Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej igen!

Har startat upp ett 375L akvarium och känner att en tråd här på svg´s nybörjarforum passar bra!

Det är ett 375 liters med böjd/välvd bakruta:)

Lite udda men jag gillar faktiskt hur det blev!

just nu är belysningen 4*54w t5, ska bli mer framöver!

sump på 105 liter, där finns skummare, 2st värmare lite kol och en bubbelfälla!

Ska leta efter lite mer inkörd LS då jag nog bara har ca 15-20kg i just nu!

Nån i närheten som har så hojjta gärna till:)

Postat

Jag satte dubbla buntband i stenen, får se hur länge det håller:)

Och pelaren till vänster sitter på returen!

Nu måste jag bara fylla på med lite sand så ser det ju betydligt bättre ut sen!

Postat
Jag har höga värden av allt?

Kh 15

Ph 8,1

Mg +1500

ca 490

Salt 1,025

Temp 24

Mmja det är det ju, funderar på om du kanske har lite högre salthalt än 1,025... det skulle kunna förklara det, vad mäter du den med?

Postat
mäter saltet med en sån där härlig vipparm:)

Det kan vara det alltså?

Ja, kan vara, måste inte vara, men jag skulle nog testat med en refractometer o jämfört innan någon annan åtgärd blir aktuell

Postat

Min vipparmsmätare gav ibland extrema skiftande värden. Mätte samma vatten och det kunde diffa mellan 1.021-1.026 ....så tillförlitligheten på dem är nog sådär

Postat
Min vipparmsmätare gav ibland extrema skiftande värden. Mätte samma vatten och det kunde diffa mellan 1.021-1.026 ....så tillförlitligheten på dem är nog sådär

Shit :)

Vad är det bästa, refractometer eller?

Postat

KF har en rätt billig refraktometer, men den blir inte alltid toppenbra kalibrerad med osmosvatten (som den ska enligt instruktionerna). Jag har lite referensvätska över som du kan få när du hämtar Xenian, så löser det sig skitbra.

Postat
KF har en rätt billig refraktometer, men den blir inte alltid toppenbra kalibrerad med osmosvatten (som den ska enligt instruktionerna). Jag har lite referensvätska över som du kan få när du hämtar Xenian, så löser det sig skitbra.

utmärkt:) hur många pet-flaskor måste man panta för att köpa en sån hos KF då?

Postat

Jag tänkte köpa typ 20kg sten till men är lite kluven hur jag ska göra!

Roligast är ju att köpa en låda ls från korallfisken, men då rätta mig om jag har fel så kommer det väl bli nitrittopp och hela den biten?!

Vilket gör att jag måste flytta fiskarna tills det har blivit stabilt i burken, har iofs bara 4 fiskar så det är ju inte hela världen att flytta dom till ett litet kar så länge!

Alternativ 2: leta inkörd, begagnad sten, då är det väl bara att köra lite aquascape så är man väl på banan ganska fort?!

Hur hade ni gjort om ni gick i mina simfötter?

Postat

Då jag är helt värdelös på allt det tekniska med ljus så undrar jag om det här kan vara nått för mig?

Tänkte ha 2 st om dom inte är skit!post-5018-1446892451114_thumb.jpg

Postat

Skit o skit... Rampen är gjord med 1w Led chip.. Föreslår att du letar efter 3w istället för att få bra tryck i ljuset.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...