Gå till innehåll

RSM 250 vs Aqua medic percula 90


M-Leon.d

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är helt ny på det här med saltvatten, sysslat med sötvatten(aquascaping) i flera år och har väl alltid velat dra igång ett saltvattenskar.

Skulle vilja höra om det är någon som har erfarenhet av dessa två kar. För o nackdelar, hur bra tekniken?

Är båda lika "kompletta"?

Tacksam för svar

Mvh Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte haft någon av de karen, men jag har haft RSM130 och har ett Percula 120.

Jag skulle valt Percula 90. Jag tycker Percula karen är lite bättre på alla sätt (då menar jag inte att RSM är dåligt för det tycker jag inte), Lite större, lite bättre kvalité, lite mer genomtänkt, lite snyggare, tyvärr också lite dyrare.

Båda innehåller allt grundläggande man behöver till ett saltvattenskar, belysning, skummare och cirkulation. Cirkulationen gör dock kompletteras till båda karen då den är i underkant på både Perculat och RSM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren. Tycker båda är rätt så snygga och vad det gäller priset så är perculan lite billigare än rsm iaf på aquaristic.net.

9300:- dock vet jag inte vad frakten ligger på. Tänkte på en sak om man kör med öppet kar som det verkar med perculan finns det några nackdelar med det, stänk och mycket avdunstning? Har tänkt att ligga lågt fram till i höst. Tänkte först och främst försöka få tag i ett begagnat men dom verkar ryka rätt så fort när dom kommer ut på marknaden. Jag har ju några månader på mig iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt percula 90 dunstar det ca 2liter vatten per dygn. Jag har en ati ljusramp med 6x39w. Stänker gör det lite ibland men det får man ju ta på sig om man är oförsiktig :) Jag är väldigt nöjd med det karet som är mitt första saltvatten förövrigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Har haft Percula 90 och var mycket nöjd med detta. Har nu ett Percula 100 som är ett energisnålt kar med T-5 belysning. Har fläktar i huven/locket som är ställbara. Karet fungerar bra och kostar ungefär som Percula 90. Köpt mitt från Tyskland och betalade inklusive frakt 11 300 kr. Har kört detta orginal under ca ett år och har bla musslor som trivs och växer bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en nackdel med Perculan är att det ingår MH-belysning vilken jag anser är sämre än T5-or när det gäller färg och värme.

citerar migsjälv.....

kollade upp men jag hittar inte P90 längre på AM:s sida. Dock 100 som finns med både T5 och MH samt kombo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...