Gå till innehåll

natriumhydrogen


droopy

Rekommenderade inlägg

tjo, jag ska börja med balling light, har läst å läst å läst för att jag ska göra rätt.

men när man sedan får hem grejerna och ska blanda, så visar det sig att det inte var så lätt.

det vill inte blanda sig med vatten. jag som trodde jag läst allt. men inte

hur ska jag göra med natriumhydrogen?

det gäller väll dom andra oxå, men det blir bara lite i botten, natriumhydrogen blir typ allt på botten efter ett tag.

/droopy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan inte blanda hur koncentrerade lösningar som helst. Natriumhydrogenet som du nämner är särskilt svårlöst! Jag har löst 1,5 kg av både Magnesium och Kalsium (i separata behållare) till 10L vatten utan problem. Men den sista ingrediensen går inte i närheten av lika mycket! Använder du AquaCalculator så kan du där se hur hög koncentration du kan ha av de olika lösningarna.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snälla, förvirra inte med ofullständiga svengelska namn.

Sodium hydrogen carbonate

Natriumvätekarbonat

Sodium bicarbonate

Natriumbikarbonat

Eller möjligen bikarbonat rätt och slätt. Men inte natriumhydrogen, det förvirrar och skär i ögonen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Natriumhydrogen = NaOH = lut = kraftigt pH höjande och livsfarligt att använda om man inte vet vad man gör. Ingen direkt påverkan på innehållet av karbonater och bikarbonater i karet.

Natriumbikarbonat = NaHCO3 - pH höjande upp till 8,0 - 8,3 (efter 8,3 är det pH-sänkande) - stor inverkan på mängden bikarbonater och karbonater eftersom det inte går att överdosera med häseende på pH

Natriumkarbonat = NCO3 - kraftigt pH-höjande och måttlig påverkan på innehållet av bikarbonater och karbonater eftersom pH stiger för mycket

Och som Bygert skriver - blanda inte ihop begreppen

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

My bad! Jag läste bara "Balling" sen tänkte jag inte längre. Bikarbonaten brukar benämnas på så många olika sätt att jag tog för givet att det var det det handlade om. Tur att nån annan är uppmärksam! Då har han fått/beställt/läst fel produkt då med andra ord?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag tror han fått rätt och att det kan vara Ted som är skyldig till det felaktiga namnet. Natriumhydrogen finns det helt enkelt inget som heter, lut heter natriumhydroxid på svenska och sodium hydroxide på engelska så det tror jag är osannolikt att det handlar om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är förvirrande. Saltfolk älskar konstiga förkortningar och blandar friskt mellan engelska och svenska. När det gäller kemikalier så är det inte riskfritt så jag tycker nog det är anledning till att reda ut det här även om frågan egentligen siktade mot nåt annat. Tänk tex tanken att en person akut behöver bikarbonat och kommer på iden att det kanske finns i färghandeln eller nån annan vanlig affär och går in och frågar efter natriumhydrogen. Och kommer ut med natriumhydroxid. Det var nog liksom det akvariet det.

Om man håller på och snurrar med SPS, RSM, PTV och jag vet inte allt så händer väl inte så mycket värre än att nybörjare känner sig ovälkomna och förvirrade men att röra till kemikalienamn, nej, det känns för riskabelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där ser man - jag läste fel också - givetvis var natriumhydroxid som lut jag svarade på - liten hjärnblödning troligtvis :). Jag förutsatte att det inte var natriumhydroxid han använde eftersom han pratade om pulver med dålig löslighet natriumhydroxid är extremt lättlösligt kan man väl säga.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det stämmer köpt av ted, enligt han ska det gå att blanda 220-280g/L

jag blandar 168g och det löser sig inte. eller löser sig, vattnet är grumligt med massa

på botten. vad gör jag för fel, vilken temp på vattnet ska det vara?

har både provat lite i taget i vattnet och tvärtom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder AquaCalculator, och enligt det programmet så ligger mättnadskoncentrationen vid cirka 95g/L, så enklast för dig är att tillsätta ytterligare vatten.

Innan jag gör bort mig igen så får någon gärna bekräfta att det är rätt ämne jag pratar om! I programmet är den kemiska beteckningen NaHCO3 (Na2HCO3 om pH under 6). Jag blev lite konfundersam själv när jag läste, så därför får nån gärna fylla i som sagt!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nog finns det anledning till att bli förvirrad här, speciellt om man är nybörjare (och det är man väl de första 20åren, eller :) )

Men oavsett språk, så är ju de kemiska beteckningarna de samma.

När det gäller karbonaterna så är lösligheten ganska låg, det brukar funka med strax över 400gram i en 5-litersblandning - och som med salt och annat är det rumstemp på vattnet som gäller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu skall jag försöka reda ut begreppen (även för mig själv)

NaHCO3 = natriumvätekarbonat enligt nomeklaturen idag. Gammalt namn är bikarbonat eller natriumbikarbonat

Na2CO3 = Natriumkarbonat eller soda. Om man pratar om natriumkarbonat dekahydrat (Na2CO3·10H2O) så är det målarsoda som är det svenska namnet

NaOH = Natriumhydroxid kallas på svenska för natronlut eller bara lut

Ca(OH)2 = kalciumhydroxid kallas släkt kalk

CaO = kalciumoxid kallas osläckt kalk och bildar Ca(OH)2 tillsammans med vatten

NaHCO3 och Na2CO3 används i ballingsmetoden - oftast är det bara NaHCO3 som används. Blandar man 84 % NaHCO3 och 16 % Na2CO3 så får man den sk dubbelbufferten, dvs buffrar både KH och pH. PH blir här ca 8,3. Använder man ren NaHCO3 så blir pH ca 8.

NaOH används oftast inte i saltvattensakvaristiken men går att använda som pH regulator men då får man veta vad man gör och ha säkerhetsnivåer - kan driva upp pH mot 14

Ca(OH)2 och CaO används i sk kalkmixers och driver framförallt upp pH men även kalcium och alkaliniteten (KH). används med försiktighet då även här pH kan rusa upp dock inte till de nivåer som med NaOH. Är på ett sätt och vis självreglerande vad gäller pH eftersom ett för högt kalciuminnehåll parat med hög karbonatalkalinitet fäller ut som kalksten vilket sänker pH

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
oklara släktförhållande krävde ett c
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, jag vet ju inte hur dina släktförhållanden ser ut men skall du inte ta och peta in ett c?

Annars så köper jag det du skriver bortsett från möjligen att det ju kan sägas att natriumhydroxid är svenska det också, om än inte lika familjärt som lut. Det kan ju tilläggas också att natriumkarbonat får man om man kör natriumbikarbonat i ugn. Inget som måste köpas särskilt alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...