Gå till innehåll

Scatophagus Argus


Saxmark

Rekommenderade inlägg

Har upptäckt att dessa fiskar kan saltvattenanpassas med stor fördel som algätare i ett saltvattenskar. Har förnärvarande 4 st i mitt 240 liters kar. Och dessa far fram i ett stim och äter precis allt som är grönt. De alger som de ratar rycker de loss från stenarna och släpper fritt i vatten så att ytavrinningen kan göra sitt. Ett billigt (ca 45kr/fisk) alternativ till kirurgerna även om de inte är lika granna att titta på.. smiley2.gif.

scatophagus_argus.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag ju inte överdriget mycket koraller i karet.. Men som svar på din fråga så är det nej.. Den jobbar sig mjuk och fint runt.. Men jag har en del alger i ett par koraller och de jobbar sig igenom det med.. :).. Tyvärr har jag inga bilder från mitt kar då jag saknar digitalkamera.. Eller rättare sagt tålamodet att övertala tanten till ett inköp av dyl.. smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga problem alls faktiskt.. Men så har jag 2 clowner, 1 salaris och 1 pincett i karet bara.. Dock upptäckte jag idag att de käkade foder som landade på botten när jag matade clownerna.. (Tsk Tsk Tsk.. Som om de inte skulle ha alger så de överlevde.. ;) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Argusfisken är en salt till bräckvattenfisk som leker i floder och vandrar ut i havet vid 7 - 8 cm storlek. Den blir 30 cm i naturen men sällan 20 i akvarium.

Ensamma blir de ofta väldigt aggresiva men i grupp skall de vara lugnare. Ryggfentaggarna är giftiga. Allätare som äter de flesta algtyper. Vad jag hittat så rekommenderas de för akvarier på minst två meter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm.. Läste mig till att deras naturliga habitat var i flodmynningar och att de levde i bräckt vatten.. Köpte först 2.. De var snälla i karet men slöa.. Efter att jag konverterat 2 till så har jag nu fyra raketer som käkar alger så det knakar.. De är konstant på jakt i karet och de har ätet rent på under 2 veckor.. Nu behöver bara turbosana göra sin finputsning på stenarna.. Är lite rädd för min salaris bara.. Att dens alger skall ta slut..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Kanske lite väl sent.. Men här kommer en bild på argusarna i karet.. Bilden är inte den bästa men det syns rätt tydligt att det är argusar som simmar så glatt i ena hörnet.. Detta karet är numera rekonverterat till ett sötkar och argusarna har gått samma väg så de går i samma kar fast med sött vatten.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...