Gå till innehåll

Lowtech 640l skulle detta funka?


osby0479

Rekommenderade inlägg

Ett 640l med 4x54w till belysning, samt en mce600 skummare, och två tunze 6055!

Osmolator och en tank på 150l till vattenpåfyllning!

Tanken är ett tunt lager grus ca 80kg sten, och enbart fisk, kanske några skivor skulle passa in?

Vad skulle ni säga om detta, skulle det funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det är väl svårt att säga!

Men karet är riktigt snyggt, och tanken på en osmosbehållare på 150-200l gör att underhållet blir minimalt, typ skrapa rutor en till två gånger i veckan, och vattenbyten en gång i månaden kanske varannan.

Vill inte sluta med hobbyn men känner att jag inte riktigt hinner med mer avancerat kar, men balling o liknande!

Men finns möjligheter till att bygga med sump då det är borrat men igensatt för tillfället, kan med enkel metod bygga sump samt bygga med led den dagen man känner för det!

Men just nu känns det som att tiden inte riktigt finns till, men ett lowtech med bara sten o fisk, ev enklare koraller skulle det ev finnas tid till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nog funka fint med en hel del mjukisar. Dock inte för mycket fisk då jag är lite skeptisk till små skummare. Där är en Deltec apf 800 på annons, en sådan kan man köra som extern skummare. Ett bra lass med sten i karet är ju med en bra hjälp på vägen. Varför många är så skeptiska till ett tjockt lager sand har jag aldrig förstått. Har alltid haft 6-8 cm levande sand vilket för mig funkat mycket bättre än tunnare lager med korallkross.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min egen del så är ballingen inte mer krävande än ett vattenbyte. Blanda en 5-liters dunk tar en kvart ungefär. 3 sådana , en om dagen 3 dagar i rad så håller sig den i ett halvår ungefär.

Men i övrigt så kan det mycket väl fungera alldeles utmärkt. Fast med mycket fisk skulle jag satsa på en större skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, tanken är ju att köra detta lowtech i början, sen finns ju möjligheten till att uppgradera med sump, led, balling mm.

Men en 80kg sten sandbotten på 4-5cm samt 3-4 lite större fiskar, lite sniglar o nån räka ska ju den skummaren klara av, så hög belastning kommer det ju inte att vara, mce600 är ju spec upp till 700L vid låg belastning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om inte annat kan du ju testa på detta, blir det för svårt för skummaren så kan du ju alltid sälja den och köpa en annan, du skulle ju köra sump så möjligheterna finns. Med ett så litet antal fisk tror jag iofs inte att det ska vara några problem. :)

Är det ett möbelkar du kikar på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kände på mig att du skulle köra igång något nytt fast du sålt av allt. :P Fast trodde dock det skulle bli ett mycket mindre. Hur som helst är det skoj att du inte släpper hobbyn helt. :) Hojta till om du behöver hjälp med något, ställer gärna upp om jag har tid.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis min mening, i framtiden så kan man uppgradera.

Skummaren tror jag nog ska klara det, blir nånstans runt 500l vatten så det borde funka.

Men en skummare med lite större kapacitet finns ju alltid i tanken om den inte skulle klara av det, men vad jag har förstått så är en mce600 en rätt så bra maskin, vet dock ej hur mycket oväsen den för?

Jo ett deltec kar på 640l har jag på gång, kan ev trycka in lite mer belysning om man känner för det!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha jag förstår sig andre, trodde inte själv att det skulle bli så stort, men det ska ju bli ett lowtech i början, men allt kan ju spåra ut rejält ibland :)

Tackar för det André!!

Börjar med karet sen får det stå tills vi hittar hus, kollade på ett idag men han vill inte gå ner i pris o han begärde för mycket, men rätt som det är så dyker drömmen upp :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spåra ur är bara förnamnet, mycket lättare än man tror. hehe! :P Även om de är lowtech så är det ju ett saltkar och det är de som räknas. :)

Tråkigt att budet på huset inte gick igenom men du får leta vidare helt enkelt och lycka till. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Low tech + low maintenace betyder inte att du måste köra ett fish only kar. Jag kan tänka mig att du kan fixa mjukis kar som inte kräver något speciellt underhåll.

Nu vet jag inte om du gillar mjukisar, men jag skulle kunna tänka mig ett kar med stjärnpolyper eller xenia som får växa mer eller mindre obehindrat, en eller ett par gröna Sarcophytons, någon Sinularia och Lobophytum. Ricordeor som breder ut sig i något hörn. Ett par färggranna dvärgkejsare som kryssar runt bland mjukisarna.

Jag tror något sånt skulle kunna bli mer givande än vad man tror.

Har du sedan ett 150L påfyllningskar och en pålitlig foderautomat kan du nog lämna karet i veckor utan att det är något problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Stoffe skriver så kan det bli hur snyggt som helst med bara mjukisar. Kanske inte samma färger som med ett sps-kar men ändå snyggt att sitta och titta på. Pumpande xenia är hur coola som helst och skulle gärna haft några själv men har som sagt inte plats. :P

Med en 150 liters osmosbalja så är det inte mycket mer skötsel mer än mat om man nu inte har en foderautomat. Kan egentligen inte bli mycket bättre. :P Lite riskabelt är det dock med så mycket osmosvatten om pumpen skulle flippa. :(

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig varit direkt förtjust i mjukisar, men det är klart bättre än inget för att få lite liv i karet!

Men känner jag mig rätt så blir det väl inom kort en sump o led belysning, har inget hus ännu o jag startar inte upp det förrens det står i det framtida huset.

Och har man då hela karet fullt med xenia o polyper så åker man på att köpa ny sten, men får se hur det blir.

Tänkte köpa på mig allt så det bara är till att starta upp när man har hittat rätt, o det kan ju ta ett tag, förhoppningsvis inom en snar framtid.

Tänkte mig lite snygga kjesare, och då behöver man inte vara rädd för att dom ska mumsa på sps, lps o musslor....

Ja musslor vill jag säkert satsa på igen.

Tror nog att detta kan bli bra :) men osmosvattnet kanske man får dra ner lite på, känns sådär att tillförlita sig på en osmolator!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min nivågivare fastnade så den indikerade lågt vatten, vilket gjorde att mitt 40L osmoskar (nyss påfyllt) tömdes i mitt kar. Som tur är så fick det plats i mitt kar, men allt skit i skummaren och sånt åkte ut i karet, samt att salthalten sänktes. Så man ska inte lite blint på osmolatorer, jag hade min inkopllad till en timer som gör att den bara hade pumpat i totalt 2 minuter, men det var allt som krävdes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min nivågivare fastnade så den indikerade lågt vatten, vilket gjorde att mitt 40L osmoskar (nyss påfyllt) tömdes i mitt kar. Som tur är så fick det plats i mitt kar, men allt skit i skummaren och sånt åkte ut i karet, samt att salthalten sänktes. Så man ska inte lite blint på osmolatorer, jag hade min inkopllad till en timer som gör att den bara hade pumpat i totalt 2 minuter, men det var allt som krävdes.

Alltså en osmolator utan extra givaren som stoppar vid en nivå?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en redig osmolatorpump som pumpar 1200 liter i timmen! :-)

Det låter jättespännande med lowtech! Jag tycker de är fascinerande och det känns som man får brottas mer med karets invånare när man har mindre teknik att valla runt de med, det begränsar ju givetvis mycket man kan ha och givetvis är det ju även så att teknik inte garanterar ett kar som ser ut som man själv vill. Det blir nog kul att följa om du klarar att hålla dig från mer avancerade frestelser :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde innan en Eheim 1046 tror jag den heter 5L/ min ( 300L/ h) + timer och Deltec´s klassiska flottör.

Timern inställd på 3 fyllnadstillfällen / dygn.

Detta gick bra tills en dag då en snäcka satte sig i flottören.

Tusen-tipset led denna form av lösning är nog trots allt att dels ha en timer som arbetar med kortare intervall än 15min + att ha en minimal pump till påfyllningen.

Det nästa är att Inte ha större färskvattentank än att den kan få plats i sumpen Om det skulle gå galet.

-Att salthalten sänks klarade alla mina djur. I mitt gall hade jag ca 25L i färskvattentanken, vilket motsvarar 1 v påfyllning i det kar jag hade.

Salthalten förändrades från 1,026-1,024 i detta fallet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ooh herregud. Hoppas allt klarade sig Stoffe.

/André

Allt klarade sig bra, det var 40l färskvatten i 400l saltvatten, så det blev inte så farligt låg salthalt.

Alltså en osmolator utan extra givaren som stoppar vid en nivå?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jepp, bara en givare.
Det var en redig osmolatorpump som pumpar 1200 liter i timmen! :-)

Eheim 1000L/H

Det var inte meningen att dra igång en OT diskussion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kör med MCE600 och tycker den är för dålig plus frånvaro. Borde man inte kunna köra med två för att få bättre effekt och failover ;).

Med en rondomatic eller annan foder automat och 150l osmos så borde ju 2veckor inte vara något problem ;)

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...