Gå till innehåll

Majki's RSM rimless :)


Majki01

Rekommenderade inlägg

Tjena hejsan, nytt kar igen då ja haha.

Men känner jag mig själv så dröjer det inte länge tills nästa gång igen, otroligt roligt att ha något att pilla med hemma,

Började med att jag hämtade hem karet,

Direkt började ändringarna, jag beslöt mig för att testa köra rimless, så operation ta bort silikon började :),

post-5431-14468924905204_thumb.jpg

Efter ett tag gick det lätt att lyfta "dra" loss hela ramen.

post-5431-14468924905483_thumb.jpg

post-5431-1446892490567_thumb.jpg

När det va gjort gick jag vidare med ett rakblad och tog bort alla silikon rester, tog sin tid då jag inte ville riskera att repa karet,

Efter det limmade jag på btn bakgrund som är 10 cm högre än karet bara för att dölja saker som kommer befinna dig på baksidan i "sumpen" post-5431-14468924905855_thumb.jpg

Jag gjorde också en egen ytavrinning med hjälp av original gallret,

Jag sågade ut plexi i samma form som gallret , jag gjorde också några extra bitar se bild, utfall att jag behöver höja/sänka ytavrinningen :)

post-5431-14468924906042_thumb.jpg

post-5431-14468924906225_thumb.jpg

post-5431-14468924906403_thumb.jpg

post-5431-14468924906589_thumb.jpg

post-5431-1446892490678_thumb.jpg

..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Efter detta började nästa steg, ordna med retur pumpar, det blev 2 sådana här:

post-5431-14468924906969_thumb.jpg

Ingen aning om märke eller något, men dom va tysta och sprutade på bra,

Jag drog 2 slangar igenom original utgångarna på rsm, och silikonerade dom på 2 sväng bara ut"strömmare" på bild är dom ju inte helt indragna då jag väntar på att silikonen ska torka :)

post-5431-14468924907175_thumb.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till detta karet kommer jag köra en vortech mp 10 EC

Belysningen är inte bestämd än, antingen bygger jag själv.

Roligt att hålla på som sagt :),

Eller så blir det 2 mazarra enheter ,

Lutar åt det senaste då dom är så jäkla snygga :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya projekt hela tiden ser jag.. Första gången jag ser någon som plockar ramen.. Blir en liten annan look på karet direkt..

Tycker det kan blir riktigt snyggt utan all plasten.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina planer på ytavrinningen fungerade inte direkt ,

Så fick bli en beställning på orginal ytavrinningen , men klär den i btn med så ser man den nog inte så mycket :)

Får ta mig i veckan och försöka hitta en adapter till denna också :) "se bild", startar inte ett kar till utan osmos :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

post-5431-14468924909556_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya projekt hela tiden ser jag.. Första gången jag ser någon som plockar ramen.. Blir en liten annan look på karet direkt..

Tycker det kan blir riktigt snyggt utan all plasten.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Det är roligt att ha något att göra alltid hehe

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne ditt gamla RSM har i mina ögon vart det snyggaste jag sett hittils men det finns nu en stor risk att det ändras :) Good vork och tack för alla nya ider jag nu fick till mitt kar :)

Jag tackar för berömmet! Mycket kul o kunna inspirera andra inom hobbyn.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, är alla delar "ibak" på karet av glas? Jag trodde det var plexi iaf delvis, är bakrutan halvtransparent med eller ser jag galet?

Jättebra val att ta bort ramen annars, ser kalasbra ut :-) Det är väldigt snyggt med kar utan hörn i framkant tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Puff det tog ett tag men tillslut blev jag nöjd med ytavrinningen, beställde hem en orginal till rsm men den åkte i papperskorgen vilket skräp.

Trippen till Göteborg blir det också att handla lite bokade saker till karet, har en ny mce 600 som väntar i en butik, en vortech mp10 i en butik, samt att det istället för eget bygge blir 2 moduler mazarra och en bm doser pump,

Jag funderar på bio pellets hittat en pellets reaktor som får plats i sump utrymmet på rsm, men jag försöker dock hitta lite info om pellets lättare sagt än gjort, vad gör det för nytta/onytta egentligen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det är med andra ord bara positivt att köra? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

I mina ögon är de positivt. Fungerar på samma sätt som vodka-metoden fast man slipper kladdet med att dosera varje dag. Jag har nog kört med pellets i ett år och jag har inte sett något negativt. Det enda som behövs göra är att fylla på lite pellets efter ett par månader. :)

Du bör börja försiktigt med låg dos och sen öka om det behövs. Hålla lite koll på filtret bara så pelletsen rör på sig "svävar" och inte ligger still i reaktorn. Då bildas svavel och skulle det komma ut i karet så slutar det illa. Skulle du se att de börjar dega ihop så plocka ur filtret och spola rent pelletsen så går det bra att använda igen. :) Detta har hänt mig 2 gånger pga för dåligt flöde i pumpen som matas reaktorn.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På 2 dagar har 2 scooter blenny hoppat ur karet och torkat ihjäl, kan va lång sökt men jag skulle tro att det beror på alla små diod lampor jag har tänt på natten i vardagsrummet där karet står så dom " färdas" mot ljuset så att säga, så vid 3 inatt fick jag nog, ringde en polare så vi flyttade hela karet fullt med vatten och allt till ett annat rum, kan säga att det va jävligt segt över trösklarna haha

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, min scooter har jag aldrig sett längre ifrån botten/sten än 2 cm. Så du verkar ha väldigt aktiva fiskar. :) Tråkigt i vilket fall som helst.

Du funderade aldrig på att släcka dina lampor istället för att bära iväg karet förresten? ;)

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...