Gå till innehåll

375 liters


Quirkz

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Höj po4 tills det börjar ge utslag på testet, då vet du åtminstone vad du har för värde. Sen kan du rikta in dig på ett målvärde där förhållandet po4 och no3 stämmer, sen jobba för att få ner bägge värderna. Eller byt vatten ;)

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5,6 g fosfat per liter stamlösning. 560 mg/liter brukslösning. 5,6 mg per dos. 5,6 mg / 300 liter vatten ger nästan 0,02 mg / l .

Ingen större fara för överdosering alltså.

Kommer jag ihåg rätt har de pelagiska algerna + bakterierna i världshaven en n/p faktor av 16. (Det kan kanske vara NO3 / PO4)

Det betyder att 0,02 fosfat binder 0,3 i nitrat ungefär. Enligt min erfarenhet är förhållandet avsevärt större vid nedbrytning i levande sten. Kanske 1 / 50 eller 100. Men det är utan kolkälla.

Jag skulle droppa i de 10ml varje dag. Kanske till och med ta 20 ml åt gången. Börjar algtillväxten på rutorna ändra sig i färg eller mängd skulle jag kolla fosfatvärdet noga. Hos mig reagerar algerna snabbare än korallernas färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Inte säkert att det kommer ge utslag på tester, finns ju alger och koraller mm som förbrukar det du häller i.

Ger det utslag på testerna så finns ju fosfaten i vattenkolumnen, där ska man väl helst undvika ha den.

Vet inte om det skrivits tidigare, men vad mäter du fosfaten med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Thomas,

jobbigt läge när ingenting verkar fungera. Hur ser djuren ut att må? Växer eller dör korallerna? Vilka i så fall?

Mina första råd är att skaffa ett alternativt Nitrattest. Har själv goda erfarenheter av Nyos test. Testa även om du har nitrit i vattnet. I så fall kan det störa testresultatet och visa dig ett galet högt nitratvärde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...