Gå till innehåll

Första saltförsöket


Saltabiten

Rekommenderade inlägg

Köpte ett RSM 130D av D-Jess härifrån SVG och lade idag i lite LS i mitt första försök inom saltvattensområdet. Köpte 14,5 kg LS från korallfisken i Linköping idag. Lägger upp en bild på hur det ser ut så här långt. Kommer försöka uppdatera vartefter det händer saker.

Blev lite osäker på skummaren, finns det någon som har någon tydlig bild på hur RSM-skummaren ska se ut när den skummar som den ska? Har skum i den, men som sagt första försöket så jag vet inte riktigt hur det ska se ut :)

// Viktor

post-6551-14468924897177_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för länken. Har skruvat och donat under dagen, blev några tömningar av skummarkoppen :). Nu är det fint vitt skum i röret i alla fall så jag tror jag fick ordning på det till slut. Tror även att jag hittade något levande i sanden som måste kommit med stenarna. Ska försöka luska ut vad det är och ta en bild, återkommeri ärendet. Upptäckte även att den ena pumpen lagt av, kanske är lätt hänt när den stått torr och oanvänd ett tag och sen ska igång igen. Blev en beställning på ny pump till returfacket och en Tunze 6015 att ha ute i karet. Några fler som kör med extra pump i RSM130?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut! Ska bli kul att följa hur det går för dig. Det blir nog kanon med en tunze 6015, jag hade själv en 6025. Men hur jag än satte den så blåste den bort sanden. Lycka till och fortsätt gärna uppdatera hur det går för dig.

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen. Får se när pumparna dyker upp. Lägger upp en bild så länge på hur karet ser ut nu när sanden är i och den värsta dimman lagt sig :). Kollade lite efter den lilla levande korven jag hittade och jag tror att det kanske kan vara en cylinderros, kan det följa med LS? Har inte lyckats ta någon bild på den, den är väldigt liten och har nu halvt borrat ner sig halvvägs ner i sanden.

post-6551-14468924912456_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Här kommer en liten uppdatering. Det har börjat växa en hel del brunalger på LS och i sanden, men vad jag läst är det inget konstigt så det är väl bara att vänta ut det.

Testade vattnet lite idag:

Temp: 25

Salthalt: 1,025

pH: 8,0

KH: 10,2

Nitrat: 5

Fosfat: 0,1

Ca: 430

Mg: 1230

Tror att de flesta värdena är ganska okej. Karet har ju varit igång i två veckor nu med LS i, tror ni att man kan börja sätta in lite sniglar än? Hade tänkt vänta till efter påsk, men man blir ju lite sugen på att få i nåt som bearbetar det "bruna luddet"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men då ska jag nog införskaffa lite sniglar omgående. Dock har det värsta "luddet" gett med sig av sig självt verkar det som. Men några sniglar kan väl aldrig skada i alla fall.

Uppdaterar med ett par bilder också. Lyckades fånga vad jag tror kanske kan vara en cylinderros, se det inringade på första bilden, gissar jag rätt?

post-6551-14468925033738_thumb.jpg

post-6551-14468925033449_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men då ska jag nog införskaffa lite sniglar omgående. Dock har det värsta "luddet" gett med sig av sig självt verkar det som. Men några sniglar kan väl aldrig skada i alla fall.

Uppdaterar med ett par bilder också. Lyckades fånga vad jag tror kanske kan vara en cylinderros, se det inringade på första bilden, gissar jag rätt?

Ser ut som en glasros men jag kan ha fel, i så fall inget man vill ha, sprider sig, skaffa pepparmintsräka så äts de upp.

Ja in med lite sniglar det skadar aldrig, kanske några eremitkräftor också

Hur ligger vi till med nitrit No2?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har varit lite dålig med uppdateringar. NO2 har varit obefintligt varje gång jag mätt (Salifert), Nitrat ligger och pendlar mellan 2,5 och 5 mg/l. Har fått i 6 små turbosar, en röd eldräka, en putsarräka samt två små clowner. Blir nog att uppdatera med lite koraller inom en snar framtid.

/// Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...