Gå till innehåll

lemläst eremit


vahagn

Rekommenderade inlägg

:smiley18: Igår hittade jag ena benet på min blåa eremit i ena hörnet och idag när den var framme så såg jag även att ena klon saknas. Jag har sedan en tid tillbaks upptäckt en krabba i karet som jag tror ligger bakom det här, men inga andra invånare har råkat illa ut. Resterande invånare är knappast den sorten som sliter av en klo eller ben på en eremit av den här storleken.

Jag har för mig att krabbor och kräftor har förmåga att reparera liknande skador vid nästa skalömskning, då nya ben eller klor växer ut. Har jag rätt eller fel?

Här är den innan flytten till den nya lyan:

post-757-14468912032005_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan. Ja dom skall växa ut. Bara den får mat så skall den göra detta. vet själv att det försekommer "rov" fiske på våra svenska Matkrabbor. Folk köper gjärna bara klona för att äta å fiskarna får mer betalt i KG för klor än hela krabban så när de fått den i nätet så drar/rycker de loss ena klon å släpper tillbaka krabban i havet.

har sett många krabbor som dykare med bara en klo. men klart dessa stora klor har den mer som försvar och att skaffa mat. Att äta med så har den sina små mindre klor som bestick vid munnen.

Så ser du att den äter så kommer den säkert att klara sig

Har du någon tryckarfisk i ditt akvarium??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, ingen tryckarfisk i mitt kar! Det är det som är det konstiga. Jag kan inte komma på vad som kan ha hänt stackaren. Har två kirurger, en mandarin och två olika sorters Nemateleotris och en sandvändare (plus två putsarräkor och två eldräkor). Jag kan inte komma på någon annan än den krabba (som jag misstänker är en mitharx) som jag har en gång sett i karet.

Nu kan stackaren inte klätra som den gjorde förr, men jag har haft hekörningen fram till dörren så snäckan så hoppas jag att den kan återhämta sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...