Gå till innehåll

Få Chelmon Rostratus att äta


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Köpte mig en Chelmon Rostratus i förra veckan. Den går nu i mitt Elos som för tillfället är ganska tomt på fisk (har flyttat över de flesta till mitt 600). Trots att den enbart är 6 cm så är den helt klart störst i karet. D.v.s ingen fisk som dominerar den eller stör. Den simmar runt i hela karet och ser vädligt nyfiken och hälsosam ut. Allt som oftast ser jag den "picka" på stenen, men den verkar inte ha tagit en enda glasros. Den har inte heller ätit något av maten jag gett den. Varken ON:s Super shrimp eller fryst Formula one har fungerat. Inte heller reef paste.

Tips, tankar, kommentarer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min rör inte glasrosor heller.

Koppade in den i ett litet kar "karantän" och gav den fryst artemia.

Var inga svårigheter alls att få den att äta. Dock äter den bara fryst artemia och ej pellets.

Hävdar sig riktigt bra i stora karet nu och är snabb på maten när det bjuds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

När min Chelmon Rostratus gick bort, sökte jag efter ganska mycket info om detta.

Det fanns alla möjliga tips både på youtube och andra ställen. Allt från att de helst ska äta "bloodworms" som man kan sätta runt en sten med ett finmaskigt nät så att de kan "picka" i lugn och ro.

Ett annat intressant tips var att ha ett rör av PVC eller plexi med små hål i (så att endast den kan komma åt) och sedan mata lite i röret när de andra får mat.

Jag har några kirurger, dvärgkejsare och en dominodamsell som blir som vansinniga när maten kommer.

Jag misstänkte att denna lugna och fina fisk inte hann med helt enkelt.

Jag tänkte nog prova rörmetoden när det blir dags för en ny Chelmon.

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag har ju provat med Super Shrimp från ON, det är ju berikad vuxen artemia. Så hmm, vi får se vad som händer.

Jag hade samma problem med en annan fisk och hittade då ett tips på guiden om att man kunde låta artemian dra i lite vatten med pressad vitlök innan matning. Funkade för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej , har du möjlighet att lägga i lite grovt grus nånstans , då blir det ett tillhåll för dv små kryp , då har du minskat risken att den svälter ihjäl , den rostratusen jag har nu är den trögaste jag haft någonsin , det tog 8 månader innan den tog nått foder , tillslut lärde han sig att när pelletsen legat en stund på botten så blev det fullt med småkryp på dom och då satte han fart och börja äta pellets , men den äter bara FM basic pellets och blåmusslor inget annat , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är lite surt med mysis är ju bara att den innehåller så mkt phosfat.... Jag har själv en rostratus sedan 2 veckor och jag har inte sett den äta men än det som erbjuds naturligt från stenen mm. jag hade förhoppningar om att han skulle ta mina glasroser men det har jag inte sett än.....

Blir väl till att köpa lite mysis om han blir tunnare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...