freguz Postat 30 september 2012 Postat 30 september 2012 Jag föredrar fullt ös på skymmaren från dag 1. Men finns säkert andra åsikter Skickat från min Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2 Citera
kvalle Postat 30 september 2012 Författare Postat 30 september 2012 Då kör vi på det...bubbleking skumma sjukt bra i mina ögon rena badskummet:) igrmförelse med lilla skit skummaren i 60 litare som jag tyckte va bra innan Citera
kvalle Postat 4 oktober 2012 Författare Postat 4 oktober 2012 känns som det dunstar mycke vatten fyller på nästan 2L om dagen, funderar på om man ska ställa en 25Ldunk i ställe för 10. får se vad jag orkar..måste komma på hur jag smidigt ska kunna gör en auto matisk på fyllare..eller dvs hur jag ska få ner nivåbrytaren på ett bra sett.en liten film för dagen Citera
DaTrucka Postat 4 oktober 2012 Postat 4 oktober 2012 2 liter avdunstning är lite tycker jag, mitt 375 liters dunstade minst 5 liter under rätt förhållanden. Citera
kvalle Postat 4 oktober 2012 Författare Postat 4 oktober 2012 mätte precis mina värden i karet..är dessa verkligen möjliga??har varit igång ca 5dagar med sten och så...salt 1,02626grader Cph ca 8nh4 0n02 0po4 ca 0,01no3: ca 3,5salifert tester ny köptalåter för bra för att vara sant Citera
kvalle Postat 5 oktober 2012 Författare Postat 5 oktober 2012 sådär.. nu har första firren tagit sina simtag i karet:) verka trivas riktigt bra..valencia strigata eller vad dom heter.. Citera
kvalle Postat 10 oktober 2012 Författare Postat 10 oktober 2012 allt verkar funka bra i karet..lite ljus på om dagarna 3fiskar 5sniglar.., liten update på "el plattan" som sitter nere vid sumpen..den svart,vita slangen med hemma gjort tratt är till för att fylla på osmos dunken för att slippa böka ut allt varje gång.har dock ännu inte löst någon bra på fyllnings metod för karet.är helt inne på DIY på fylling med biltemas pump seriekopplat med nivåreglering..men har problemet att det är så långt ner till ytan från kanten Citera
kvalle Postat 19 oktober 2012 Författare Postat 19 oktober 2012 nu har jag fått ett litet problem..hoppas någon kan ge bra svar på detta..en av mina clownisar har valt att hoppa bak i den delen där rören är..och väldigt svår att fånga..för så fort den ser mig så simmar den ner till bottenkan petflasks fällan funka? eller andra bra tips mottages.. har försökt en vecka med hov utan resultat Citera
DaTrucka Postat 19 oktober 2012 Postat 19 oktober 2012 Elände detdära.Jag fyllde mitt kar till bristningsgränsen, alltså så vatten nivån låg över kammen, tog bort kammen så det blev lite större utrymme.Sen började jagandet med en pinne, hade för trångt att få ner en håv, till slut fick jag den att simma över kanten från boxen tillbaka in i karet.Den metoden förutsätter ju att man kan stänga av röret ner till sumpen.Petflaskafälla kan ju vara ett alternativ att prova. Citera
kvalle Postat 19 oktober 2012 Författare Postat 19 oktober 2012 Elände detdära.Jag fyllde mitt kar till bristningsgränsen, alltså så vatten nivån låg över kammen, tog bort kammen så det blev lite större utrymme.Sen började jagandet med en pinne, hade för trångt att få ner en håv, till slut fick jag den att simma över kanten från boxen tillbaka in i karet.Den metoden förutsätter ju att man kan stänga av röret ner till sumpen.Petflaskafälla kan ju vara ett alternativ att prova.de kan ju vara någe faktiskt..men kranen ner tänker jag inte stänga för allt i livet. har lyckats ställe in den 2ggr med typ 1h pillande varje gång..men kanske kan täppa till den i mynningen i stället..har just nu en "pet" fälla nere (som är fullkolligt ointresserad trotts artemia med mysis i) men får ge det någon dag annars blir det ditt tips:) bara inte någon av dom andra 2 för för sig att testa att simma in;) Citera
kvalle Postat 20 oktober 2012 Författare Postat 20 oktober 2012 testa detta (ica kasse med tennisboll funka oxå efter som jag inte vill stänga;)),och det ända fisken ville gära var att simma tillbotten..just nu så kör ja kam löst..får se om han vill simma frivilligt för han och clown kompisen brukar hänga upp i ena hörnet om nätterna,så antingen har jag 2 fiskar där eller 1 eller ingen..bara hålla tummarna..måste helt enkelt vart så¨att barnen tittar för mycket på hitta nemo..*suck* Citera
kvalle Postat 20 oktober 2012 Författare Postat 20 oktober 2012 så här löjliga e dom.. på väg ner när dom såg mig Citera
kvalle Postat 20 oktober 2012 Författare Postat 20 oktober 2012 ÄNTLIGEN..gick och hemtade en "pinne" för att byte tv´n mot akvariet när jag kom tillbaka simma dom i sitt hörn:Dtack för tipset.det funka fast på sitt egna lilla vis.. glad akvarist Citera
DaTrucka Postat 21 oktober 2012 Postat 21 oktober 2012 ÄNTLIGEN..gick och hemtade en "pinne" för att byte tv´n mot akvariet när jag kom tillbaka simma dom i sitt hörn:Dtack för tipset.det funka fast på sitt egna lilla vis.. glad akvaristGott, nu vet du hur du ska göra nästa gång och hoppas på att det funkar då med. Citera
kvalle Postat 21 oktober 2012 Författare Postat 21 oktober 2012 verkligen..får se om jag kan bygga någe så det inte händerigen..ganska jobbigt ändå.. Citera
kvalle Postat 24 oktober 2012 Författare Postat 24 oktober 2012 har en liten fundering om vad ni har för ideer och tipsfundar på hur mycke och vad för fisk jag kan få in i karet..förstår att jag inte får i allt men kul höra olika från er som e mer erfarna:)man har sett mindra akvarium med massa fisk sen stora med några lixom.just nu:2st Amphiprion ocellaris (största ca4cm)1st Valenciennea strigata (ca 6-7cm)2st Trochus radiatus 1st Astralium1st stor snäcka1st Pterapogon kauderni 1st Lysmata amboinensis (inte hunnit flytta in än i stora)1st Lysmata debelius (inte hunnit flytta in än i stora)vad jag skulle vilja ha ärkanske 1st Pterapogon kauderni 1-2st Gramma loreto 1-2st Zebrasoma flavescens eventuellt någon liten sjöborretyp 5 Clibanarius (om inte sjöborre eller båda) 1-2st Centropyge loricula jag ska/vill ha 1st Synchiropus splendidus har just nu 46,6kg LS så borde klara men de kommer bli sista fisken i så karet får gotta tillsig med alla små djur förstkorall väg:bubbel korallLobophytumBTAEuphylliasäkert någon mer Citera
kvalle Postat 30 oktober 2012 Författare Postat 30 oktober 2012 (ändrat) händer inte så mycket..någon korall har fått hoppa över..försöker fortfarande fånga mina räkor..men dom är försmarata för sitt eget bästa.väntar mäst på att få brassa på ljuset värderna ligger stabilt no3 som rör lite på sig +/- 1 kan ju beror på avläsning oxåsalifert[TABLE=width: 785][TR][TD]P04/phosphat 0,01[/TD][TD]NH4/amoniak 0[/TD][TD]NO2/nitrite 0 [/TD][TD]NO3/nitrate 3[/TD][TD]PH 8 [/TD][TD]Mg/magnesium 1500+[/TD][TD]kh/alk 8,9[/TD][TD]salt 1,026[/TD][TD]temp 26˚C[/TD][/TR][/TABLE] Ändrat 30 oktober 2012 av kvalle Citera
kvalle Postat 17 november 2012 Författare Postat 17 november 2012 liten update.mäst alger som har växt.värdena är lika stabila som innan.. Citera
Hermanbrute Postat 17 november 2012 Postat 17 november 2012 Vad är det där taggiga längst upp? är det en sjöborre? Citera
kvalle Postat 17 november 2012 Författare Postat 17 november 2012 Vad är det där taggiga längst upp? är det en sjöborre?man kan önska sig jalla fall..nej en gummi boll typ,fejk anemon. åt clownerna tills jag hittar någon i sthlm som säljen Citera
kvalle Postat 22 november 2012 Författare Postat 22 november 2012 nu har det kommit en ny invånare;)Zebrasoma flavescens.men min valencienna strigata blir liv rädd och simma in understenarna:( hoppas han vänjer sig,eller det kanske är en omöjlig matchning?tycks gilla mina alger:Dhttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?51084-var-är-detta-för-alg-p-mina-rutor Citera
kvalle Postat 3 februari 2013 Författare Postat 3 februari 2013 ja här va det inte igår man skrev..man skäms lite över sin grönsakslåda när man ser alla andras underbara rev..som vissa kanske läst så överlevde inte min zebra av någon outred orsak..så karet har bara fått tuffa på tills igår blev jag med en liten rörmask + en BTA som gömde sig för att det är lite ljust skulle jag tro, för den är ganska fint utslagen där underoch för en månad sen såg det typ ut så här.. Citera
kvalle Postat 6 februari 2013 Författare Postat 6 februari 2013 (ändrat) en liten bild på rörisenkan det vara så att min bta trivs här? eller e det bara en tillfällig tillflykts ort? för han gick dit sedan har han sittit där,jag plasera han rakovan för där han sitter nu, har läst de kan ta veckor innan dom sättersig men vad jag då förståt har dom vart ute och gått massa? har 250wmh och 2 st blå T5(ca 60cm långa) Ändrat 6 februari 2013 av kvalle Citera
kvalle Postat 7 februari 2013 Författare Postat 7 februari 2013 då var man där igen..skulle till triton och köpa pellets till reaktorn.men så såg man små chromisar simma i en litet kar.. ett snabbt samtal till "chefen" sedan var 4st av dom med i bilen hem;) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.