Gå till innehåll

Mitt 54 liters :)


sophie

Rekommenderade inlägg

Juste ömsat hette det ju ;) Tackar för det! Var helt stilla i huvudet när ja skrev, så det blev som det blev.

hehe men man förstod ju iaf :) men så var det... men den första räkan som faktiskt är död, då var "också" hela kroppen ute ur skalet....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ni båda hade rätt! den ser väldigt levande ut fortfarande, skönt :D men en av dom är iaf borta. nu har jag kollat igenom alla skalen...

okej kiselalger okej :) jaha nu ska man snart åka bort 2 månader o lämna över ansvaret till pappa, undrar hur detta ska gå ! :o

Om du har tur så kan det va så att ena eremiten har rymt från sitt skal för att hitta ett nytt som e större. När min rödbenade gjorde så så var den mycket försiktig med att visa sig. Annars så kan ju oturen varit där och den har dött, men vänta ett tag till innan du slår spik i saken, eller hur man nu säger ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har tur så kan det va så att ena eremiten har rymt från sitt skal för att hitta ett nytt som e större. När min rödbenade gjorde så så var den mycket försiktig med att visa sig. Annars så kan ju oturen varit där och den har dött, men vänta ett tag till innan du slår spik i saken, eller hur man nu säger ;)

JAHA! visste inte att dom kunde göra så, trodde dom alltid var i ett skal... jag kan ju alltid hoppas att den kmr fram då.. för just nu ligger det 6 tomma skal på botten - så i så fall hur kräsen får man va ?! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JAHA! visste inte att dom kunde göra så, trodde dom alltid var i ett skal... jag kan ju alltid hoppas att den kmr fram då.. för just nu ligger det 6 tomma skal på botten - så i så fall hur kräsen får man va ?! :D

Kan va riktigt kräsna dem där små liven. Min blåbenade hade nog lite beslutsångest när den bytte snäckskkal då den bytte från den ena till den andra i nån timme. Så dem e lite modebenägna trots allt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan va riktigt kräsna dem där små liven. Min blåbenade hade nog lite beslutsångest när den bytte snäckskkal då den bytte från den ena till den andra i nån timme. Så dem e lite modebenägna trots allt ;)

HAHA aa jag får väl se om den kmr fram då.... !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en sorts ytavrinningar som man kan koppla på interna pumpar eller ytavrinningar: http://mycichlidtank.oneinfostop.com/skimmer.htm

Felskrivet... "Den går att koppla på interna pumpar eller YTTERFILTER" ska de va... Men efter att min gått en vecka nu ungefär kan jag säga att jag är nöjd! Ingen ytfilm alls! :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Felskrivet... "Den går att koppla på interna pumpar eller YTTERFILTER" ska de va... Men efter att min gått en vecka nu ungefär kan jag säga att jag är nöjd! Ingen ytfilm alls! :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

okej härligt! hur går det med karet då? fått i ngt levande ännu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Det förklarar avsaknaden av kommentarer senaste månaden... :) Är ju nyfiken på hur de går...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Hej! jag precis som sagt så är jag utomlands i ca 1 månad till. Men har fått lite rapporter hemifrån om att allt mår bra i karet! så jag är nöjd med det :D ^^ får se sen när jag kommer hem.. men är redan sugen på att uppdatera mig till ett större kar.. var nämligen på en super fin djurpark här på teneriffa och de hade verkligen fina kar! hur går det för er??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Hur stort kar ska du sikta på då?

jag vet inte större iaf ^^ men nu har det växt så mycket i mitt kar så ska hålla mig till det nu ett bra tag.. nu börjar det äntligen hända saker. och man kan fortsätta göra det finare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Några bilder som kan visa tillväxten? :) Hur tycker du annars att det går? Något du vill ändra på eller kanske något du tycker du fått till riktigt bra som du vill tipsa andra om med kar i samma storlek?

det kmr absolut snart! nu har jag äntligen kommit igång igen efter min resa... allt växer väldigt fint!

jag tycker att det går bra, inget jag vill ändra på hittils men skulle vilja ha ett större kar.. men ska ha lite is i magen för jag har ändå inte haft mitt kar så länge så vill se att jag kan sköta det innan jag går på något större!

kan inte riktigt tipsa om något ännu eftersom jag känner mig så "färsk" än så länge... men jag kan definitivt säga att det funkar att ha ett kar utan sump o andra "extra" grejer - allt verkar ju må bra iaf i mitt kar :D !

hur går det själv ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm... Börjar man bli lite FÖR påverkad av hobbyn när man läser "lite is i magen" men hjärnan översätter till "lite LS i magen"? Haha, eller så är jag bara för trött...

Hur stora vattenbyten gör du och hur frekvent? Vad använder du för salt?

Jag upplever också att det går utmärkt att köra utan sump på ett såhär litet kar, men att skala upp det skulle få mitt salt-konto att skena iväg ganska snabbt.

Några nya idéer på nya djur?

Jag vill inte klottra för mycket om mitt kar i din tråd, men jag försöker hålla min egen tråd någorlunda uppdaterad: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=41011

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe det verkar som att du blivit lite "hobby skadad" ^^ !

jag gör ett vatten byte på 5 liter varje vecka. Och köper salt ifrån Triton i täby :)

jag har funderat på någon goby eller pipe-fish. men vet inte om jag ska ha fler djur i mitt lilla kar, det känns ganska så fullt redan! därav tanken att ev köpa ett lite större kar...

vad har du för djur? funderar du på några fler?

okej ska kika lite där :)

Hmmm... Börjar man bli lite FÖR påverkad av hobbyn när man läser "lite is i magen" men hjärnan översätter till "lite LS i magen"? Haha, eller så är jag bara för trött...

Hur stora vattenbyten gör du och hur frekvent? Vad använder du för salt?

Jag upplever också att det går utmärkt att köra utan sump på ett såhär litet kar, men att skala upp det skulle få mitt salt-konto att skena iväg ganska snabbt.

Några nya idéer på nya djur?

Jag vill inte klottra för mycket om mitt kar i din tråd, men jag försöker hålla min egen tråd någorlunda uppdaterad: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=41011

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag har nämnt alla djuren i min tråd redan, men jag kommer skaffa ytterligare ett par fiskar och tre räkor. Finns risk för att det blir för trångt, men jag tar inte allt på en gång.

Trevliga djur du tittat på!

Är det ett "eget" salt de har eller är det en vanligt förekommande produkt?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag har nämnt alla djuren i min tråd redan, men jag kommer skaffa ytterligare ett par fiskar och tre räkor. Finns risk för att det blir för trångt, men jag tar inte allt på en gång.

Trevliga djur du tittat på!

Är det ett "eget" salt de har eller är det en vanligt förekommande produkt?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

jag såg det sen... okej nice :)

ska lägga upp lite bilder snart.

det blandar själva :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

JAG BLIR INTE AV MED ALGERNA! har en massa alger på sanden... dom är bruna!! och ligger som en matta på sanden som man bara kan lyfta bort... jag tänkte att det går bort med tiden men det har det inte gjort nu på några veckor! vad kan man göra åt detta? alla värden som jag testar en gång/v är bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...