Gå till innehåll

när litet blir stort...


kvalle

Rekommenderade inlägg

nu ska jag försöka dokumtera mycket..

ska uppdatera mitt 60 liters lite;)

ska ner till gbg trakten till helgen och hemta upp en beggad 500liters kub 80x80

som jag ska starta upp och sedan flytta över det lilla levade jag fått plats med i 60liters karet.

införskaffa mig idag en bubble magnus nac6 till det hela,borde räcka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

nu är det helt ur städat. just nu står det i hörnet och ser bra ut;)

tjejen kom ju på att hon ska tapetsera innan vi fyller upp..suck. men men måste få iväg det till en glasmästare och göra hål i det så det är väll okej ändå..

här e liten av stickare från denna..

hur lösa med retur pump och hål i akvariet..

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?46687-ska-försöka-få-till-en-sump..

sedan blir det fortsättning här i huvud tråden;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej otur då;)

kanske så..

annars brukar det gå så fort när man frågar..e väll därför man lätt blir otålig;)

glad påsk;)

Jag kan inget om borrningar , men påsk helg nu, tror faktiskt dom flesta är rätt inaktiva just dessa dagarna tyvärr, men kanske har du tur och någon dyker upp:)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej otur då;)

kanske så..

annars brukar det gå så fort när man frågar..e väll därför man lätt blir otålig;)

glad påsk;)

Jo kan gå fort med bra svar ibland :) jag tror dock att ja folk är iväg firar påsk osv, men endå dyker in lite snabbt på forumet för att bara skriva lite i det ämnet ang forum flytten, och sen inte hinner eller något kolla runt i andra trådar :) men svar är jag säker på att du kommer få :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

har ett akvarium som är 80x80x80 och jag undrar om det går att borra ett 43mm hål och ett 35mm hål i botten.

har idag ett hål på ca 55mm. glaset ska vara 12mm tjockt enligt han jag köpte akvariet av.

så min fråga är..tror ni detta kan vara genomförbart/hållbart?

minskar man trycket på botten om man bygger in hålen i en kammare av glas?(minskar changsen för sprickbildning)

har pratat lite med glas firmer i sthlm nån vill ha 600:- nästa vill ha 3000+ för at borra och ingen garanti..

så funderar på om man ska köra på det billigare och hoppas och prov trycka innan? eller kan de spricka senare trotts provtryckning?

fick pris på ca 2000 för nytt borrat glas.men då måste jag ju silikona om hela burken..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

har ett akvarium som är 80x80x80 och jag undrar om det går att borra ett 43mm hål och ett 35mm hål i botten.

har idag ett hål på ca 55mm. glaset ska vara 12mm tjockt enligt han jag köpte akvariet av.

så min fråga är..tror ni detta kan vara genomförbart/hållbart?

minskar man trycket på botten om man bygger in hålen i en kammare av glas?(minskar changsen för sprickbildning)

har pratat lite med glas firmer i sthlm nån vill ha 600:- nästa vill ha 3000+ för at borra och ingen garanti..

så funderar på om man ska köra på det billigare och hoppas och prov trycka innan? eller kan de spricka senare trotts provtryckning?

fick pris på ca 2000 för nytt borrat glas.men då måste jag ju silikona om hela burken..

Följer du de rekomendationer för hålens placering som finns i det länkade dokumentet sidan 76 så ska det inte vara några problem:

http://www.pilkington.com/resources/grundlaggandeomglas1.pdf

Att ha en box runt gör ju bara skillnad som du har en lägre vattennivå i på den sidan med hålen annars tror jag inte det stagar upp så att det har något större betydelse.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

härlig läsning tack för den jan..

en annan liten fråga..

som ni ser på bilden är det bara en ramställning runt akvariet.

om jag lägger en träskiva(mdf eller så)skiva under akvariet med frigolt/liggunderlag på. kan de hjälpa hållbarheten? eller blir det dumt tryck underifrån?

krysset som syns är sliconan mot glaset och popnitat i alu profilen i underkan

post-5882-1446892520007_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

nu e det äntligen borrat ett 35mm(25rör) och ett 45mm(32rör)..borde man provfylla utomhus ifall det brister??eller hur stor e risken.

sen i vecka ska jag kolla på dahl(råkar du ha rsk-nr gör det inget om du delar med dig;))

om dom har genomföringar eller om man får åka upp till triton och köpa dessa, om ingen känner till någon annan som e billigare(IRL butik i sthlm)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut.. Du kan skippa både mdf o frigolit, bara se till att ställningen står jämnt på ditt golv. Ram akvariet är byggt för att ha stöd just på ramen, inte på bottenglaset.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

sådär..

nu har man vart duktig hemma och tapetserat så nu e tjejen på bra humör så vi har ÄNTLIGEN börja titta på PVC och pumpar..

så svårt veta vad man vill ha för pumpar... har tittat på tunze nano wave box,tunze 6095, även vortech men den verkar låta mer och kosta mer;/

sen det där med retur pump..men kommer sitta brevid akvariumet så vill ju försöka hitta en tyst retur pump och red dragon står inte på listan:(

kanske en new jet 6000 står den ska va tyst sen e ju frågan vad den igentligen är...

men man hör hur hon suckar när man berättar vad som behövs:P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

en liten uppdate på tekniksidan..

precis beställt

1 Tunze Turbelle Nanostream 6055 (1 000 - 5 500 l/h)

1 Tunze Multicontroller 7096

1 Mini Red Dragon 5000

efter som tjejen hade kvar på tyst het..och jag förklara att smakar det så kostar de..så efter tjat så gick hon med:D

vart att lägge golv i rummet innan oxå..så nu ska hon inte kunna komma med mera..väntar bara på pris på 2 glas skivor

ska börja limma lite pvc nån dag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevlig utrustning. Du kommer nog inte att bli besviken.

ne.jag hoppas inte det jalla fall.

styrningen har jag inte hört så mycket om..men tunze pumpen är det ju många som e nöjda med vad man läst jalla fall.

och retur pumpen..hoppas jag att den e som alla säger...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...