Gå till innehåll

Zeovit och kalium


turboadde

Rekommenderade inlägg

En liten fråga och samtidigt en liten undersökning. Men om jag förstått det rätt så minskas kalium så pass mycket i nästan alla zeo-kar så man behöver buffra upp det lite. Hur gör ni zeo användare för att veta hur mycket ni ska tillsätta? Kollar ni på korallerna, mäter ni eller kör ni bara en rekomenderad dos av tex k-balance? Har prövat ett par tester nu och dom e ju både dyra och nästan oläsliga och kan ju vara svårt i början kanske och se på korallerna att det är kalium det beror på och inget annat innan man haft några dippar. (texten blir ihoptryckt på telen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!Jag har använt mig av en acro (thre color) och en orange/rosa montipora för att se behovet, dom får en helt annan lyster vid "rätt" värde. Jag behöver dosera ganska mycket, för mycket för att det skulle kännas rätt, så jag skaffade FM's kaliumtest, tyckte det fungerade riktigt bra! Framförallt så fick jag bekräftat att jag har en hög förbrukning..! Har även använt FM's kaliumtillsats, då den blev mer ekonomisk, har använt K-balans innan och kör zeovit förövrigt.Med vänlig hälsning, Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red Seas kaliumtest fungerar bra. Men det är några hakar med det.

Det är ett krångligt test med väntetider. Det tar ungefär 20 minuter.

Man behöver en referensvätska att kalibrera testet med. (Mitt ger 10% för högt värde)

Färgomslaget är mellan violett och blått vilket jag inte ser i lysdiodljus och har svårt med i lysrörs akvarieljus. Men i ljuset från en glödlampa (Ikeaspot) är det hur lätt som helst.

Upplösningen är ungefär 3mg/l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man kör med venturiskummare så skall Kaliumet knappt gå åt alls, så de kan man behöva ta i beaktan.

Jag har testat RedSea kaliumtest som är betydligt enklare o läsa av än dom andra, man bör dock dosera mer reagens B än vad som anges.

0,5ml eller 15 droppar om jag inte missminner mig.

Testet är likt dom andra men man avslutar med en tydlig färgskiftning så det är inte samma gissningslek som med KZ/FM.

Fördelen med red sea är även att deras Kaliumtillsats har doseringsanvisningar som baserar sig på mätta värden till skillnad från KZ.

Jag har en grön/oliv färgad monti som går mot grått när kaliumet droppar, den reagerar före alla andra.

Mina Tri Color acron brukar aldrig reagera synligt...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det ett bra tag sedan jag testade i samband med en reaktion men jag vill minnas att det låg under 330.

Då Testade jag dessutom med FM´s test som jag tycker är lite krångligt o få konsekventa resultat på.

Om du har brådis stig så finns det hopp om en lösning för det i frammtiden ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tycka att färgerna blir en aning matta / fadda i färgen redan vid 350, annars tycker jag beskrivningen att det går mot grått stämmer bra. Min Tri collor tappar djupet i den blåa färgen.. Eller så är det bara inbillning ;)

Saliferts test verkade ju intressant, vilken tur att jag just köpt ett FM :) Fast jag tyckte det var mycket enklare att läsa av än vad jag förväntat mig, ifs så utgick jag ifrån att det inte skulle gå att få fram några vettiga resultat alls.

Jag har tidigare använt nåljulsskummare och kör nu med trassel, vet inte om det blir någon skillnad i förbrukningen ännu.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tack för svar allihop. Och stort tack nixon för länken. Det testet (verkar) grymt bra jämfört med dom andra. Det ska införskaffas så fort jag hittar på det. Skönt att ha någon test innan man lär sig läsa av korallerna. Men om jag förstår rätt så kan kalium sjunka ganska mycket innan det är någon större fara för korallerna? Med FM:s test kan man ju i alla fall se om det ligger närmare 350 eller 400 och då har man ju lite marginal ändå. (och ja jag tyckte inte det var lättare än så å läsa testet hehe) lite omständigt med. Fler får gärna lägga in med hur ni kontrolerar ert kalium :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...