Gå till innehåll

Mitt 270l akvarie


Fildur

Rekommenderade inlägg

Hej!

Inhandlade för en tid sedan ett akvastabil Mark2 effectline med sump och 3 t5 lysrör i rampen.

Teknik:

1 returpump 1200l/h

2 streamers 1*2500l/h och 1*5000l/h

doppvärmare som håller 25grader

uv filter 10w med en punp 600l/h som drar den runt i sumpen

skummare är en skimm 400 instant ocean.

40kg levande sten är i och 18kg levande sand.

Det jag mätt är nitrit och salthalt: nitrit 0 nu och salthalt 1.023

Bild tagen ikvällpost-6659-14468924909752_thumb.jpg

Bakgrund kommer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Mina frågor om någon kan vara snäll och svara på dem? :-)

1. Jag har glasrosor, jag tycker de är fina. Är det skadligt att ha dem kvar?

2. Något förslag på enkla billiga nybörjarkoraller som kan klara sig med mitt lilla ljus?

3. Är det något som är galet fel med tekniken? Eller är det "lugnt" som en nybörjarstart?

Tack på förhand!

(Har beställt kylare, bor i lägenhet som kommer steka allt annars)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut, mjukkoraller kommer att fungera fint men du kanske kan klara några enklare sps/lps också om de sitter högre upp men det finns de andra som kan svara bättre på. Du skriver dessutom ingenting om hur starka rören är. Jag skulle ta bort glasrosorna så du inte får problem med dem senare.

Välkommen o lycka till -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för svar! Det är 3 st 39w t5 lysrör och höjden är 55cm på akvariet. Exakt vad är det för problem med att ha glasrosorna kvar? Är de giftiga eller blir de så många så att det blir galet ogräs eller vad är det för skada med dem? Jag läser men hittar inget exakt?

Edit: ok läste mer noga nu och ser problemen.

Fungerar pepparmintsräka bra till att ta bort dessa med? Eller äter räkan upp allt annat roligt också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kan bli väldigt många om jag har fattat rätt. Måste säga att jag hade några i mitt första akvarium men de spred sig inte alls. Vissa säger samma sak om xenia att de växer som ogräs men personligen har jag aldrig fått dem att trivas i mina akvarium men vilka värden det beror på törs jag inte säga. Ta bort de flesta o spar någon om du vill ha dem kvar. Ps grön stjärnpolyp kan vara en trevlig korall i ditt akvarium ganska "lätta" nybörjarkoraller enl mig och så får man in lite färg om man har mest mjukisar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imorgon ska jag till Linköping för att köpa mina första fiskar och lägre djur. Mina funderingar till att köpa i en första vända:

städpatrull: 10 turbosniglar och 1 pepparminträka (sniglar för alger och räka för glasrosor)

Den kommer att utökas med någon form av sandvändare senare troligtvis.

Fiskar: (alla fiskar är sådana som man mer eller mindre aldrig ser = lycklig varje gång man ser)

2 red scooter

Ecsenius pictus

Callogobius plumatus

Cryptocentrus cinctus

Discordipinna griessingeri

någon Gobiodon

och någon stonogobiops med tillhörande pistolräkor

2st av varje.

Inser att dessa kanske inte finns inne men hoppas på 3 arter så 6 fiskar i en första vända.

Sen vill jag testa några av deras enklaste skivanemoner och några icke så ljuskrävande enklare koraller (mjukkoraller)

Låter detta vettigt eller är det något jag absolut gör fel? Kom gärna med andra ideer!

Avslutningsvis 3 bilder från idag: lugnet före stormen imorgon :-)

post-6659-14468924921942_thumb.jpg

post-6659-14468924921559_thumb.jpg

post-6659-14468924921753_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemma från affären. Ikoppade fiskar snäckor och koraller. nedsläckt akvarie för att undvika stress.

Dagens inköp: 7 fiskar

2 mandariner (jag vet kinkiga med maten men jag kan inte hålla mig, det är dessa som har fått mig att starta ett saltakvarie. 1 hane 1 hona)

3 Psedochromis Fridmani

2 amblyeleotris den art de hade beställt som var de inte så säkra på att det var. (inga pistolräkor till men det skall ordnas hoppas jag)

4 koraller

1 Nepthya

1 Trachyphyllia radiata (röd)

1 cespitulacia (pumpande blåaktig)

1 gäng röda skivanemoner med 1 blå i mitten

3 turbo och 2 nedisanden snäckor

Tillsatser: fosfat remover, kol, no3po4 red sea tjofräs, + basic red sea för koraller (ABC)

Plan framåt: få allt att leva + fler turbo och pepparminträk(a/or). Längre sikt: några fler gobies 2 per art. Några till koraller men inte förrän jag ser dessa mår bra.

Bilder på korallerna i nedsläckt akvarie när de stressade kommer här:

post-6659-14468924933252_thumb.jpg

post-6659-14468924932668_thumb.jpg

post-6659-14468924932868_thumb.jpg

post-6659-1446892493307_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för länken Stig!

Kollade Kh värdet idag: var mellan 7 och 8. salthalt 1.024 och nitrit 0. Skummaren skummar på fint.

Många brunalger... Drog ner brinntiden till 3 timmar. Efter inrådan, jag körde... betydligt längre.

Alla fiskar lever än så länge! En pepparmintsräka släpptes ner idag för att äta upp mina glasrosor som känns som de blir fler och fler.

Bilder från idag, ursäkta bildkvaliten jag är ovän med kameror.post-6659-14468924936238_thumb.jpg

Är det någon som ser om korallerna verkar ok? Eller är det fara å färde redan med någon? De ser ganska ok ut tror/tycker jag?

(Inatt efter att jag släckt lyset vaknade den röda korallen med grönt i till liv och släppte ut sina tentakler, erkänner hade inte en aning om att den skulle bli så rolig! Ibland blir det än bättre än man hoppats på!)

post-6659-14468924935599_thumb.jpg

post-6659-14468924935813_thumb.jpg

post-6659-14468924936014_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, det kan behövas några lycka till tror jag. Fast mitt akvarieintresse har fått en galen nytändning efter 32 år med sötvatten!

Dagens bild är genom en extrem skräpig sidoruta då jag med glädje ser att herr och fru mandarinfisk "hoppsimmar" omkring på botten tillsammans pickandes efter mat :-)

post-6659-14468924957004_thumb.jpg

Fortfarande många glasrosor, trots att min biologiska krigföring är uppe i 3 st pepparmintsräkor nu. (ser inte att en enda försvunnit, men det kommer får jag hoppas)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla fina bilder Magnus!

Är lite orolig för mina pepparmintsräkor, på natten har jag sett max en åt gången. Dessutom ser jag bara nu en av 2 zebragobies, men den är otroligt skygg så möjligen är det så att den andra ligger och lurar någonstans. Jag har ingen "frisimmande" fisk och väldigt få så det är naturligt de är lite skygga. Man får hoppas på det bästa!

En riktigt rolig sak är att i min röda skivanemonkoloni finns en liten krabba som gömmer sig! Jag hoppas den och koralkolonin hör ihop på något sätt men inte hittat något specifikt om det?

Slutligen bifogas en bild på den korall jag har som släpper ut sina tentakler på natten. Det leder till en fråga: när ska man egentligen bäst mata sina koraller? Arghhhh får väl bli en nattmatning och en dagmatning när man har fler. Nu känns det lite farligt med tanke på så få djur i akvariet.post-6659-14468924976279_thumb.jpg

För att se tentaklerna måste man klicka på bilden :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Dags för en liten uppdatering.

Kylare köpt, blev en Jad som ska fungera upp till 400l + en eheim pump. Ska koppla in ikväll.

Fiskar köpta: 3st red scooter och 5 st Anthias Squamipinnis

ryggradslösa: 2 putsarräkor och 3 eremitkräftor + 1 pistolräka som blivt kompis med en zebragoby

koraller: ett gäng fraggar och några andra + 2 vansinniga inköp mot affärens inrådan (en solkorall och en liten röd dendronepthya)

Allt tuffar på bra, jag matar tidig morgon innan akvariet är tänt (plankton), artemia, cyclops, lobster ägg när akvariet är tänt och när släckt på kvällen precis reefpearls.

Ska införskaffa någon vätske näring också åt korallerna tror jag.

Bara 3 fiskar kvar sen är jag nöjd med fiskar. fler pepparmintsräkor och fler turbo skall införsaffas sen är jag nöjd förutom fler roliga koraller när jag hittar något jag vill ha.

En fantastisk hobby detta, vaknade kl2 på natten och knallar ut till akvariet och sitter med en ficklampa framför det till kl4 och tittar på utslagna koraller, borstmaskar, krabbor rörmaskar och annat. Underbart :-)

Lite bilder (usel kvalite jag vet.)

post-6659-14468925110345_thumb.jpg

post-6659-14468925110539_thumb.jpg

post-6659-14468925110738_thumb.jpg

post-6659-14468925110946_thumb.jpg

post-6659-14468925111151_thumb.jpg

post-6659-14468925111355_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet börjar bli "klart" i inköp. 1 art gobies till (3st) är beställda, sedan skall jag köpa in några till pepparmintsräkor för att segra i glasroskriget och ungefär 5 till turbosnäckor.

Sen gäller det att pyssla och sköta det hela så att det växer och trivs är min plan :-)

Vad är då inköpt extra?

1 st kylare. Den fungerar fint, från 27.8 grader när jag kopplade in den har den dragit ner tempen till ca 26 som jag ställde in den på.

koraller... De är ikoppade precis så de är tjuriga och vill inte vara med på bild. Dessutom är frontrutan väldigt ostädad så imorgon ska jag fotografera dem alla. Hela min hand

pulserar konstigt, någon korall har gett mig en giftdos helt klart, men men det är det värt!

Jag har endast en sps, den var ett impulsköp jag ej borde köpt (har för svagt lyse för dem), men peppar peppar den lever än i alla fall (bara några veckor dock).

Frågor:

Hur mycket mat ger ni era koraller/fiskar? Jag tjoffar i 1 kub artemia 1 kub cyclops 2 kuber lobster eggs och 1 kub plankton + före och efter lyset ett kryddmått reef pearls.

i akvariet har jag 15 små fiskar (1-4cm) och en hel del koraller. 0 i nitrat men skummaren skummar rejält. Jag "tror" min matning är lagom (fast kanske ska utöka med någon vätska också). Men är fundersam att jag inte har någon nitrat. Ska jag öka matningen eller minska kolkälla eller minska skummningen eller är det ok så länge koraller och fiskar verkar trivas?

Lite bilder på min kära burk, fast färgerna kommer ej fram ordentligt.

post-6659-14468925184657_thumb.jpg

post-6659-14468925183955_thumb.jpg

post-6659-1446892518418_thumb.jpg

post-6659-14468925184429_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den brummar på litegrann, jag stör mig inte utan är nöjd men helt klart låter det. Fast jag har min helt ute på golvet just nu, har man den i ett skåp och öppen bakdel bara för varmluften är den nog riktigt tyst egentligen. Mitt fall ner i sumpen låter mer, men då har jag bara ett håll utan någon som helst satsning på att ha gjort det tyst i dagsläget.

Man behöver ju inte heller ha den inställd på 26 grader utan kan ha den på 27.5 eller så vilket innebär att den bara "brummar" då det verkligen behövs. Jag återkommer om några dagar med lite seriösare tankar när jag haft den en stund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...