Gå till innehåll

Beg ATI eller ny Aqvarium system


saltatrox

Rekommenderade inlägg

Jag har lite ångest, är ny med saltvatten och ska bestämma mig för vilken skummare man ska köpa.

Hadde ju bestämt mig för en ny Aqvarium System skim 1200 för ca 2500 kr, menså hitta jag en beggad ATI Bubblemaster 250 för 1500kr.

Så min fråga är: Villken är smartast för nybörjare

Jag har beställt ett nytt akvarium på 480l + 90l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade valt ATI´n utan att ens blinka men det är jag det ;)

Nåt du kan kolla på innan du köper en begangnad ATI är vilken version det är på pumparna, är det flat kabel så är det en äldre och sämre version som tenderar o få kabelbrott.

Kablarna brukar gå sönder vid infästningen till motorn, men detta är ett syndrom dom gamla pumparna drabbas av.

Dom nyare har runda kablar som tål saltvatten utan att bli hårda på samma sätt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska sätta upp ett kar på 570liter tycker jag du ska titta på en skummare som klarar den volymen från början , det är meningslöst att köpa en skummare som är för liten.
Nu har jag ifs några glas vin i mig (så jag kan fixa i mitt strömförande kar, med den nya pumpen ;)

Men hur tänker du? Bägge skummarna borde klara det ganska bra, även med hård belastning.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag ifs några glas vin i mig (så jag kan fixa i mitt strömförande kar, med den nya pumpen ;)

Men hur tänker du? Bägge skummarna borde klara det ganska bra, även med hård belastning.

// Danne

Danne, ta mer vin!

Näe, jag tänkte inte alls - satt och räknade om en massa gallons-mått, så det blev lite kortis där - stryk inlägget någon ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter tryggt! Ja, än finns det kvar i dunken.. :)Annars skrivs det så mycket om aquarium systems skummare, jag kör med 1200'an på nästan 800L zeovit system,det har gått utmärkt men nu börjar den krokna sen sista fraggkaret kom till, fast å andra sidan så trodde jag att den skulle göra det runt 5-600L! // Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...