Gå till innehåll

Mitt 54 liters :)


sophie

Rekommenderade inlägg

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej! Ett litet förslag är att kanske "lägga" värmaren bakom stenen så den inte syns så mycket!

Hej! Jaa den är väldigt ful har försökt gömma den så gott det går i det lilla karet. Den är ju bakom stenen hehe! men vet inte hur jag annars skulle sätta den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla först så det inte blir för mycket temperatur-skiftningar mot natten innan du plockar bort den helt. Och läs lite om värmaren åxå, då inte alla är godkända att helt sänkas ner i vatten vad jag förstått... Har själv två, varav den ena tydligt i manualen visar att man inte får sänka den helt i vattnet.

Att räkorna ömsar och tros ha dött är något du får vänja dig vid... :) Jag gick på det tricket otaliga gånger med mina räkor!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ut med original filtret du har i som ingår i sötvattens kitet och i med en "wave maker" till .. Så du kör 2 sådana istället :) mycket cleanare look:)

Sent from my iPhone using Tapatalk

okej skulle du kunna skicka en länk på en sådan? vet ju knappt vad det är så hittar inte det när jag söker på det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på att du ens behöver värmaren då du skrev att du hade 28 grader (tror ja) i din andra tråd.

jag vet inte! jag har ju ställt in den på 26,5 nu. Men du tror alltså att jag kanske kan skippa den helt?? Kan ju alltid testa och ta bort den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla först så det inte blir för mycket temperatur-skiftningar mot natten innan du plockar bort den helt. Och läs lite om värmaren åxå, då inte alla är godkända att helt sänkas ner i vatten vad jag förstått... Har själv två, varav den ena tydligt i manualen visar att man inte får sänka den helt i vattnet.

Att räkorna ömsar och tros ha dött är något du får vänja dig vid... :) Jag gick på det tricket otaliga gånger med mina räkor!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

nej precis vet inte heller om jag kan sänka ner den helt ska kolla upp den innan jag testar!

hehe ja det får jag nog göra, blev helt paff bara när "den" såg så livlös ut :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sådan typ :)

http://www.drakfisken.se/pumpar/1333-tunze-nanostream-6015.html

Så ha den riktad uppåt så ytan får mycket rörelse:)

Sent from my iPhone using Tapatalk

okej men det ser ju ut som dom jag har i mina båda hörn som gör så att det blir rörelse i vattnet. Menar du att jag kan ta bort själva pumpen alltså? Förstår inte riktigt vad du menar.... skulle ju jätte gärna ta bort den stora klumpen om det går!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej men det ser ju ut som dom jag har i mina båda hörn som gör så att det blir rörelse i vattnet. Menar du att jag kan ta bort själva pumpen alltså? Förstår inte riktigt vad du menar.... skulle ju jätte gärna ta bort den stora klumpen om det går!

Aha du har 2 st redan, hade jag varit du så hade jag tagit bort det stora filtret ja.. Den som ingick i karet när du köpte det.. Det behöver du inte. Levande stenen fungerar som filter... Sen höjer du den cirk pumpen som är under filtret om jag ser rätt så att den pumpar uppåt så ytan rör sig så mycket som möjligt :),

Ingen nytta i att blåsa bubblor i vatten som jag ser på bilden att du gör , rörlig yta = syrsätter vattnet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha du har 2 st redan, hade jag varit du så hade jag tagit bort det stora filtret ja.. Den som ingick i karet när du köpte det.. Det behöver du inte. Levande stenen fungerar som filter... Sen höjer du den cirk pumpen som är under filtret om jag ser rätt så att den pumpar uppåt så ytan rör sig så mycket som möjligt :),

Ingen nytta i att blåsa bubblor i vatten som jag ser på bilden att du gör , rörlig yta = syrsätter vattnet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

ja jag har 2 st turboextreme 2000, d står att de pumpar 2000. men tror inte riktigt dom är så starka! har ju iaf inte storm i karet. men okej det låter ju jätte bra att jag ev kan ta bort den! precis satte en i nedre vänsta hörn och en i högra hörnet där uppe. tänkte att det skulle gå runt bättre då. eller är det bättre att ha båda där uppe i samma riktning? för om jag har dessa två, behöver jag väl inte den du rekomendera??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha en riktad mot stenen sen en mot ytan så den rör sig :),

Nej den jag länka behöver du inte,

Dom har bra flöde men Iomed att dom har så brett flöde så känns det mindre än vad det är :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

okej tack så jätte mycket ! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här ser det ut idag, blivit lite förändringar - tog bort pumpen! och satte värmaren lodrätt. Tack för tipsen!

Baksidan!

post-6497-14468924389961_thumb.jpg

hela karet; dock lite synd att sladdarna är där och slänger i hörnet...

post-6497-1446892439017_thumb.jpg

sen har jag en liten fråga, min ena eldräka vågar knappt vara nere på sanden då den andra större räkan jagar bort den! det känns som att den knappt får gå ner och äta. Den gömmer sig alltid uppe i något hörn eller på korallen som ni ser på bilden! Är det vanligt att dom har sina revir eller är dom bara aggressiva mot varandra? Den större räkan kom först till akvariet!

post-6497-14468924390365_thumb.jpg

Jag hoppas också att det är tillräckligt med rörelse i vattnet! för det skulle vara mycket rörelse vid ytan? det känns som att det är för lite men hoppas inte...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det för dig? Lever korallerna fortfarande?

Tack det går bra som sagt ;) lite förändringar i karet nu som du ser så hoppas det fortsätter att gå bra! är sugen på att åka och handla snyggare lampor, fiskar, koraller! ALLT, ALLT, ALLT. Men ska åka bort i två månader snart så det får kanske vänta....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På aquarium stockholm/akvarieleasing i sumpan har dom en bakgrund som jag tycker är fin.

post-4606-14468924390581_thumb.jpgHär är en bild på ett av mina gamla kar där jag hade den bakgrunden.

En sån bakgrund sätter man på baksidan av karet så döljer den kablar och sånt, men man måste skrapa kalkalger som bildas på bakrutan annars förstörs intrycket lite. Kostar kanske runt 50 kr eller nått för ditt kar.

Om du tycker det är för lite rörelse vid ytan kan du rikta en pump mot ytan. Utan någon form av ytavrinning så kommer du få en ytfilm med tiden, ser ut som en hinna på vattnet, att rikta en pump mot ytan gör att det tar längre tid för filmen att bildas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...