maxium Postat 1 december 2013 Författare Postat 1 december 2013 Lite bilder på kraftstationen.Det kommer att var minst 3st 350w 36v trafos till lampor och dyligt. Sen ska jag byta ut alla små trafos till ett 24v alt två st nätagg till pumpar och annast som går på 24v. Detta gör att det kommer att ta så mycket mindre plats.. Nackdelen är att om det går i sönder så kommer massa utrustning att stanna. För kolla in på någon form av backup till systemet och till reef angel datorn..I vart packet sitter två enheter.. 120x120 mm Citera
POPOV Postat 1 december 2013 Postat 1 december 2013 Kollat genom hela tråden nu, ser lovande ut. Gillar allt ditt DIY.Egen CNC och tom bilift om det är din. När jag blir stor ska jag bosätta mig i ett garage med loft ovantill för säng och kar. Behövs inte mera än så, kar, bil och säng. Citera
maxium Postat 1 december 2013 Författare Postat 1 december 2013 Det är rätt najs.. Inte mitt ställe utan farsans garage/verkstad på ca 80m2 men jag har mina maskiner där tills jag har hittar ett eget ställe som passar.Det är hans billyft. Citera
maxium Postat 4 december 2013 Författare Postat 4 december 2013 Har lött färdig driverskorten till lampan och monterat alla drivers på korten. Alla ldd är avtagbara om det skulle bli skadade.. Citera
Benighted Postat 4 december 2013 Postat 4 december 2013 Najs! Håller på med en liknande lösning jag med, får se exakt hur jag ska göra, får se om jag gör en helt egen lösning eller taggar på på Remne:s (han finns här på forumet) lösning, men har en bunt LDD som jag testkör, remnes lösning blir stackbara kort med en MCU + wifi + pwm krets på ett kort och sen alla kanalerna upp via en en stackbar pinheader eller liknande, varje kort har en egen ström in, och kanalerna ut, men en rätt centraliserad lösning. Mina tankar är som vanligt lite andra och funderar på en decentraliserad lösning där varje drivarkort har en egen MCU som styr just det kortet, och sen en enkel adresserbar buss som man kan kommunicera med korten och ställa in saker. På så sätt hålls drivarkortet relativt nära ljuskällan och man minimerar styrkan på eventuella EMI störningar ifrån antennverkan ifrån kablarna.Kör även jag med 350W 36V meanwell nätdelar, men i mitt fall bara två, hoppas på att det ska räcka i.a.f., och kommer även jag köra med 24V nätdel för att köra pumpar och liknande med, rätt intressant att man kommer till samma slutsatser sådär Var har du låtit tillverka korten? Citera
maxium Postat 4 december 2013 Författare Postat 4 december 2013 Kul att fler har samma ideer:)Själv behöver jag minst 3-4x350w eftersom jag har 4st dreamchip kopplade i samma ramp och ska ha massa 3-20w också. Det skadar ju inte ha för mycket ljus, det går alltid att dimma ner och spara watt + de blir effektivare i strömförbrukning.Köpte lösa kort från http://coralux.net/?wpsc-product=ldd-6-driver-board. Tänkte göra dem själv men för den summan är det inte lönt och tiden det tar. Men det hade varit kul att göra det men någonstans får man stoppa om man vill bli klar. Sen styrning m.m är janne68 skapelse och de kommer ligga i led rampen uppe på flänsen. Ända nackdelen är att kortet inte har wifi så kunna kolla till tempen ibland för att se om allt stod rätt till. Men man kan inte få allt och kortet funkar kanon annars.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45802-Planeringstr%E5d-%96-Maxiums-Corner-Pentagon-Aquarium&p=562926&viewfull=1#post562926 https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?41019-Jannes-LED-akvarium-elektronik Citera
maxium Postat 30 januari 2014 Författare Postat 30 januari 2014 Det var ett tag sen senast uppdatering.. Har kommer lite bilder.. Nästan klar med all fräsning. Ska bara på med lite färg så är bänken klar för akvariumet..Väntar på akvariumet från företaget jag beställde och glaset hade kommit så han skulle bara limma ihop det så karet är nog snart klart.. Citera
Laggeman Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Mycket jobb med den där bänken, men bra blir det. Citera
Casio Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Härligt. Ser riktigt gediget ut. Vad räknar du med att bygget kommer kosta inklusive akvarieteknik? Citera
maxium Postat 30 januari 2014 Författare Postat 30 januari 2014 Härligt. Ser riktigt gediget ut. Vad räknar du med att bygget kommer kosta inklusive akvarieteknik?Vet inte.Kommer inte att kolla på kvittona iheller. De ligger i lådan pga garantier efter garantitiden kommer de att brännas på bål.Bättre att inte veta. Citera
maxium Postat 30 januari 2014 Författare Postat 30 januari 2014 Mycket jobb med den där bänken, men bra blir det. Ja man ångra sig nästan... Hade varit sååååå mycket lättare att köpa ett färdig akvarium-set. Men men då hade väl man retat sig på att det inte var som man ville ha det. Citera
Casio Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Vet inte.Kommer inte att kolla på kvittona iheller. De ligger i lådan pga garantier efter garantitiden kommer de att brännas på bål.Bättre att inte veta.Smakar det så kostar det =) förstår.kör hårt! Citera
Mr_Ewing Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Snyggt! Känns som att det går åt en gaffeltruck för att flytta på den där bänken! Citera
maxium Postat 30 januari 2014 Författare Postat 30 januari 2014 Nu ska vi inte överdriva Den är delbar i två delar... Så en halv truck räcker eller 5 pers Man kanske inte skulle behövt göra den i 40x40 rör. Men bättre för starkt än för svagt det är mitt motto:) Citera
maxium Postat 1 februari 2014 Författare Postat 1 februari 2014 Idag har sump delen (träskivan) gjorts färdig samt borrat alla hål för att skruva fast alla skivor.Ska börja lacka alla trä detaljer vita. Så nästa vecka blir det att flytta in det på sin plats och vänta på akvariumet. Citera
maxium Postat 15 februari 2014 Författare Postat 15 februari 2014 Bilder på karet. Det är nästan klart fattas glas sargen annars skulle det vara klart. Hoppas till nästa helg... Citera
maxium Postat 15 februari 2014 Författare Postat 15 februari 2014 Jepp. Det börjar närma sig slutet på första resan..Snart börjar den andra Citera
maxium Postat 19 februari 2014 Författare Postat 19 februari 2014 Fick hem lite grejer idag..Delar för att kunna koppla in en sodastream gastub till kalkreaktorn om brandsläckarn skulle ta slut... Citera
maxium Postat 21 februari 2014 Författare Postat 21 februari 2014 Två små paket trillade in idag Mina rgb 40w + uv 420nm Citera
maxium Postat 25 februari 2014 Författare Postat 25 februari 2014 Nu är alla ljusplattorna hemma.. Nu väntar jag bara på att akvariumet ska komma så jag kan mäta och placera ut dem exakt på rätt ställe. Hoppas han får ....... ur ....... och blir färdig med det.. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.