Gå till innehåll

Nåt som bör ändras bland planerna ?


Mazi

Rekommenderade inlägg

Detta har jag redan:

*112 Liter Aquael fabrikat

*2 st T8. ett 18W blått, ett 15W rött

*2 st HQL 80W vita

*Aquamedic Miniflotor skummare

*2 st Powerhead 308, 660 L/H pumpar

*100 watt aquael doppvärmare

*Batteridriven slamhävert

*Ytrenare

*RO corallife 90 L/dygn

*Tester PH, KH, NO2, NO3, NH4, SI

*Ytterfilter fluval 404 1300 L/H

*Instant Ocean salt

*Coralife Hydrometer, Termometer, algmagnet

Om en vecka hämtar jag ca 75 liter inkört vatten och köper en bra luftpump till skummaren och 10 kg salt till.

Sen lite senare köper jag begagnad levande sten. Ännu lite senare köper jag sand. Sen ännu lite senare köper jag mina första turbosniglar

Längre fram:

150 watt MH

Ramp för 1 eller 2 T5

UV-C 10 Watt

Låter detta bra ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar alldeles utmärkt.

Det enda jag är tveksam till är varför du funderar på metallhalogen till ett så pass litet kar. Jag har 4 * 54w T5 till mitt 250 liters och jag vet att Christian i Malmö som förökat en hel del koraller har lika mycket till sitt 250.

Eftersom akvariet är så långsmalt så får du ju ojämn belysning med en lampa. Om du absolut vill ha MH finns det ju armaturer med 2 * 70w men jag hade alltså använt 4 * 24 T5. Det finns inbyggnadssatser på Drakfisken från Aqualight och jag tror Akvarielagret fått in Arcadias och kanske också Interpets PC. Interpets PC, fast 24w har jag till min 32:a och är mycket nöjd.

Jag hade kanske valt en storlek kraftigare cirkulation fast ställbar så man kan ställa in hur mycket man vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska såklart köpa en till pump. Glömde skriva till det. Men jag vet inte hur stark. För jag vet inte om man ska koppla en cirkulationspump till skummaren. Såfall ska jag köpa en 1000 L/H pump till. Annars ska jag köpa en med ca 5-600 L/H. Anledningen till att jag vill ha en 150 w MH är att jag tänkte ha en revpelare i högra hörnet i akvariet och all teknik i vänstra hörnet. Så jag tänkte ha MH'n över revpelaren så blir det lite mörkare borta vid tekniken. Och så tänkte jag ha lite koraller som kräver mindre ljus borta i det hörnet också. Eller tycker ni det verkar dumt ? Och en sak till som jag inte tänkt på tidigare; kalkvatten, vad är bäst, kalkvattenmixer eller kalkreaktor. Det kommer iallafall bli ett mycket senare inköp, för det är ändå ett tag till uppstart och ännu längre tid tills det är dax att behöva fylla på kalkvatten. Vilka spårämnen är de som karet vanligast slukar, och hur ofta är lagom att mäta värden ? Nu när man ändå sitter här; gasutbyte, kan jag borra några hål i rampen så slipper jag ta av foderluckan ?

Oj vad mycket det blev :S Jaja hoppas nån orkar läsa och svara :D

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varit och köpt ett nytt lysrör och en algmagnet. Kan algmagneten innehålla något som är otrevligt i saltvatten ? Nu har jag två stycken 18W T8. Jag ska installera ett till snart. Jag vet inte om jag ska ha ett blått eller ett vitt ? Vad tycker ni ? På bilden är det som jag har det nu. Ska jag köpa ett blått eller ett vitt eller nåt annat som tredje lysrör ?

post-1038-1446891202517_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grundregeln är att tillsätt inget till vattnet som du inte behöver.

För ett så pass litet akvarium skulle jag inte kosta på kalkreaktor utan tillsätta kalciumklorid + bikarbonat + kalkvatten när det behövs. Det är bättre att lägga pengarna på djur eller spara dem till ett större kar.

Jod och strontium som är de vanligaste tillsatserna är giftiga om det blir för mycket av det i vattnet. Det är säkrare att få det genom att byta litet mer vatten i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, men jag ska köra med osmos, filtrerar inte den bort alla ämnen i vattnet, eller ska man använda vanligt vatten ? Skulle 10 liter två gånger i veckan vara lagom ?

MVH Max

Fördelen med osmos vatten är att den tar bort mycket av det du absolut inte vill få in i karet. De ämnen som du behöver finns i ditt akvariesalt.

Osmosen är enligt min mening en mycket viktig enhet i hobbyn. Hur mycket osmos vatten du behöver per vecka beror på hur mycket vatten som dunstar i ditt kar samt hur täta vattenbyten du har tänkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen ! Det går framåt !:) Jag har flyttat akvariet till mitt rum. Jag har köpt lite tester, och om två veckor ska jag köpa en UV-C och ev. lite smått o gott. Sen när jag får råd köper jag osmos och allt annat för att dra igång karet. Sen när jag har lärt mig all teknik köper jag levande sten, sen när den värsta algblomningen är över köper jag lite korallsand.

1. I mitt Fluval 404 tänkte jag ha levande sten, rowaphos och i de två översta facken aktivt kol och/eller keramikrör. Låter det bra ?

2. Jag ska borra ett par hål i min ramp för gasutbytet. Hur många/stora hål behövs ?

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev bara lite fundersam nu. Under "Värden" skrev du att du skulle köra en vattentemp på 28 grader. Tror inte att det är en särskilt bra idé då "normal revtemperatur" ligger runt en 25,5 (beroende på djup).

/marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver knappast borra hål för gasutbytet. Däremot kommer du att behöva en massa hål eller att lyfta rampens baksida litet. Annars blir karet för varmt. Jag tycker skummaren borde komma före UVC för den tar ut en massa skit i uppstartsfasen så att det blir mindre alger. En begagnad skummare kan du nog få billigt här på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok tackar. Jag ska nog starta upp det inom ett par veckor.. jag har allt jag ska börja med inom teknikväg. jag ska handla det sista innan uppstart om en vecka. och jag undrar vad jag ska köpa. det som är bestämt är salt(märke?), saltmätare, tester (vilka ?), spruta så ja kan bekäpa glasrosor direkt när de kommer, rowaphos, håv, sand...sen när jag har fått rätt på värden o fått allt att fungera ska jag köpa sten.

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, då är våra nog lite gamla. De är ca 20 cm i diameter. Eller menar du att jag kan ha de så att de är lite över främre lysröret ? Eller att jag ska ta bort främre lysröret o ha HQL istället ?

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, har kommit lite längre nu. Men jag ska ha en ny luftpump. Hur stark eller vilken modell rekommenderas till AM Miniflotor ?

Saltmätare, jag köpte en Coralife DeepSix Hydrometer. Där står att man kan ha den i akvariet, men i bottnen är där en låda med luft. Så den flyter upp hela tiden, vad kan man göra åt det ?

Bakgrund. Det kommer bubblor hela tiden. Jag har vatten mellan bakgrunden och akvarierutan, alltså det är en vanlig plansch(eller hur det stavas) Och jag tyckte den verkade lite mörk, sen spillde jag lite vatten på den då blev det fin färg där vattnet var. Så jag hällde vatten bakom tills hela blev fin. Sen efter några dagar har den väl börjat torka eller nåt så där är fula bubblor över hela. Vad kan man göra åt det ?

Vatten. Jag ska köpa ca 75 liter inkört saltvatten från Zoogiganten, sen tar jag de andra ca 30 literna nytt saltvatten som jag blandar själv. Hur länge efter det kan man vänta innan man behöver slänga i LS ?

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle bara hälla i de 75 litrarna, lägga i LS:n så att all stenen är täckt av vatten och starta cirkulation och en syresten. Sedan skulle jag blanda vatten i en hink i med syresten där också och hälla i det vattnet nästa dag. Ls:n skulle jag vända på varje dag och ta bort de Aiptasia som visar sig. När Akvariet sedan är fullt och alla stenar kollade är det dags att bygga upp inredningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack. Men jag har redan osmos-vatten i karet. Så ska jag "slamma" ut det i dunkar tills jag får inkört vatten ? Eller ska jag blanda i salt så länge och fylla på med saltvattnet sen ?...

De andra frågorna återstår !

Ok, har kommit lite längre nu. Men jag ska ha en ny luftpump. Hur stark eller vilken modell rekommenderas till AM Miniflotor ?

Saltmätare, jag köpte en Coralife DeepSix Hydrometer. Där står att man kan ha den i akvariet, men i bottnen är där en låda med luft. Så den flyter upp hela tiden, vad kan man göra åt det ?

Bakgrund. Det kommer bubblor hela tiden. Jag har vatten mellan bakgrunden och akvarierutan, alltså det är en vanlig plansch(eller hur det stavas) Och jag tyckte den verkade lite mörk, sen spillde jag lite vatten på den då blev det fin färg där vattnet var. Så jag hällde vatten bakom tills hela blev fin. Sen efter några dagar har den väl börjat torka eller nåt så där är fula bubblor över hela. Vad kan man göra åt det ?

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blanda i salt och starta någon pump så att det löser sig ordentligt. Men det brukar gå åt litet mindre vatten än man tror. Om ditt akvarium har samma mått som det jag fick julen 1959 = 80*35 och 40 högt och har ram och 6 mm glas rymmer det bara ungefär 95 liter. 20 Kg levande sten och 10 Kg sand tar bort ungefär 15 liter vatten så då är det 80 liter kvar. Köper du 75 liter vatten så är det bara 5 liter kvar att blanda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också haft självhäftande plast på baksidan av bakrutan. De flesta akvarierna har jag målat bakrutan på för det blev bubblor i plasten och det rann vatten emellan så det blev vita ränder på bakrutan.

Nu har jag hittat en bättre lösning och det är att måla en två centimeters frigolitskiva som jag klämmer fast mellan akvariet och väggen bakom. Sedan limmar jag fast skivan i akvariet med med silikongummi så att det inte kan läcka vatten emellan och att det blir ränder på glaset. Om man tröttnar på färgen skär man loss silikongummit, bänder akvariet ett par millimeter från väggen lyfter bort frigoliten och målar om den. Sedan är det bara att sätta dit den igen och täta skarven med silikongummi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok tack så mycket !. Då använder jag osmosvattnet till vattenbytet till diskusarna nästa gång...

Varför är det nödvändigt att silikona frigolitskivan ?

Och jag vill gärna ha svar på denna frågan snabbt; hur stark/vilken luftpump rekommenderas/behövs till Aquamedic miNiflotor ??

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...