Gå till innehåll

Freguz Elos Mini


freguz

Rekommenderade inlägg

Hivar i några kilo levande sand, jisses så dimmigt det blev, men efter ca 12h försvann dimman, så nu ser det lite finare ut (så länge den är ren iaf).

Mätt lite

KH 8.3

Po4 0.00 (Hanna)

temp runt 24-25, trots numera 2 doppvärmare 75w + 25w, verkar hopplöst att få upp tempen över 25 :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Status

Nitrat 5

Ca 360

KH 7.7

Mg 1290

Dags att tillföra lite Ca minsann

Annars växer trivs anemonen fint verkar det som, fick smaka lite av räkmix idag som den glufsa i sig direkt, den sitter ju precis under en 150w mh så den behöver nog inte så mycket käk men det kan vara kul omväxling :)

Dock växer inte Montipororna (mest Digitata) något alls, ser inga tillväxtzoner, haft dom nu cirka 2 veckor borde väl fått upp farten nu tycker jag...märkligt, ljuset borde ju räcka till

(mobilkamera)

post-2914-14468926311606_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har väldigt svajiga värden på Ca ser jag. 420 för 2 veckor sedan och nu 360? Kanske skulle du börja med Balling eller kalkvatten för att hålla jämna värden?

Jo jag märkte det, lite oväntat för Ca har legat ganska stilla länge nu, har mest mätt KH hela tiden, men så skaffade jag några små sps fraggar o vips så tog det väl fart, måste mäta lite oftare nu så jag vet hur mycket jag ska dosera (manuellt) var och varannan dag. Det håller ju inte med svajjande på detta sättet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I denna tråd så ser du sprutan jag doserar med och jag doserar 60 ml varje dag (full spruta), funkar kanon: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?43054-Långt-rör-med-gummituta&highlight=apoteket

Jag mäter nästan på grammet men är mindre noga med vattenmängden, så det går väl skapligt jämt upp:) Jag använder detta recept som jag tror jag stulet från något av DaTrucka's inlägg för några år sedan.

5 liters dunkar

Dunk 1 - CaCl2

4 liter Osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat (CalciumKlorid)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex (Strontium, Barium)

20ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex (Tungmetaller)

Dunk 2 - NaHCO3

4 liter Osmosvatten

328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex (Jod)

Dunk3

4 liter Osmosvatten

220g Magnesium Hexa Hydrat (MagnesiumKlorid)

96g Mineralsalt (NaCl fritt)

Jag använder dock inte 20ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex (Tungmetaller) sedan något år tillbaka. Jag har sådana här;

- http://biltema.se/sv/Verktyg/Skruvstycke-och-klammor/Klammor/Universalklammor-20819/

och järnlänkar från armaturhängare liggandes i karet som läcker järn sedan några år tillbaka som jag inte lyckats plocka upp. Skulle kanske behöva sänka en jättemagnet över karet då och då för att rensa upp lite. Ur den 3:e dunken med Mg och NaCl doserar jag dock ca 2 dl per dag, mitt kar bara äter Mg i stora mängder:)

Jag ser att ditt kar är på 70 liter. För dig så borde det kanske räcka med veckovisa vattenbyten med ett salt som har höga nivåer av Ca, eller kalkvatten som är mindre 'komplicerat'?

Sump äger jag ingen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för exemplet, ska läsa på lite om ballingblandning tror Stig hade nån bra guide på sin sajt.

Ja vattenbyten är nog bra men stor risk för jo-jo värden ändå för ibland bortrest osv. Tror att om det ska bli stabilt så måste det doseras i princip dagligen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyllt osmostanken med vatten från dunkar nu med KH balling tillsatt, ganska låg dosering men bättre safe than sorry

Glabrescensen verkar trivas lite bättre nu med sin nya plats där det inte blåser så hårt.

BTA verkar trivas på sin plats o har inte rört sig alls, snäll individ jag fått tag på :) Åt lite mysis häromdan, antar att den klarar sig på ljuset rakt under en 150w mh

post-2914-14468926357972_thumb.jpg

post-2914-1446892635821_thumb.jpg

post-2914-14468926358426_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Beställt lite leds från AquaStyle online, blev för dyrt tyckte med Cree och makersled fläns, runt 3000 kr

Aqua kitet med Bridgelux leds gick på ganska precis 1000 kr, inkl frakt, o det känns mer lagom som nybörjar-kit, kommer säkert fixa nåt ballare senare men då har man fått lite skinn på näsan först.

Kommer mer om detta om några veckor då antar jag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad köpte du?

Kollade in på sidan men hittar ej...

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Your Order Contains the Following Items:

  • 2 x 80 degree lens

  • 2 x 420nm Actinic Violet LED

  • 1 x Aquarium 24 LEDs DIY Dimmable Kit (kylfäns, 2 drivers, kablar, linser, potentiometrar, upphängningskit)

Av de 24 ledsen valde jag 16 RB och 8 CW, kommer således offra 2 RB och sätta dit 2 violetta istället

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick just hem leveransen :)

Gillar när de ringer innan och frågar vart man vill ha det levererat .. högsta betyg till Fedex

Gillar när man beställer tisdag eftermiddag, och det kom fram idag fredag, runt halva jordklotet, bra aquastyleonline :smiley20:

Har precis varit o köpt lite plexiskivor, ska fixa lödkolvs-kit senare idag, här ska skapas -dans

Ändrat av freguz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste dokumentera lite (usla mobilbilder) så man kan se sen om korallerna har vuxit eller ej, tycker de stått still länge nu, men hoppas på skillnad i och med bytet till LED...

Tog ut min 6015 för den gjorde så brett o fett flöde så det blev lite statiskt, nu kör jag 2 st koralia nano + en Vortech mp10 som kör reef crest på cirka 40%.

post-2914-14468926605683_thumb.jpg

post-2914-14468926605926_thumb.jpg

post-2914-1446892660615_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Mg är onödigt lågt och Ca på tok för lågt. Glöm bara inte att mäta salthalten först;)

Buffrar lite långsamt...saliga voro de saktmodiga...

Ska mäta lite oftare, nyckeln till jämna värden.

Myreefstats.com är trevligt för övrigt, rekommenderas!

Skickat från min Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...