Gå till innehåll

Lowtech 640l skulle detta funka?


osby0479

Rekommenderade inlägg

Precis, men jag tror nog att skummaren ska klara av det, är spec till 700l vid låg belastning, och 3-4 stora fiskar ska ju inte vara några problem, plus att allt är inte klart ännu!

Men känner att det vore kul med ett lowtech i början sen finns ju möjligheten till en uppgradering om man vill detta!

Karet kommer få översyn nästan dagligen då man är hemma, men vid längre frånvaro är det skönt att veta att man kan lämna det minst en vecka.

Akvariumet är ju täckt så avdunstningen är nog lite mindre än ett med öppet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu är det bara till att köra på, karet är köpt och ska hämtas på ev söndag!

Men är lite skeptisk till belysningen, det är 5 st smala rör a`54W, är det T8 då?

Finns det rör som är anpassade till saltvatten inom T8ornas sortiment?

Annars får jag redan nu leta efter ett annat alternativ till belysning.

Måtten på karet är 131*71*71 vatten upp till ca 60cm, så med en sand botten på 5 cm så finns det ju möjligheter om man uppgraderar belysningen till att ha saker på botten.

Finns två genomförningar på varje sida samt ett hål till ytavriningenså det kan hog bli rätt så bra om man vi köra med sump, vilket det nog lutar åt nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

54W är T5 HO, som de flesta vill ha :-) 1149 mm långa rör så det är nog den bästa rörlängden för det här karet.

Hade det varit T8 hade det varit 58W. Finns nog fullt dugliga T8 rör för saltvatten annars med, fast nu är det T5 du får så länge siffrorna stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan nog stämma, det stod 54w så det måste va T5 men tyckte att dom såg så klena ut, iof längesen jag hade T5:or i ett kar!

Försöker få tag på måtten på en aquamedic 8x54 den såg inte så hög ut, det sitter luckor på karet och för helheten så vill jag nog ha det så i fortsättningen oså!

Sitter även 2 fläktar på luckorna så värmen är förhoppnigsvis inga problem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har räknat på att måtten 129x69x60 är volymen på hur mycket vatten det kommer att vara i baljan.

534l minus ca 30l pga sanden samt en 60-70kg levande sten, så runt en 460-470l ren vatten volym borde ju en mce600 klara av, samt en T5 ramp på 8x54, då borde ju även ett par koraller kunna klara sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...