Gå till innehåll

125l Saltvatten, Frågor och idéer.


Beauty

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har ett 125l Juwel Rio kar som bara står så tänkte bygga om det och köra saltvatten i det.

Det jag har gjort är att uppgradera org pumpen till 1000l/h

Sedan har jag en Aquael UNI filer mer inbyggt UV på 500l/h vet inte hur bra UV't på den är.

Reflektorer till lysrören.

En streamer på 2000l/h.

dopvärmare på 100w.

Lysrören Blue och Marine.

Jag tänkte strunta i skummare då jag inte tänker ha många invånare.

Tänkte något i stilen med det han har gjort https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?35367-SupraEnd-s-Juwel-Rio-125-utan-skummare-sump.

Tänkte köra med mjuk koraller.

Men vad ska jag fylla filterfacken med?

Undrar även vad ni rekommenderar för sand samt hur många kg. Tänkte köra med 18kg LS.

Sedan vill man ju inte göra några misstag som tex köpa fiskar/koraller som ej passar in i 125l. Så om ni har några förslag på fiskar /koraller för ett 125l så är jag väldigt tacksam.

Mitt Aquael UNI filter med UV har så man kan koppla in syre är det något ni tycker jag ska göra? För vet inte hur det är just med syre i saltvatten, om det än nödvändigt eller inte.

Tänkte även strunta i osmos vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har ett 112 liters akvarie och jag har 9 kilo sand i det, det ger mig ett ganska lagom tjockt lager sand på botten. Har inget bra tips till filterfacken. På mitt ena kar så har jag struntat i filtermedia och kör små bitar av levande sten i istället. Det blir en mörk fristad för varelserna på de stenarna med god cirkulation. Annars är väl grov filtermatta eller biobollar alternativ som borde fungera, gärna en kombination. Men är det ett ytterfilter så kan det vara svårt att rengöra den regelbundet, det är enklare att ha filtermatta i ett innerfilter så man kan göra rent det regelbundet. För gör du rent mattan varje vecka så får du ju ut en del grums ur karet innan den börjat brytas ned och återföras till vattnet igen.

Det finns lite olika fiskar som kan fungera bra i ditt kar. Några fiskar jag gillar är:

Hökfisken Cirrhitichthys falco

Blenniden Ecsenius bicolor eller Stigmatura

Gylta från släktet Cirrhilabrus, tex laboutei är fina fiskar som är snälla och passar i storlek

Havsaborren Pseudochromis fridmani är fin, snäll och finns ofta som odlad men tyvärr ganska dyr

Pilsmörbulten Nemateleotris magnifica eller Decora är bra fiskar

Kardinalfisken Sphaeramia nematoptera är en snäll fisk med som även går(och bör) hålla i ett litet stim

Clowner är ganska standard med :-) Percula och Ocellaris är nog de bästa valen för ett mindre akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack, ska kolla upp som fiskarna. Vet du några bra koraller? Samt Svenska och Danska butiker. Kan nämligen få varor fraktade från Damark gratis via en bekant. Vilka tester är viktiga att ha från starten? Juwel har ju ett inerfilter är säkert 2 liter filtermaterial där. Kanske ska köra krossad LS i botten sedan matta och sist biobollar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en stor filterlåda skulle jag försökt plocka i en liten skummare, typ hydor slim eller tunze 9002, en skummare är grymt bra att köra i ett saltkar. Och då kunde du nästan skippa ytterfiltret, eller ev bara köra det med levande sten (småbitar) och för UV-C som du har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tänkte först ha skummare i filterfacket men då Juwels lysramp går precis över filterfacket så har man bara ett spelrum på 2-3cm mellan vattnet och lysrampen och skummare behöver mera plats. Sedan tänkte jag ha det i sovrummet så så fick den ryka. Juwels inbyggda filter tar ju vatten från ytan så då borde ju allt skit där följa med in i filtret och fastna där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla upp nu och båda dina filter är innerfilter(trodde aquael var ytterfilter). Jag skulle köra grov filtermatta i de själv, och kanske även biobollar i Juwel filtret. Jag tror de är lite små för att få in levande sten i och då är det lättare att köra filtermatta i. Vi får se fall någon annan har ett bättre tips :-)

Bra koraller. Capnella, Sinularia och sacrophyton är tre släkten jag bara har goda erfarenheter av. Skivanemoner är med väldigt tacksamma djur att hålla, ricordea, rhodactis och discosoma är tre bra släkten på skivor.

Fiskarna jag nämde är alla ganska snälla fiskar. Det finns ett gäng kul lite tuffare fiskar med som nog kan fungera bra i ditt kar med. Men försök rikta dig åt ett håll är ett tips. Så antlingen köper du lite snällare fiskar eller lite tuffare. Om du blandar är risken stor att de snälla fiskarna får stryk och blir skygga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej vad bra. Men då kör jag nog med Filtermatta och biobollar. Ska man ha mattan först och biobollarna under eller tvärt om? Ska man ha grov filtermatta eller mellan.

Ska iallafall ha två Clowne fiskar i karet men läste att dom kräver en Anemon stämmer det?

Kan man ha några knappar med? Eller kräver dom bättre förhållande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filtermattan först och biobollar sedan skulle jag köra, så tar mattan hand om "skiten" och biobollarna kan fokusera på att vara boyta åt bakterier som är det de gör bäst.

Clownerna kräver ingen anemon, fast de är nog mest intressanta när de bor i en anemon. Ibland kan de bo glatt i stora Sarcophytons tex dock eller andra mjukkoraller så en anemon i sig är inget krav. Clowner är väldigt individuella så ibland hittar de inte ens till anemonen även om man har en.

Jag har inte lyckats med knappar själv av någon underlig anledning men de räknas ju som ganska robusta och bra djur annars så köp en liten fragg eller så och testa, går det bra så köp flera :-) De är riktigt usla på att konkurrera med alger dock så se till att ha algerna under kontroll innan du köper. Sinularia och Sarcophyton tex ömsar och kan brottas med alla alger jag haft(för många...) och därför kan du sätta in de ganska tidigt även om du inte lärt dig all vattenkemi ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Vad bra. Men hur viktigt är en skummare och osmos vatten egentligen? Många säger att det är viktigt medan andra säger att det är mindre viktigt. Kan sätta en i mitt filterfack men då får den inte vara större än 8x8x30cm Och den får inte sticka upp mer än 7cm över vattenytan för annars får jag inte igen locket. Men då rycker filtermaterialet så frågan är ju vad som är bäst om det är en skummare eller allt filtermaterial. Akvariet ska stå bredvid sängen så frågan är ju om det går att sova med en skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du bara skall ha några få och små fiskar så tycker jag att du skall börja utan skummare. Mycket försiktig matning och byte av 10-20 liter vatten i veckan räcker ganska långt. Det akvariet du länkar till i ditt första inlägg är ju hur fint som helst och bevisar att det går att köra utan skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmos eller inte är en svår fråga. Jag kör utan osmosvatten, men jag har först gått runt och kollat på ett antal kar här runt trakten som har samma kommunala vatten som jag som kört utan osmos. Du får kolla om du har andra akvarister nära och hur de gör. Osmos är ju en bra investering annars då du får en garanti i princip på att vattnet inte har något konstigt i sig. Men har du bra vattenledningsvatten så kan det nog gå utmärkt utan osmos.

Tips är: Om du funderar på att köpa osmos är det lika bra att göra det på en gång än att skaffa en om ett halvår. För det kostar ju samma men ditt kar får starta utan eventuella fördelar som den erbjuder i ett halvår.

Skummare är också svårt, jag har mitt ena kar i mitt sovrum och faktum är att de flesta motordrivna skummarna som finns på marknaden för ett relativt högt oväsen. Jag har inte hittat någon billigare skummare ännu som inte fört mycket oväsen. Den skummare jag har i mitt sovrum är en enkel skummare som körs med luftpump och syrestenar. Om jag jämför den med min Bubble Magus Nac QQ så är prestandan en ganska bra bit ifrån men den gör ändå ett ganska så duktigt jobb, speciellt när stenen är ny. Luftpumpen är ganska tyst, kan man sätta den i en liten ljudisolerad låda kan den nog inte överrösta de andra pumparna i karet.

Så länge du har locket så tycker jag du ska satsa på filtermaterial du tvättar ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej vad bra. Men har funderingar på om man ska bygga en sump under akvariet. Tänkte då göra avrinningen som i denna tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?12732-Ytavrinnings-r%F6r-med-intergretat-returr%F6r

Han använder 50mm men vad är lämpligt i ett 125l? Returröret går ju inne i det 50mm röret. För antar att det har med i vilken hastighet man pumpar in vatten. Tänkte i sådana fall köra med en pump på 1500l om det blir lagom?. För då får jag ju plats med mer filtermaterial.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bestämde mig under dagen för att jag skulle ha sump så bestälde glas från glasmästaren betalade 200kr. Så nu har jag monterat ihopp Sumpen som fick måtten B 25,L 45 och H35 cm. Detta går presis in under skåper. Vad tror ni om denna skummare? http://viewitem.eim.ebay.se/Bubble-Magus-BM-BMQQNAC-Protein-Skimmer-for-100L-NIB/400287379889/item.

Sedan undrar jag hur ni tycker jag ska dela in sumpen i fack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser kanon ut ! är otroligt sugen på att ordna sump till mitt rsm så denna tråd är gudomlig! ang sumpen så kör den i 2 fack bara.. 1 fack för "inlopp" med skummare sen ett fack där du har retur pumpen .. med en bubbel fälla imellan bara.. så får du ju om du har tur ner lite annan teknik i något av dom facken med :)

Har själv kört den skummaren innan.. visst den är bra.. men om du väljer att köra med den så måste du verkligen ha bubbel fälla..

Men jag hade om jag va du nog skaffat en skummare som ska stå i sumpen. och inte nacqq då den är känslig för vattennivåkan bli bökigt i ett trångt skåp att behöva höja/sänka den .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma skummare och har inte samma erfarenhet som Majki av den. Framför allt att den skulle vara känslig för vattennivån, det är inte min. På min NAC QQ så hålls vattenpelaren i skummaren stabil även när ytan ändrats strax över 5cm i höjd. Den släpper mycket bubblor i början tills det börjat sätta sig lite smuts i filtermattan som sitter runt utloppet, och så länge filtermattan ej är i kontakt och helst något under vattnet så släpper den lite bubblor ändå. Men med en bubbelfälla i en sump bör de inte vara några problem. Jag har min i visningsytan av karet jag har den i och där går det bra.

Fast delar av upphängningen bland annat är lite sådär på den och i min bok är den ganska högljudd. Men kan du ha den i ett skåp under karet och ljudisolerar skåpet ganska bra så ska det nog gå vägen.

Bra val med sump för övrigt. Det önskar jag att jag orkat fixa innan jag starta mitt kar :-) Man lär sig av sina misstag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser kanon ut ! är otroligt sugen på att ordna sump till mitt rsm så denna tråd är gudomlig! ang sumpen så kör den i 2 fack bara.. 1 fack för "inlopp" med skummare sen ett fack där du har retur pumpen .. med en bubbel fälla imellan bara.. så får du ju om du har tur ner lite annan teknik i något av dom facken med :)

Har själv kört den skummaren innan.. visst den är bra.. men om du väljer att köra med den så måste du verkligen ha bubbel fälla..

Men jag hade om jag va du nog skaffat en skummare som ska stå i sumpen. och inte nacqq då den är känslig för vattennivåkan bli bökigt i ett trångt skåp att behöva höja/sänka den .

Tack :) Du kan inte kladda ihop en B-skiss i Paint? Är inte så haj på vad en bubbel fälla är men har mina aningar. Men vattennivån borde väll vara jämn konstant i Sumpen om man har borrat för ytavrinning? Vet du någon annan bra skummare i den prisklassen?

Tänkte även använda UV-C och ha en separat pump till den i första facket som för vatten genom UV-C och utloppet från den till facket där returpumpen ligger i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma skummare och har inte samma erfarenhet som Majki av den. Framför allt att den skulle vara känslig för vattennivån, det är inte min. På min NAC QQ så hålls vattenpelaren i skummaren stabil även när ytan ändrats strax över 5cm i höjd. Den släpper mycket bubblor i början tills det börjat sätta sig lite smuts i filtermattan som sitter runt utloppet, och så länge filtermattan ej är i kontakt och helst något under vattnet så släpper den lite bubblor ändå. Men med en bubbelfälla i en sump bör de inte vara några problem. Jag har min i visningsytan av karet jag har den i och där går det bra.

Fast delar av upphängningen bland annat är lite sådär på den och i min bok är den ganska högljudd. Men kan du ha den i ett skåp under karet och ljudisolerar skåpet ganska bra så ska det nog gå vägen.

Bra val med sump för övrigt. Det önskar jag att jag orkat fixa innan jag starta mitt kar :-) Man lär sig av sina misstag.

Okej låter ju bra. Jo jag tänkte, att ska jag ha salt så kommer man antagligen inte nöja sig med några få fiskar när man kan ha fler om man har sump. Sedan får ju fiskarna mer utrymme med vilket är ett +.

Kollade lite klipp om den skummaren på Youtube och den verkar skumma rätt så bra och verkar inte väsnas så mycket om man har locket på. Men kanske är annorlunda i verkligheten. Funderade även på en JAD skummare men dom verkar inte direkt vara så värst bra.

Sedan vägrar Saltvattensguiden fungera på mina datorer om jag kör över internet hemma utan säger bara att dom inte hittar sidan. Min bror kör med samma leverantör och han hittar sidan. Så för att kunna vara på denna sida så är jag tvungen att koppla upp mig via mobilens nätverk. Undra vart felet kan ligga :/ Sidan fungerade fin fint fram tills igår kväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Tänkte köpa bakgrund till karet ev idag. Ska täcka ena långsidan samt kortsidan då det kommer stå i ett hörn. Vad ska man välja Blått, Blått som går från ljust till mörkt eller Svart. Akvariumet är som det jag länkade till i första inlägget altså ett Juwel rio 125l fast mitt är Svart. Rummet är ljusgrått med en mörkgrå fondvägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Har kollat lite på hur jag ska göra ytvrinningen och det jag länkade till innan blir det inget av. Funderar på att borra för st 32mm rör och sedan kapa det ena lite kortare än det andra. Sedan sätta en kran på det låga så man kan strypa det så att vattnet riner precis och man slipper toa ljudet. Sedan om man stänger kranen för mycket så rinner det ner i det andra röret. Sedan funerar jag på om man ska köra med en pump på 1000l/h eller 2000l/h i sumpen. Retur röret funderar jag på om man ska dela på så et går ut vardera hörn. Blir sedan 2 backventiler för att vara på säkra sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bästa sättet som jag tycker är att köra hävertprincipen i en ytavrinningslåda i akvariet. Då behöver du två rör där det rinner ned. Ett lägre rör med en böj som kommer starta en hävert av vattnet i lådan. Denna stryper du så den nästan tar allt vatten den kan svälja. Sedan har du ett till rör som är öppet högre upp som sväljer allt det vattnet som hävert röret inte tar. Detta blir knäpptyst om det är korrekt gjort.

Liknande det du tänker.

2000 liters pump upp med två stycken utlopp låter bra tycker jag. En 2000 liters stråle är riktigt svår att avleda i ett litet kar. 1000 lite mycket lättare. Backventiler gör du som du vill med men lita aldrig på de. Sätt utloppen nära ytan istället så att häverten stoppas fort när pumpen stängs av. Annars kommer massa vatten rinna ned i sumpen och skapa översvämning. Det är lite att räkna på med sump så sitt ner och skissa och läs ett tag först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...