Gå till innehåll

Planeringstråd – Maxiums Corner Pentagon Aquarium.


maxium

Rekommenderade inlägg

  • Svar 180
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fick dem idag så jag har inte hunnit testa dem. Tänkte koppla upp en till helgen och se hur det blir över mitt 200 liter.

Men kvaliteten på dem ser bra ut och dioderna sitter i en kvadrat och nära varandra så det borde bli bra blandning på dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

UpDaTe!

(Akvariumets höjd 79cm ca 140kg)

Har fått in akvariumet där det ska stå. Var ett mindre helve** att få in det. Har cirka 85cm bred gång vi var tvungen att släpa in karet längs golvet på mattor och sen genom en dörr som var 82cm. Men innan dess var vi var tvunga att ta ut mitt gamla kar med nästan samma mått.. Hehe

Ja det är tur man har/hade bra polare :):)

Så nu har jag börjat att limma i stenväggaren så man kan få upp det på ställningen. Lite bilder på när första väggen inlagd i karet.

Lägger in bilder efterhand som jag får i stenen.

post-1975-14468932867592_thumb.jpg

post-1975-14468932867918_thumb.jpg

post-1975-14468932868239_thumb.jpg

post-1975-14468932868572_thumb.jpg

post-1975-14468932868882_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har du bara använt foam för att fästa stenen mot PVC-"skeletten? Använder du det även för att fästa mot glaset?

Hur åldersbeständigt är det och vet du skillnaden mot reef bond när det gäller fästförmåga och hållbarhet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byggde upp en modell 1:1 i mdf och fäste rören i den med byggplast i mellan. Rören är bara för att få ett stöd + alla kablar till de interna pumparn som är inbyggda(går att plocka ut) i bakgrunden. Sen har jag limmat fast dem med silicon glaset.

Hur länge det håller har jag ingen aning om men jag tror det inte kommer vara något problem med det. Om det är något liknade det man använder till hus så ser jag inget problem med det. Det fäster bra på sten men inte på jämna ytor som glas/plast men silicon i mellan så funkar det kanon.

post-1975-14468933058265_thumb.jpg

post-1975-14468933058516_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar! Börjar bli dags för mig att ta tag i mitt bygge som legat i träda medans husrenoveringen blivit prioriterad. Blev imponerad av ditt bakgrundsbygge eftersom jag tänkt mig nåt liknande men inte kommit fram till hur man ska göra i praktiken.

Ska bli kul att se bilder sen när det är vattenfyllt!

Är det alltså silikonet som håller konstruktionen mot glaset eller är det glas-silikon-foam-bakgrund?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Veckan uppdatering!

Då var det vattenfyllt :)

Har ägnat veckan åt att kolla upp försäkringarna så allt står rätt innan man kunde börja fylla karet. Bäst att man har kollat upp det så allt står rätt till, så man vet var man ska ringa om det blir ett hav på golvet.:)

Så nu ska det stå och puttra 1-2 veckor med några vattenbyten i veckan och sen blir det i med massa salttabletter så att skummaren kan börja jobba..

post-1975-14468933177041_thumb.jpg

post-1975-14468933177268_thumb.jpg

post-1975-14468933177489_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Update!!!

Har bytat vatten två gånger nu.. Det luktar stockholm från akvariumet och vatten blir gult o grummligt.. Så det blir byta vatten var oftare än vad jag trodde det skulle behövas.

stockholm=surströmming=fjollträsk :)-gloria-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...