Gå till innehåll

GroTech 1,2,3 ?????? dosering..


Majki01

Rekommenderade inlägg

Köpt på mig färdigblandat för att mest testa på detta med dosering...

Men har grova problem med att tyda texterna på flaskorna

Flaska 1 kH+Ca kh buffer

The infeed of 50 ml kH+Ca 1 increases the carbonate by 2 kH with 100l water. The optimum valuve of kh is abt 10kH.

The kH value reflects the pH-buffer volume of water. In case of too low kH value , there will be the danger of pH-drop.

Flaska 2 kH+Ca Liquid calcium

10 ml kH+Ca 2 contains 200mg immediately available Calcium, The ideal Ca-content of the ocean is about. 400-450 mg / liter.

kH+Ca 2 sohuld only be fed into the aqurium togheter with the same quantity of kH+Ca 1

Flaska 3 kH+Ca Remineralizer

In the marine water aquaristic the combined addition of kH+CA 1, 2 and 3 in a dosing quantity of 15-20 ml/100 l aqurium water per week is recommended. The liquids have to be dosed separately. In case of combined us of kH+Ca 1.2 and 3 the ion propotion will not be moved withinthe marine water aquarium. For remiineralization of membrane diffusion water a quantity of 10 ml kH+Ca 3 per liter should be added..

Jag fattar nada

Okej just nu har jag

Ph 8

salt 1.023 "försöker få upp den i 1.025 men lättare sagt än gjord".

kH 9,6

Så dosering är där inget behov av just nu..

Men säg att jag vid nästa vatten byte vill höja kh med 1 hur doserar jag då?

akvariet är på totalt 80 liter.. kanske 60-70 liter vatten.

Måste man dosera något varje dag.. eller är det bra nog att jag bara höjer upp tex kH en gång i veckan vid vatten bytet?

Mitt stora problem är mer varför 3 flaskor? flaska 1 höjer ju varför ska jag då dosera med 2 till?.

Nu är det ju inte direkt aktuellt just nu , men innehållet ökar ju och med det så kommer förbrukningen öka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu skriver du flaska 1,2,3 så det kanske inte är samma men jag har Grotech A, B och C.. :)

Där står det på flaskorna vilka ämnen som doseras och endast en flaska innehåller kalcium och en annan karbonater resten är andra spårämnen.. därav 3 flaskor. Men som sagt kanske inte ens samma produkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte den blekaste faktiskt:P Står flaska 1 2 och 3

All info på flaskorna är det jag skrivit ovanför. och jag fattar NADA..

Men om jag inte är helt galet på det så borde flaska 1 vara för att buffra kH flaska 2 för att buffra Ca..

Och 3an ja något..

Men jag har inte den blekaste om mängd och varför måste jag buffra kH samtidigt som jag buffrar Ca ?:S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag fattat dessa flaskor rätt, men det verkar vara nån form av balling-variant. Jag vet inte om du får extrema toppar om du kör i allt på en gång, eller om måtten är avsedda för att portioneras ut under en veckas tid.

Men jag tippar på det sistnämnda. Isåfall blanda 3 flaskor å pytsa i 1/7 per dag om du inte har en doserpump liggandes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kH+CA 1, 2 and 3 in a dosing quantity of 15-20 ml/100 l aqurium water per week is recommended.

cirka 60 liter vatten så ungefär 12-13 ml av varje per vecka.. alltså någon enstaka ml per dag bara?

ex 12 delat på 7 då?

Men då tar vi bort 3an och slänger i 12-13 ml av den i osmos dunken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Helt ärligt så är dropp tester inget för mig.. så har struntat helt i att kolla värden osv..

Jag har doserat av flaska 1 och 2 1.5 ml dagligen från flaska 3 har jag slängt i 20-30 ml i 10 liter osmos vatten som agerar till osmolatorn.. Allt ser ut att trivas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. du skall dosera samma mängd av 1 och 2

varje dygn. jag har ett 250 liters och doserar

13 ml/dygn. Sedan har jag magnesium i

stället för nr 3. 19ml/dygn.

Vad gör egentligen 3an? Jag har både 3an och magnesium hemma.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...