Gå till innehåll

Vilka koraller övertas av alger?


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag har en liten fundering här hemma som kommer av lite av min observation av mitt allt mer alg fyllda kar.

Många av mina koraller har inte visat några egentligen tecken på att faktiskt bry sig om algerna öht utan trängs utan att bråka.

Men inga av de knappar jag provat introducera har klarat sig alls, det har gått så illa med de att de blir bevuxna med alger! Så jag får flytta ut de, de enda knappar jag lyckats ha någon form av framgång öht med är större varianter med en diameter som en femtioöring ungf. Mina skivor har lite svårt för algerna med men så länge de har lite storlek iaf så brukar de kunna breda ut sig över algerna.

Vad finns det för koraller mer som inte klarar konkurrens med alger om utrymmet i karet? SPS och LPS koraller tex, hur klarar de sig mot trådalger?

För en som inte riktigt kan ratta in värdena och få bukt med algerna skulle det vara bra information då det kan vara riskfyllt att köpa koraller som inte klarar sig i krigszonen.

Koraller jag har som inte bryr sig nämnvärt om algerna är från Sinularia, Lobophytum, Capnella och Sarcophyton släktena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...