Gå till innehåll

Kylning för LED...


blackizzz

Rekommenderade inlägg

TjaTja,

Sitter och planerar kylning för LED, som visserligen varit under planering en lång tid... ;)

Har lite frågor som någon som är bättre på fysik än jag:

Om det står såhär, Rth (for 100 mm): 1,20 °C/W, på en beskrivning av en kylfläns, vad betyder det då?

Vad skulle vara mest effektivt, två stycken fläktar med lägre varvtal och lägre lufttryck (vi säger 20 CFM) eller en fläkt med högre varvtal och högre lufttryck (vi säger 40 CFM)?

Hur räknar man på decibel?, är det bättre (Lägre ljudnivå) att ha två stycken fläktar som låter runt 20dB eller en som låter runt 40dB?

(Fläktarna är valda p.g.a att de är 12mm tjocka, och jag vill hålla det så smalt som möjligt...)

Tack på förhand! :)

Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40dB, den fläkten kommer låta somm ett jetplan :D Mycket bättre med 2x20dB i så fall. Sen vill jag vara lite nödig att påpeka att CFM siffrorna inte mäter lufttryck utan luftflöde. Beroende på fläktens design kan den prestera mycket mindre om den måste "jobba" hårdare, dvs den inte har fritt runt om sig. Spelar ingen större roll i ditt fall, ta den tystare fläkten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man räknar decibel så är det ju så med att tre decibel extra är ungefär en fördubbling av ljudstyrkan, så en 40db fläkt är nästan sju gånger så högljudd som en 20db fläkt. Man kan inte plussa ihop db heller så två 20 db blir inte 40, även om det givetvis låter högre med två 20 fläktar än en.

Bara en ren spekulationstanke är att vi kan kanske kalla två 20 db fläktar för 23 db då det blir dubbelt så mycket ljud :-)

Många långsamma fläktar har stor fördel emot få snabba generellt om vi pratar ljudvolym.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det innebär att en kylfläns som har den termiska konduktiviteten på: Rth (for 100 mm): 1,20 °C/W

Och har en längd på 100mm med vi säger 10W LED skulle få en temperatur på 12 grader över rumstemperatur?

Hur skulle det då temperaturen reagera på 7 gånger så lång bit? Skulle det betyda att den skulle acceptera 7 gånger så högt watt-tal utan att höja temperaturen ytterligare?

Tack :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man räknar decibel så är det ju så med att tre decibel extra är ungefär en fördubbling av ljudstyrkan, så en 40db fläkt är nästan sju gånger så högljudd som en 20db fläkt. Man kan inte plussa ihop db heller så två 20 db blir inte 40, även om det givetvis låter högre med två 20 fläktar än en.

Bara en ren spekulationstanke är att vi kan kanske kalla två 20 db fläktar för 23 db då det blir dubbelt så mycket ljud :-)

Många långsamma fläktar har stor fördel emot få snabba generellt om vi pratar ljudvolym.

Detta fenomen med fördubbling av ljud styrka hade jag för mig inte skedde först man kom upp i 100db någon stans..... Detta pga av att jag har för mig att när jag körde mc så va det dåvarande max värdet 105 db jusst för att ljud styrkan accelererade efter det.... Åkte dit en gång i kontroll och hade då 117db vid 7500rpm hihi.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det innebär att en kylfläns som har den termiska konduktiviteten på: Rth (for 100 mm): 1,20 °C/W

Och har en längd på 100mm med vi säger 10W LED skulle få en temperatur på 12 grader över rumstemperatur?

Hur skulle det då temperaturen reagera på 7 gånger så lång bit? Skulle det betyda att den skulle acceptera 7 gånger så högt watt-tal utan att höja temperaturen ytterligare?

Tack :)

Japp ganska säker på att det var så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta fenomen med fördubbling av ljud styrka hade jag för mig inte skedde först man kom upp i 100db någon stans..... Detta pga av att jag har för mig att när jag körde mc så va det dåvarande max värdet 105 db jusst för att ljud styrkan accelererade efter det.... Åkte dit en gång i kontroll och hade då 117db vid 7500rpm hihi.....

Nej, det gäller hela vägen ända från början. Decibel följer en logaritmisk skala. Så det ökar på ett skumt sätt jämfört med hur mycket annat ökar.

Jag skulle nog nästan säga att det är mer märkbart på lägre nivåer än högre för när man passerar 100 db ungf blir det mesta "högt som f*n" :-) Fast jag är kanske dålig på att kommentera upp där egentligen då min hörselskada gör att jag helst undviker den typen av nivåer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det innebär att en kylfläns som har den termiska konduktiviteten på: Rth (for 100 mm): 1,20 °C/W

Och har en längd på 100mm med vi säger 10W LED skulle få en temperatur på 12 grader över rumstemperatur?

Hur skulle det då temperaturen reagera på 7 gånger så lång bit? Skulle det betyda att den skulle acceptera 7 gånger så högt watt-tal utan att höja temperaturen ytterligare?

Tack :)

Hej

Ja det är i princip rätt, med reservationen att lägger du all effekt i en punkt på en utsräckt fläns så kommer du inte få en helt homogen temperatur i hela flänsen pågrund av materialets värmeledningsförmåga och då även få en högre temperatur i den uppvärmda punkten.

Nu är jag rätt säker på att du inte tänker lägga all effekt i en punkt på på en fläns på 70cm, så du kan nog bortse från det problemet. :)

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...