Laggeman Postat 23 februari 2012 Postat 23 februari 2012 Som titeln säger, är det någon som använt sig utav Epistar LED's eller vet ifall det är en tillverkare som tillverkar andra "kända" fabrikat på LED's?Epistar Citera
Trollsvans Postat 23 februari 2012 Postat 23 februari 2012 Det är dom som finns som 10, 20, 30, 50 och 100W LED på AC-RC, tror det är såna Lasse har i sin ramp. Jag är själv lite sugen på att skaffa mig en trave leds med lite högre effekter och testa lite. Citera
Laggeman Postat 23 februari 2012 Författare Postat 23 februari 2012 De finns även som 3W och skrivs ibland med CREE inom parentes, därav om det var de som tillverkade CREE's dioder eller ej. Citera
stigigemla Postat 23 februari 2012 Postat 23 februari 2012 Cree säljer chips till Soeul Semiconductor som bondar lägger på ljuspulver och kapslar. Och ytterligare någon tillverkare. Det kan finnas återförsäljare som använder chipets ursprung i reklamsyfte.Men de kinesiska byggena med 1w dioder till 10, 30, 50 eller 100w använder inte Cree. Citera
Lasse Postat 23 februari 2012 Postat 23 februari 2012 De beskriver chipen och du kan få viss chip med olika dioder exempelvis epistar, bridgelux eller cree.Jag har Epistar bland annat och de funkar fint på mina 10 wattare.MVH Lasse Citera
stigigemla Postat 24 februari 2012 Postat 24 februari 2012 Har du sett någon tillverkare som erbjuder Cree chips? Citera
pepo Postat 24 februari 2012 Postat 24 februari 2012 Har beställt 120W ramp med Epistar chip i. Kan återkomma med info om några veckor.... Citera
Lasse Postat 24 februari 2012 Postat 24 februari 2012 Ursäkta mig - jag har inte Epistars LED - det är Epiled som är det märke jag har.Bägge verkar vara Taiwanbaserade@ Stig. I den länk Laggeman lämna så finns det tillverkare som verkar använda Cree:s dioder, blädra ner lite.MVH Lasse Citera
NiXoN Postat 24 februari 2012 Postat 24 februari 2012 Det ser lite ut som om dom fiskar efter träffar tycker jag, och även om det vore så att dom använder cree så är följdfrågan vilken version/typ.Cree började inte tillverka dioder helt nyligen så det finns nog en del mindre effektivt och billigt i deras sortiment utöver dom dioder vi gillar.Jag skulle inte se "cree" som ett så stort försäljningsargument i domhär fallen...//NiXoN Citera
stigigemla Postat 24 februari 2012 Postat 24 februari 2012 Den lysdiod som Lyckysunny säger innehåller Cree chips är RGB. I övrigt verkar de köra med Bridgelux. Men jag är tveksam. Jag har följt Cree´s hemsida ett antal år nu och de brukar skriva vilka de träffar avtal med. I deras pressmeddelande 19 december 2011 säger de att de licensierat "remote phosphor" teknik till några tillverkare. Tidigare har de inte tillåtit att använda remote phosphor till sina lysdioder och de är ju den tekniken alla? multichiplysdioderna använder... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.