Gå till innehåll

Mitt 54 liters :)


sophie

Rekommenderade inlägg

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Verkar vara en fin Sarcophyton du skaffat, du får posta en bild när polyperna kommit ut. Den lilla masken ser ut att vara en liten borstmask, de är nyttodjur som äter överbliven mat och sånt. De kan dock bli stora och är då inte lika roliga, men fortfarande nyttodjur. De har små hårstrån som sticks så ta inte på dem utan handskar eller något hjälpmedel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar vara en fin Sarcophyton du skaffat, du får posta en bild när polyperna kommit ut. Den lilla masken ser ut att vara en liten borstmask, de är nyttodjur som äter överbliven mat och sånt. De kan dock bli stora och är då inte lika roliga, men fortfarande nyttodjur. De har små hårstrån som sticks så ta inte på dem utan handskar eller något hjälpmedel.

TACK :D ska möblera om lite i karet så att den kan få en finare plats bara.. Ja absolut men är det normalt att polyperna är ute under natten? för det är dom i alla fall, endast ett fåtal är ute när det är ljust.

okej låter som en äcklig mask.. men det var ju tur att du skrev att dom sticks för jag tänkte ta bort den - men då får den va kvar :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det normalt att polyperna är ute under natten? för det är dom i alla fall, endast ett fåtal är ute när det är ljust.

De Sarcophytons jag haft har polyperna varit ute på dagen och indragna på natten. Ge den lite tid så kommer den säkert ha polyperna ute på dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man plockar med mjuka koraller är det ju inte ovanligt att de drar ihop sig och särskilt sarcophyton brukar vilja ömsa efter att man har plockat med dem.

Jag tycker platsen är perfekt. Den kommer säkert slå ut fint och bli en blickpunkt samt att du kan få stationära fiskar att bosätta sig i den utanför revet vilket blir extra fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man plockar med mjuka koraller är det ju inte ovanligt att de drar ihop sig och särskilt sarcophyton brukar vilja ömsa efter att man har plockat med dem.

Jag tycker platsen är perfekt. Den kommer säkert slå ut fint och bli en blickpunkt samt att du kan få stationära fiskar att bosätta sig i den utanför revet vilket blir extra fint.

okej tack så mycket! du kan nog ha rätt men ska flytta bak LS lite så att sarcophyton inte är så nära glaset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara bra.. alltid bättre med mer yta mellan allt levande (även betraktaren) :)

Du skrev innan att polyperna var ute på kvällstid. Stämmer det fortfarande och isåfall vad har du för fiskar?

några polyper är ute men inte alla. alla är ute när det är mörkt! jag har inga fiskar ännu. I karet finns det: 1 sjöstjärna, 2 eldräkor, 4 sniglar och 1 eremitkräfta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdateringar!

post-6497-14468924515468_thumb.jpgallt i karet verkar må bra, sarcophytons polyper kmr fram lite då och då. Nån dag har den varit helt "utblommad" andra dagar inte. Jag har flyttat på den 3 grr så det kan nog ha med det att göra men nu har jag hittat en bra plats åt den tycker jag. Bytte vatten idag också, och gjorde därefter lite tester, allt ser ut som vanligt men nitratet. Nästa projekt blir att hitta någon bättre belysning!

Men har lite funderingar kring detta som jag nyss upptäckt i karet:

såg det här när jag lyfte på locket idag o skulle som sagt byta vatten, vad kan det här vara:

post-6497-14468924515028_thumb.jpg

och sen såg jag detta under lysröret i locket: ser ut som att det har rostat. detta kan väl inte vara så bra för karet eller tror ni att det inte påverkar? :o

post-6497-14468924515269_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdateringar!

såg det här när jag lyfte på locket idag o skulle som sagt byta vatten, vad kan det här vara:

[ATTACH=CONFIG]71546[/ATTACH]

Nu ska jag uinte utge mig för att vara någon expert men jag är ganska säker på att det är en pump ;)

Eller är det något annat på bilden du syfta på?

Det kan vara rost på din reflektor, om karet är för sötvatten kanske dom använder något som rostar i saltvattten.

Jag TROR inte rosten är någon direkt fara om den inte trillar ner i karet, reflektorn fungerar dock sämre då den inte reflekterar ljus lika effektivt.

Om du ändå ska byta ut belysningen tror jag inte att du behöver få panik för lite rost på reflektorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska jag uinte utge mig för att vara någon expert men jag är ganska säker på att det är en pump ;)

Eller är det något annat på bilden du syfta på?

Det kan vara rost på din reflektor, om karet är för sötvatten kanske dom använder något som rostar i saltvattten.

Jag TROR inte rosten är någon direkt fara om den inte trillar ner i karet, reflektorn fungerar dock sämre då den inte reflekterar ljus lika effektivt.

Om du ändå ska byta ut belysningen tror jag inte att du behöver få panik för lite rost på reflektorn.

"h a h a" :D ja det är en pump men kanske utryckte mig lite fel, vad är det PÅ pumpen?? hehe.

ok bra ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att du verkar ha fått till det riktigt fint och sacrophytonen fick en bra plats där i mitten :)

Tack så mycket det är på god väg iaf :) har gjort lite ändringar, så den står inte i mitten nu men har flyttat bak all LS mot rutan och sarco fick en lite större yta runt om sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KONSTIGT! båda mina eremitkräftor har dött nu... blir jätte besviken! alla andra i karet verkar må bra men dom dog :S varför?

Säker att det inte är skalet av kräftorna du har hittat? En av mina bytte skal (inte snäckskalet, utan skalet på själva kräftan) och ja trodde genast att den hade dött när ja såg skalet men sen såg jag hur den gick runt på en sten i närheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KONSTIGT! båda mina eremitkräftor har dött nu... blir jätte besviken! alla andra i karet verkar må bra men dom dog :S varför?

Det kan vara som Robin skriver att de ömsat "skinn" det ser då ut som döda eremiter som ligger i sanden. Kontrollera alla tomma skal du har i karet och se så du inte har någon eremit i något av dem.

Det bruna på stenarna är troligtvis kiselalger, de är en naturlig del av uppstarten. Det ser väldigt tråkigt ut men de algerna blir utkonkurerade senare,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni båda hade rätt! den ser väldigt levande ut fortfarande, skönt :D men en av dom är iaf borta. nu har jag kollat igenom alla skalen...

okej kiselalger okej :) jaha nu ska man snart åka bort 2 månader o lämna över ansvaret till pappa, undrar hur detta ska gå ! :o

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara som Robin skriver att de ömsat "skinn" det ser då ut som döda eremiter som ligger i sanden. Kontrollera alla tomma skal du har i karet och se så du inte har någon eremit i något av dem.

Det bruna på stenarna är troligtvis kiselalger, de är en naturlig del av uppstarten. Det ser väldigt tråkigt ut men de algerna blir utkonkurerade senare,

Juste ömsat hette det ju ;) Tackar för det! Var helt stilla i huvudet när ja skrev, så det blev som det blev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...