Gå till innehåll

En gång saltvattenstorsk, alltid saltvattenstorsk.


ThomasL

Rekommenderade inlägg

Hej alla saltvattensvänner.

Efter sex års husbygge och uppehåll från saltvattensträsket har det nu blivit dags att dyka i igen. Eftersom det har hänt så sjukt mycket sen sist så tänkte jag att det är nog lika bra att starta en liten tråd om mitt nya akvarium eftersom jag mycket snart kommer att behöva fråga någon om tips och råd.

Några ord om burken, 160*70*65 (b*d*h) 12mm optiwhite med ytavrinning i ena änden, sump 65*65*50 (halvfull med vatten), tekniken består av en Deltec APF 800 proteinskummare, två FR509 reaktorer (en med biopellets och en med Rowaphos+kol), Deltec PF601 kalkreaktor, 80W UV-C, Tunze osmolator, Grotech 5-kanal doserpump, JAD kylare och två stycken nanostream 6055 med multicontroller samt diverse löskepumpar för mekanisk filtrering. Till belysning har jag en Giesemann Moonlight 2*250W.

Innehållet är 130 kg levande sten samt en brygga jag limmat ihop av gamla korallskelett, uppbyggt för att ge en revklyfta jag suktat efter sen jag läste korallrevsakvariet del 2 för 15 år sen. Tänkte köra mycket sps men även några mjukisar och kanske ett par lps och lite fiskar för att ge lite större upplevelse i burken.

Några bilder från akvarietpost-6382-14468924542267_thumb.jpg

Just nu bor där bara en sandvändare, fem sandsjöstjärnor och fyra pepparmintsräkor men imorgon blir det tillökning i familjen.

Hörs igen när det finns något nytt att skriva om.

Thomas

post-6382-14468924541853_thumb.jpg

post-6382-14468924542061_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådärja,

efter dagens tur till Linköping blev så familjen lite större, en hel näve koraller, ett gäng fiskar, ett antal turbosniglar och rörmaskar samt fyra musslor blev resultatet. Jag måste nog få säga att killarna på Korallfisken hade grymt mycket snygga grejjer inne och jag hade redan från början bestämt mig för att köpa det jag ville ha, nu skall bara frugan mutas också.

En liten post-6382-14468924548366_thumb.jpgfamiljebild

Nu skall det bara ta sig också som mordbrännaren sa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

@Oscar,

det har i all ärlighet inte varit igång särskillt länge, men jag är helt säker på att det kommer att gå toppenbra, det enda värdet som inte är helt 100 är KH eftersom jag har ett KH på mitt påfyllningsvatten på 11,6 och för att KH skall gå ner i burken krävs lite saker som belastar just karbonaterna ie koraller, kalkalger osv.

Värdena i burken är:

KH 13,5

PH 8,1

No3 0,00

PO4 0,08

Mg 1600

Ca 495

Vill man ha en Nitrittopp skall man mata jättemycket eller börja med gammal LS men det vill inte jag så jag tänkte vara lite måttlig på den fronten istället, har inte tillräckligt med pengar för att fylla burken en gång i månaden, och som sagt så är det väl inte särskillt etiskt heller. Nitriten har från uppstart lyst med sin frånvaro, använder från början No3Po4X från RedSea och det verkar fungera tokbra ihop med Biopelletsfiltret.

@Benny

När jag var nere var det proppfullt med sps men det verkade gå åt med en ganska god fart. Det tycks som att ha saltvattensakvarium innebär en hel del shopping för frugan, min tycks tro att för varje krona jag lägger på akvariet skall hon få tre eller fyra kronor att shoppa för :)

@Ken

Närbilder kommer, musslorna är mellan fyra och sex cm T. Maxima.

Mitt akvarium cyklade från en supermåttlig kiselalgtillväxt där vattnet strömmade som hårdast till att genast börja växa högre former av grönalger och kalkalgerna tog fart direkt. Som parentes kan nämnas att korallkolonier som var döda på den LS jag köpte börjar komma tillbaka igen. :)

Återkommer med uppdatering när jag lyckats ta en bra bild, kan bara inte ladda lite större bilder hemmifrån eftersom min uppkoppling suger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en Coris Gaimard när jag var och handlade sist(ca 10 dagar sedan) och den lille gynnaren gräver ner sig i sanden hela dagarna.

Är det någon som har ett bra knep för att få fram den dagtid, för just nu är den bara framme när akvariet går på månljus? Den ser frisk ut och äter bra vad jag kan se från stenarna.

Enda anledningen till att jag vet att den gräver ner sig är att två gånger har den gömt sig intill framrutan vilket iofs är kul.

Alla tips mottages tacksamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, objektivet är ett Canon EFS 60/2,8 Macro USM. Sitter på en Canon 7D som tar jättefina bilder, men det är svårt att fota rättvisande i akvariet. Särskillt om man är en glad amatör som en annan. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, då var man rörmokare igen.

Efter att ha suttit med en kall och klurat lite kom jag fram till att med den avdunstningen jag har idag och med de vattenbyten som skall till så lär jag behöva bära ca 2300 liter vatten genom vardagsrummet varje år alternativt dra en slang varje gång det skall skvättas vatten på akvariet, och så kan man inte ha det.

Fem timmars krypande genom isoleringen på vinden och svärande över hur jävligt allt är, resulterade i att numera har jag en fast vattenanslutning fram till akvariet med en ventil för att fylla på avdunstat vatten i osmolatorns sötvattentank och en ventil för att fylla på vatten i vattenbytestanken.

Tur att man är tokig för annars hade det där varit lite jobbigt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Liten uppdatering,

vattenbytesburken är på plats och kan prövas vid nästa vattenbyte, kylaren har äntligen landat i butiken så snart kan jag få bygga in hela härligheten, skall bara ta ett litet hål i taket för att koppla frånluftsvärmepumpen i huset till akvariesystemet.

Korallerna växer och fiskbesättningen har utökats med lite Anthias och en A.Lineatus, har även köpt lite nya fraggar och några större koraller på Triton, måste säga att jag tycker att de är mycket bra och har väldigt fin ordning på sina grejer (tack så mycket).

Lägger med en bild på hur det ser ut just nu.

post-6382-14468925008023_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...