Gå till innehåll

Tynande knappar


ballsam

Rekommenderade inlägg

Behöver hjälp med mina knappar. Har ett flertal olika snygga zoanthusar modell mindre som tynar bort sakta men säkert. Har redan förlorat 3-4 sorter och vill ogärna bli av med fler. Har bra värden och inte gjort några förändringar i karet på evigheter. Blir inte klok på vad det beror på. Tidigare trivdes dom och bredde ut sig. Nu är det bara en sorts parazoanthus och en ful grå variant som trivs. Vad kan orsaken vara? För kraftig skumning? /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur har du det med aktivt kol? Vissa arter kan släppa ut rätt mkt gift som gör att andra dör ut.

Kört med aktivt kol i en strumpa, men plockat bort den just pga av tynande knappar (fick det rådet i min tråd för nån månad sedan), ska tydligen inte va bra att köra med det hela tiden..??

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har liknande problem. Har en grön med gult centrum. i början växte den jättebra men sen började dom krympa och blev mindre och mindre. Tog några som vuxit över på en liten sten och flyttade upp dom nära ytan så dom fick mer ljus. Nu har dom tagit fart och börjat växa igen. Har en koloni med två sorter, en lila med orange centrum och en helgrön. Dom lila förökar sig och är jättefina, dom gröna har tynat bort och försvunnit helt. Dessa sitter ju i samma förhållande så det måste ju bero på att dom vill ha olika villkor annars skulle ju båda antingen växa eller dö. Allt annat växer ju och ser ut att trivas i karet så man har ju lite svårt att peka på nåt som skulle va fel förutom placeringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag tänker på det så känns det som en del av ricoideorna inte slår ut som vanligt. En rosa sort med grön mun har tom minskat i antal. Hittade en liten blå flaska (kz) med jod i en låda. Ska testa att droppa i några dagar å se om det sker nån förändring. Drar ner på effekten på skummaren också..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskbeståndet består endast av en gul kirurg, två clarkii-clowner, två frökenfiskar, en gramma och en mandarin. Kör med en korallenzuchtskummare modell liten. Pratade med frugan nu och bad henne öka på matningen till 1 kub artemia x 2 plus pellets..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ökat matningen och även pytsat i en tesked salpeter då och då för att få upp NO3, som envisas med att ligga på 0-0,1. Funderar på om det kan vara boven i dramat, eller om det kan vara en brist. Har innan varit duktig på att tillsätta olika spårämnen (hevy metal komplex och allt vad det nu hette), men körde slut på det för några månader sedan. Ska förbi stigigemla på måndag och se vad han har i lager. Kanske kan få slinka med nån firre till som skitar ner lite också ; )

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskbeståndet består endast av en gul kirurg, två clarkii-clowner, två frökenfiskar, en gramma och en mandarin. Kör med en korallenzuchtskummare modell liten. Pratade med frugan nu och bad henne öka på matningen till 1 kub artemia x 2 plus pellets..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag har nästan dubbelt så mycket fisk på nästan 1/2 akvarievolymen, dessutom snart inga små fiskar längre. Eftersom jag kör med min Häxdryck för att hålla näringsvärderna på låg nivå så måste jag övermata för att hålla liv i min koraller. Jag använder hevy metal komplex och de andra spårämnerna enligt ala Balling, men det är inget som mig synligen får mina koraller att växa eller visa upp en bättre sida.

Jag noterar också att du måste ha ett riktigt stort förtroende för din fru eftersom det är hon som får ansvara för matningen;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men! Du kan väl skriva några ord om hur det gått med förändringarna?

Givetvis.. Ser ingen uppenbar förändring. En brun liten ful fläck har dykt upp på botten, men ingen tydlig förändring på knapparna. Kan tänka mej att det visserligen kan ta tid. Inte några snabbväxande sorter direkt. Hittade några små blå/grå sjöstjärnor sittandes i kollonierna. Har sett det tidigare. Skulle kunna vara dom som är boven.

Summa sumarum så långt. Har tre teorier.

1. För låga näringsvärden/hård skumning

2. Brist på tillförsel av spårämnen

3. Små knappätande sjöstjärnor

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nästan dubbelt så mycket fisk på nästan 1/2 akvarievolymen, dessutom snart inga små fiskar längre. Eftersom jag kör med min Häxdryck för att hålla näringsvärderna på låg nivå så måste jag övermata för att hålla liv i min koraller. Jag använder hevy metal komplex och de andra spårämnerna enligt ala Balling, men det är inget som mig synligen får mina koraller att växa eller visa upp en bättre sida.

Jag noterar också att du måste ha ett riktigt stort förtroende för din fru eftersom det är hon som får ansvara för matningen;)

Såg inte heller nån supereffekt av spårämnena jag tillsatte medans jag höll på med det. Kanske det som är grejjen. Mer så att man märker effekten när man slutar använda dom..? (man saknar inte kon förrän båset ät tomt).

Frugan har jag ett närmast obegränsat förtroende för. En gång glömde hon visserligen salt i mannagrynsgröten, men det är nog det ända ; )

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft samma problem förrut, och aldrig riktigt listat ut vad som orsakade det hela.... Men låga nitrat värden KAN ha något att göra med saken. Startade nämligen bio pellets och vissa lpser tyckte inte om det i början. Men inget som jag kan bekräfta så du får gärna testa en sak i taget och säga hur det går. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var förbi stigigemla en sväng efter jobbet igår. Köpte jod, strontium/baruim och tungmetaller i 3 små flaskor. Skulle tippa på att det kommer hjälpa. Sedan spårämnena tog slut har jag doserat från en fauna marin-flaska med järn/zink (tror jag det var), och stig plockade fram en artikel som menar att för mycket zink i vattnet påverkar tillväxten/växtstället på korallerna. Stämmer ganska väl in på hur framför allt min hysterix och calendrium ser ut. Funderar på om det kan ha påverkat mina knappar. Kommer inte ihåg exakt hur allt hängde ihop i artikeln. Stig kanske kan fylla i det om nån är intresserad. Har även programmerat om månljuset som jag av nån anledning låtit vara på hela nätterna (följt månfaserna i ghl'en). Finns en möjlighet att även det kan vara boven..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...