få beställa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liknande påsar har använts för att transportera diskus från Amazonas.

En bit text från Diskusforum.se

Källa:Jan Holmgren

http://diskusforum.se/viewtopic.php?f=179&t=3267

Bildlänk http://diskusforum.se/download/file.php?id=8463

"Andningspåsar

Tillbaka på båten sorterar vi ut vilka fiskar som ska få följa med oss hem och flyttar över dem till andningspåsar. De skadade och mindre vackra diskusarna släpps tillbaka ut i Rio Purus.

Andningspåsarna heter ”Kordon Breathing Bag”. Det är påsar tillverkade av någon typ av Gore-Tex plast. Påsarna har förmågan att släppa in syre och släppa ut koldioxiden, rena trolleriet. De som vi har med oss rymmer fem liter. Jag testade en påse innan resan för att verkligen se om de fungerade som lovat. Jag fångade två stycken tio centimeters mörtar som placerades i en andningspåse. Efter fyra veckor simmade mörtarna fortfarande i påsen och verkade må bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta affärer som säljer saltvattensfisk har tillgång till syrgas och packar med det om du säger till innan.

Påsarna funkar bra annars. Jag gjorde ett experiment för ca 15 år sedan när jag tog lite näringsrikt vatten, några Daphnia magna och lite svävalger i en sådan påse. Påsen hängdes upp i ett växthus och det fungerade helt enormt bra i nästan 6 månader - sedan blev det för kallt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men under dem åren som jag kört discus var problemet att man hela tiden pumpar i kallare luft, samt att de skvalpar rint i för stora hinkar/ frysväska mm. Så jag vill helst inte göra det! Å jag kör ju inte hela vägen, vi har en båttransport delvis. Kan då inte köra med omvandlare och det är begränsat med 220 på båten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt problem är att jag pumpar i för varm luft... Det löser jag med en kylklamp, motsatta problemet kan lösas med värmepack av olika typer. Varianten med omvandlare förutsätter ju att man kör eller åtminstone har ett spänningsutag med kräm i även när man står still. Om det är ett problem så kan man använda batteripump, den påverkas ju inte av om bilen står still.

De problemen kan hanteras, däremot så skall det ju medges att det skvalpar mer i hink. Mer, det skvalpar i påsar också även om man inte märker av det så mycket då påsen dämpar ljudet. Föredrar man påse så går det att dra ner en luftslang i en sån också och dra åt måttligt med gummisnodd så inpumpad luft kommer ut.

Därmed inte sagt att metoden med luftning nödvändigtvis är den bästa, den är t ex värdelös till maneter. Det jag vill komma till är i alla fall att det är bra om man vet att det finns olika lösningar som kan fungera bättre eller sämre till just den transport man tänkt sig så att man kan fundera på vad som blir bäst i just det aktuella fallet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...