Gå till innehåll

375 liters


Quirkz

Rekommenderade inlägg

Jag har svårt att tro att ballingen skulle vara orsaken till att fosfaten försvinner.

Tror snarare på att det levande tar upp fosfaten, alger, koreller mm. Att/om du mäter 0 ser jag inte som ett direkt jätteproblem, när du tillsätter fosfat. Då vet du att det levande har tillgång till det, problemen kommer när det är nollat en längre tid utan tillförsel.

Det är min teori, men det finns säkert någon som har andra åsikter.

Du får fällning i akvariet?

Hur vet du det? Vit dimma?

Ja, det kan fälla ut om man har otur.

Hur doseras vätskorna, alla tre samtidigt på ungefär samma plats i karet/sumpen?

För att undvika fällning så bör dom doseras var för sig med någon halvtimmes mellanrum.

Alternativt så långt bort från varann som möjligt, tex en slang vid returpumpen, en i skummarfacket och en i refugiumet (om man har det). Och i små mängder men flera gånger över dygnet är det optimala.

Det är i regel kalciumet och karbonaterna som reagerar med varann.

Om dom är dåligt lösta kanske kan påverka, om det ligger en kaka i botten på dunken och man pumpar det klägget till karet.

Har själv aldrig råkat ut för det dock.

Thomas har ju haft otrolig hög nitrathalt en längre tid, högre än mätskalorna. Min uppskattning är att han legat över 200 i nitrat. Samtidigt så har han haft nollvärden i fosfat. Jag har funderingar på om den höga nitraten har uppstått just på grund av fosfatbrist, att akvariet under en längre tid inte kunnat bryta ner nitrat på ett tillfredställande sätt.

När han tillsatt fosfat så har den sjunkit mycket snabbt, men av någon anledning så har inte nitrat följt med alls. Den gick snarare åt andra hållet. Så med den misstänkta långvariga obalansen och det faktum att fosfatet inte verkade förbrukas organiskt så har vi letat andra möjliga felkällor. Ett tag funderade jag på om han använt Lantan-klorid eller liknande som fick fosfaten att fälla ut.. men det ska inte vara fallet.

Men när han pratade om att han hade en massa vita mjäll-liknande partiklar i vattnet så började jag fundera på om det kunde vara någon form av kemisk fällning som tog med sig fosfaten. Därför så testar vi och ser om partiklarna minskar när vi pausar med ballingen. Om det sker så kanske fosfatförbrukningen kan sjunka också....

Vi har konstaterat att karbonatlösningen verkar ha ett högre pH än önskvärt... som eventuellt kan bidra till fällning. Något som måste undersökas lite närmare i alla fall.

Den här förklaringen är absolut inte den första jag skulle komma med, men det verkar vara en underliggande obalans i Thomas akvarium som vi inte lyckats förklara eller eliminera ännu. Så lite griper vi efter halmstrån, det ska erkännas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.

Då är jag med på noterna.

Någonstans måste ju nitratet komma ifrån.

Och med dom höga värdena så går den lilla fosfaten åt direkt till bakterierna, fosfaten tar slut och bakterierna dör varpå nitraten går upp med den döda biomassan, lite moment 22.

Skulle nog upphöra helt med matningen i en vecka eller så, för att sedan mata ytterst lite varannan dag eller liknande.

Vattenbyten på 50% ett par gånger i veckan kanske, för att få ner nitraten den vägen.

Fortsätta med fosfatdosering för att försöka uppnå balansen.

Och även fylla på med färska bakterier på flaska.

Skumma blött, för att få ut döda bakterier mm.

Bara lite mer teorier att grubbla över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte läst igenom tråden men det skulle vara bra om du kan ta några ph mätningar vid olika tidpunkter. Jag behöver pH (så exakt som möjligt) precis innan akvariet tänds och precis innan maxbelysning upphör. Gärna med minst två metoder. pH i karbonatlösningen också. Om du låter all tre slangarna gå ut vid samma punkt så måste du tidseparera tillsättningarna med minst 5 minuter. Använder du kalkvatten också? Behöver också veta kalciumnivåerna och hur fort de faller. Högt pH fäller fosfat som kalciumfosfat. har du relativt högt pH i slutet på fotoperioden och ett droppande kalcium och fosfat kan du misstänka detta.

Du bör också kontrollera nitratmätningen så du inte har några konstiga störjoner.

MVH Lasse

PS - det har inte kommit in kalciumhydroxid i ballinglösningarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.

Då är jag med på noterna.

Någonstans måste ju nitratet komma ifrån.

Och med dom höga värdena så går den lilla fosfaten åt direkt till bakterierna, fosfaten tar slut och bakterierna dör varpå nitraten går upp med den döda biomassan, lite moment 22.

Skulle nog upphöra helt med matningen i en vecka eller så, för att sedan mata ytterst lite varannan dag eller liknande.

Vattenbyten på 50% ett par gånger i veckan kanske, för att få ner nitraten den vägen.

Fortsätta med fosfatdosering för att försöka uppnå balansen.

Och även fylla på med färska bakterier på flaska.

Skumma blött, för att få ut döda bakterier mm.

Bara lite mer teorier att grubbla över.

Bara ett fel med resonemanget: om döda bakteroer släpper kväve så släpper de också fosfor med en realtion av 16 till 1 på atomnivå. Dessa två ämnen är yin och yang i biologiskt material. Om man kan lita på nitratmätningarna (alltså om.....) så tyder hela beteendet på en kemisk fällning av fosfat.

MVH lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör också kontrollera nitratmätningen så du inte har några konstiga störjoner.

PS - det har inte kommit in kalciumhydroxid i ballinglösningarna?

Ingen nitrit vid senaste mätningen.

Jag funderade också på kalciumhydroxid, men Thomas använder Fauna Marin Balling och det ska vara rätt liten risk för förväxling där. Jag pratade med Fredrik på Triton och där tillsatserna är köpta och vi uteslöt nästan kalciumhydroxid som felkälla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag svarar rät nu men jag löser 500 g i 4 liter vatten för Kh sen 1 liter till jag mätte över skalan på kh dunken med Ph vart mörkblå

Klarar du verkligen att lösa 500g på knappa 5L vatten ? När det gäller din Kh dunk ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du ta pH på den dunk du har kalciumlösningen i också?

Är det Fauna Marines light Balling method som används? Där ingår bara bikarbonat i den tredje hinken. Bikarbonat ger inte ett högre ph än ca 8,1 - 8,3 oavsett hur koncentrerat det är. Det måste vara ngt fel om det blir ett så högt pH i den burken. Kan du ta calcium i den behållaren - skall slå över på första droppen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det Fauna Marines light Balling method som används? Där ingår bara bikarbonat i den tredje hinken. Bikarbonat ger inte ett högre ph än ca 8,1 - 8,3 oavsett hur koncentrerat det är. Det måste vara ngt fel om det blir ett så högt pH i den burken.

MVH Lasse

Fauna Marin Carbonate Mix innehåller både karbonater och bikarbonater.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fauna Marin Carbonate Mix innehåller både karbonater och bikarbonater.

Kan det ha blivit ngt fel i tillverkningen så mixen innehåller för mycket karbonater. Karbonater drar upp pH i förhållande till koncentration och hur högt som helst (max 14). Jag skulle rekommendera att prova med ren bikarbonat i den tredje behållaren och se om det blir bättre.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det ha blivit ngt fel i tillverkningen så mixen innehåller för mycket karbonater. Karbonater drar upp pH i förhållande till koncentration och hur högt som helst (max 14). Jag skulle rekommendera att prova med ren bikarbonat i den tredje behållaren och se om det blir bättre.

MVH Lasse

Det är ju en möjlig felkälla och därför har vi pausat Ballingen tills vidare för att se om fällningen avtar och fosfatförbrukningen lugnar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur dags tog du pH? Hur länge hade belysningen varit på.

MVH Lasse

kl17.30 idag lamprona går på kl 07.00 stängs av 19.00 100% är vid tio till 14.00 sen går det neråt ska förska ta ett ph test innan kl 07.00 i morgon om jag kommer upp =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trött på detta skit nu stänger ner hela burken och startar om allt har bråkat med no3 i start 1, 5 år så nu är det bra tack från mig återkommer när nya burken startas upp vill tacka alla som hjälp mig stort tack till leffe och Fredrik på triton akvarium sune på detta forum har varit till super hjälp och till sist Hans på drafisken tack igen för all hjälp

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coola ner lite nu ;)

8 i nitrat är väl ingen katastrof på nåt vis, det funkar inte för neonfärgade SPSer - men väl för snygga LPSer, japanZooas, gorgonier och annat.

Du kan göra en hur snygg burk som helst istället för att sparka dig trött på att uppnå lägre värden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...