Gå till innehåll

när litet blir stort...


kvalle

Rekommenderade inlägg

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

jo min tanke e alltså att leda ned vattnet lite under ytan oxå.kanse ca 10under ytan och efter som det e 45˚ vinkel borde det komma en liten bit ifrån avrinningen?

för på alt 2 så kommer vattnet komma ut mer längs med rutorna annars lite mer ner i mitten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ännu en lösning..kanske bättre?? har en 5000L/h retur pump -tryckfall[ATTACH=CONFIG]82149[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]82150[/ATTACH]
liten fundering. hur skulle ni rekomendera att få till retur röret..

hur ska man försöka rikta dom

dom yttre böjarna är inte limmade bara T-rör och stumparna från det

[ATTACH=CONFIG]82147[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]82148[/ATTACH]

ni får gärna ha ider och förslag på hur detta ska göras bäst

och rör ändarna ska ca 10cm ner under vattten nivån

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sådär då e nästan allt limmat under till, bara returen som jag inte limmat utloppen på än.. sen ska jag ha en slang bit till retur pumpen så den går att köra.men just nu sitter jag och väntar på osmos för att kunna fylla och prov köra kalaset

några mobil bilder på det hela just nu

post-5882-14468926597919_thumb.jpg

post-5882-14468926597741_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där returpumpen måste du recensera! :) Köpt den från F-S? Vilken modell är det?

Ett tips i all välmening, sätt en kran innan och efter returpumpen så du kan stänga av systemet och ta loss den utan att behöva tömma sumpen först.

Får du inte plats med en kran mellan sump och pump så sätt den på insidan av genomföringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där returpumpen måste du recensera! :) Köpt den från F-S? Vilken modell är det?

Ett tips i all välmening, sätt en kran innan och efter returpumpen så du kan stänga av systemet och ta loss den utan att behöva tömma sumpen först.

Får du inte plats med en kran mellan sump och pump så sätt den på insidan av genomföringen.

köpt den från korallplaneten.se

http://korall-planeten.se/Stream/Returpumpar/Mini_RedDragon_5000

nu e det som det är nästan allt är limmat;) sitter silikon slang på båda sidor jalla fall..

vad jag kan säga än så länge..helt okej tryck.. ljud har inte så mycket att jämnföra med, men den låter inte mycke..men det klassiska brummandet e ju faktist där, första tjejen komentera, "kommer det låta så här?"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej..känns bättre köra med beprövade grejer..

hur har alla gjort med salt blandningen..har ju kvar lite sötvatten sen provköriningen i sump fack och så.

ska man försöka blanda i lite salt där oxå? samt i visnings karet, så man inte får så stor salt dipp när man väll fått i sten och startat hela systemet för att det står o blandat salt.

eller ska man bara fylla på med lagom saltablandade dunkar tills systemet e fullt?. alt 2 låter ju lättare men jag kan ha fel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sådär då står karet och brummar med 6055 på 24v läge. och en annan mindre pump. för att lyckas blanda i saltet..

temp 23grader

en 50W värmare orka höja en grad från 22 till 23;)

just nu känns "55an" lite klen faktiskt,men e kanske lagom när man får i lite sten och koraller,och starta retur pumpen. tanken e ju att eventuellt skaffa en till tunze så man kan styra den oxå

Ändrat av kvalle
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har en temp på ca 25 nu..men min stora fundering är att det ligger små vita korn på botten av karet ser nästan ut som grus samt att ytan ser j*vligt skitig ut.. prova bubbla lite och vart smuts bubblor.. måste jag lyfta upp skummare?? eller e det bara så det blir..

har bara blandat 10L åt gången förut.. så vet inte hur det betersig när man häller i ca 9kg salt

salt: tropic marine pro reef

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller på att fylla upp med saltvatten så jan kan fåigång hela systemet korekt.

men så här blev skapen jallafall . vill nog kompletetera med ca 20-30 kg tror jag,men just nu e jag nöjdpost-5882-14468926688803_thumb.jpg

men vill bygga mer på höjden..om jag får tag på mer sten i framtiden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...