Gå till innehåll

Mitt Dymax IQ5 13L


loopmannen

Rekommenderade inlägg

Så är man igång med ett litet nano, min första tanke var ca 30l men efter att ha sett IQ5 så blev jag såld.

Det roliga är att hitta utmaningen med att kunna göra något bra med så liten yta som det innebär.

Akvariet köptes in på Grizzly och samtidigt lite LS från Akvariekällaren i Örebro, tyvärr så var den ena stenen (som jag trodde var perfekt) lite för stor så den åker ned i mitt stora akvarium och en ny ska handlas in vid tillfälle.

Doppvärmare och bakgrund hämtades hem från PWSS och sedan var det bara att sätta fart.

post-5391-14468924613683_thumb.jpg

Bakgrunden skars ut, borrades och sattes fast, det blev en BTN slimline. Lite problem när fästena mellan pump ochutloppsnippeln inte nådde varandra p.g.a. bakgrunden men det gick att fixa till med lite pussel o pul.

post-5391-14468924613894_thumb.jpg

Nu saknas det lite LS, tanken är att fara till Korallfisken någon dag och inhandla några stycken (även till stora akvariet)

Sedan ska fraggar flyttas från stora tanken till mitt nano.

När det gäller invånare så är inget bestämt, det får bli lite på impuls.

Sanden får komma i lite senare när allt har kommit igång.

Frågan är om pumpen och belysningen räcker till, jag ska prova med ett par sps fraggar så får vi se vad som händer jag ska även kolla upp en ny pump i veckan när jag ska ut till PWSS för att hämta upp lite salt.

post-5391-14468924613556_thumb.jpg

post-5391-14468924613789_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Nu har det ju inte hänt så mycket än utan det fungerar mera som en "lampa" i vardagsrummet :)

Jag är i stort behov av en resa till Linköping men det har inte riktigt passat. Men det ska bli rikrigt kul att få börja med det levande så fort det finns en möjlighet. Spännande som skrutt är det i vart fall och din utmaning med 8l är ännu häftigare ska bli kul att se vad du lyckas göra med det karet.

Supersnyggt! Kan knappt vänta på att dra igång mitt 8L nano:)!

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Daniel!

Ska kolla upp det på PWSS ska ändå dit i veckan o hämta salt. Tycker att orginalpumpen känns lite klen men det är svårt att se rörelserna i vattnet innan man har fått dit ngt levande.

Såg du frågade efter pump. Vet att en del på utländska forum byter ut orginal pumpen på 200l till tunzes minsting upp till 300l. (Var nått singapore forum)

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir oxå ganska billigt med koraller o invånare vilket inte gör ngt.

Vet inte om jag håller med det stycket, med lite plats blir det mer planerande och mer ovanliga koraller som kostar skjortan tycker ja ;) Hade jag haft ditt kar nu så hade jag åkt till Triton och kommit hem med en fisk och räka för 2500:-....

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror givetvis på hur man vill göra med sitt kar, jag vill dock inte ha något supersällsynt, extremt eller dyrt utan tanken är att till stora delar använda det jag redan har i korallväg i form av fraggar. Sedan får jag se vad det blir i "levande" väg. Men en tur till Triton skulle jag inte ha något mot. Pengarna vill jag lägga på det stora akvariet. Men givetvis ska jag göraa allt för att få det så snyggt jag kan :)

Om jag ska på semester och inte har ngn som kan ta hand om det så ska jag bara kunna stoppa ned allt i det stora och börja om igen när semesterveckan är slut, där ligger min ambition. Roligare med pulet än med invånarna....

Vet inte om jag håller med det stycket, med lite plats blir det mer planerande och mer ovanliga koraller som kostar skjortan tycker ja ;) Hade jag haft ditt kar nu så hade jag åkt till Triton och kommit hem med en fisk och räka för 2500:-....

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäklar va snyggt... Nu börjar tankarna snurra, fan va sugen man blir o starta upp en liten cube, bara att jag sålde min lilla AquaCube för en veckasedan.

Men den här Dynamax ser väldigt trevlig ut o du har fått till det med BTA o allt SNYGGT.

Var köpte du Cuben ifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ganska behaglig nattbelysning i Dymax belysning. De vita ligger på till en väldigt liten del och så fullt tryck på de blå. Försökte ta en vettig bild men det var marigt att hitta rätt färgtemp i kameran men till slut tyckte jag att det blev hyffsat även om verkligheten är ngt mera röd/magenta.

post-5391-14468924721804_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi ska på friidrottstävling i Norrköping i helgen då tänkte jag titta in o kika på dem, men jag är inte helt säker på hurvida det behövs två eller inte. Det känns som om belysningen ev kan räcka till. Till fisk o mjukisar är det inga problem men frågan är hur det räcker för lps/sps.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...