Gå till innehåll

Vad krävs för stenkoraller??


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

Om man vill ha några stenkoraller sen i mitt 128L JAD, vad är det som krävs för att dom ska överleva, vad måste jag absolut ha eller tänka på?? Som sagt man kan ta denna hobby till vilken nivå som helst men vill komma undan någorlunda billigt utan att rummet ser som ett laboratorium hehe??:)

Dom kräver mycket ljus har jag förstått och det har jag, 150W MH på 100L, (sumpen borträknad 28L)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Starkt ljus och bra cirkulation, stabil temperatur som inte förändras för hastigt eller för mycket och tillförsel av näringsämnen i tillräcklig utsträckning.

Nu beror det ju på hur många och vilka koraller du vill hålla men en del sps:er har en tendens att förbruka stora mängder karbonater, magnesium, kalcium och även andra "icke så vanligt att man mäter" - ämnen.

Vill du försöka hålla sps i ett så litet kar så är väl montiporor mer tacksamma och enklare samt du får vara noga med att ha kontroll på tillförseln av ovanstående ämnen samtidigt som du ser till att nitrat och fosfat ligger, enligt mig bäst runt 2 och 0,02, på en bra nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns lätta och svåra stenkoraller. Det man behöver för att hålla stenkoraller är i grund och botten, bra ljus, bra cirkulation, bra vattenvärden. Svårare än så är det inte ;)

Ditt ljus bör vara tillräckligt för att hålla ganska många olika stenkoraller. Riktvärden som brukar anges för cirkulation är MINST 10x karets volym i cirkulation i timmen, men rekommenderat är nog upp mot 20-30x volymen/timmen.

Vattenvärdena måste vara bra och stabila, om du inte vet vilka riktlinjer som gäller där så rekommenderar jag att kolla upp denna tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?14496-Ny-artikel-Saltvattenskemi-för-nybörjare

Men som jag skrev tidigare så är det stor skillnad mellan olika stenkoraller men att uppfylla dessa kriterier är iallafall en god start.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då är två av problemen lösta, ljuset är starkt! Kör med en AquaBee Up på 1400L/h och en Tunze streampump 6055 det borde ju räcka då?

näringsämnerna karbonater, magnesium, kalcium köper man då och fyller på vid behov?

Tips på några fina och lättsköta stenkoraller tack:) som man får tag i med hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror lite på i vilken utsträckning de förbrukas.

En del koraller växer långsammare och då kan det räcka med sporadiska doseringar och vattenbyte. Har man koraller som växer fort och grövre så måste man kanske dosera. Antingen med ballingmetoden eller genom spårämnesflaskor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första jag skulle säga är:

Kraftigt ljus, men inte för mycket...

Bra med cirkulation, här är det svårt att få för "mycket" men runt 30-50 gånger karets storlek i timman.

Stabila värden!!! Oavsett om det handlar om temperatur eller spårämnen (Kalcium, magnesium med mera)

Sedan det absolut viktigaste är tålamod och lite logik!

Sedan hjälper det alltid om man gör saker på rutin, tex vattenbyten eller dosering.

De flesta kan "hålla" SPS och LPS men, vissa har svårt att få dem att trivas vilket såklart är målet!

Sent from my IPhone 4 using TapaTalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör ett boyu och har lite olika stenkorallee, hystrix, montipora, caulastrea, euphyllia o lite acropora.,

Det mesta växer ganska bra i min burk sen jag bytte bort original-ljuset.

Jag kör 72w ledljus och har mellan 5-7000 l/h i burken. Håller precis på att få koll på min ca, mg och kh förbrukning. Uppenbart är att det händer mycket så fort saker börjar växa ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan satt det 2 st 24w compact rör.

De klarade att hålla korallerna, men näst intill noll tillväxt. Hystrixen har efter bytet fått nånstans mellan 50-60 nya toppar. Har haft leden nån månad eller så. Även andra stenkoraller växer på ok.

Dock har det avtatt lite sista veckan då hag vart i o stört dem med ommöblering och flytt av streamers mm.

Kommer att fixa det sista ikväll, sen blir det att låta dem vara ifred ett tag framöver och se om tillväxten kommer igång igen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ah ok hade samma fundering när jag skulle köpa mitt, kändes som 2x24W var alldeles för klent fick ju själv tipset om ca 1W/liter och då är det väl i underkant kanske så därför fick det bli MH, fast å andra sidan känns 150W i hundra liter nästan lite overkill, det lyser på riktigt jävla bra hehe:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska lysa på bra! :P

Det måttet (1w/l) är väldigt svårt att använda som ett riktvärde...

Tex om man har en burk på 100 liter men som är ca 1 meter hög, och belyser den med ca 100W, så räcker inte ljuset mer än de första 50cm... (ca)

Men om man har en burk på 100 liter men som är ca 40 cm hög så räcker ljuset nog fint! Så det beror väldigt mycket på omständigheterna (såsom så mycket annat!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...