Gå till innehåll

125l Saltvatten, Frågor och idéer.


Beauty

Rekommenderade inlägg

Okej. Ja exakt det du beskriver var det jag tänkte på. Tänker sätta utblåsen rätt högt upp men om pumpen sulle dö så lär inte sumpen räcka till hur man än gör så då är det ju en fördel med en bakventil och risken att båda hänger sig är nog inte så värst står. Men ingen garanti. Har läst lite om sumpar men inget är riktigt relevant då 99% av allt är för stora sumpar och inte för små sumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det var denna metod han beskriver jag tänkte köra med. Fast den första med 2 rör från botten. In i en överringningskammare eller vad man kallar det. Du du pratade om var väl den där man reglerar luftintaget i röret? Men denna ska vara ännu tystare.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, luftintaget är durso teknik. Jag menade häverttekniken. Den där lösningen fungerar väl med, fast den kommer ju bara ta vatten närmare ytan om du bygger in den i en box. Då kommer vattnet under rören stå nästan stilla. Den där lösningen känns mer anpassad för de som inte vill ha en ytavrinnings box eller hörn.

Häverten är nästan likadan som den lösningen i videon där men det korta röret har en 180 graders böj och är förlängd ner mot bottnen av lådan den behöver vara i, där suger den vatten från nederdelen av lådan istället för toppen. Det ger mer cirkulation i lådan och är lättare att få tyst då insuget är långt ifrån ytan. Råkar röret vara lite för högt tror jag att den där lösningen de har i filmen nog kan orsaka oljud ganska lätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hävertprincipen är klart överlägsen durson. Jag har testat båda och min hävertlösning funkar klockrent.

Den enda nackdelen som jag ser är att man får lufta ur röret efter ett stopp av returpumpen, men det är lätt fixat om man har har en kran på röret till sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gjorde du med silikoneringen? Tejpa du ihop karet sen bara la fogarna direkt i karet? Eller la du silikon "mellan" glas och glas och sen tryckte ihop det eller?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag la en silikonremsa på glasskivorna och pressade ihop glasen. Lät det torka ca 14 timmar sedan la jag även en sträng silikon på insidan som förstärkning. Nu ska det får härda ordentligt några dagar innan jag testfyller det med vatten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hävertprincipen är klart överlägsen durson. Jag har testat båda och min hävertlösning funkar klockrent.

Den enda nackdelen som jag ser är att man får lufta ur röret efter ett stopp av returpumpen, men det är lätt fixat om man har har en kran på röret till sumpen.

Men om jag fattat det rätt så styr man flödet i i "durson" varianten genom att stryp luften som kommer in från toppen. Den jag länkade till så bromsar man flödet med en kran och kan då får den helt tyst då hela röret fylls med vatten. Förutom efter kranen men den placerar man ju nära sumpen, eller om man har skruvat åt den för hårt och vattnet stiger till det andra röret och rinner ner ostrypt i den. Vad menar du med lufta ur? Den varianten jag länkade till ska ju även fungera direkt efter ett stopp.. För kan ju vara ett elavbrott och man inte är hemma och sedan när strömmen kommer tillbaka så vill man ju att avrinningen fungerar precis som innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, luftintaget är durso teknik. Jag menade häverttekniken. Den där lösningen fungerar väl med, fast den kommer ju bara ta vatten närmare ytan om du bygger in den i en box. Då kommer vattnet under rören stå nästan stilla. Den där lösningen känns mer anpassad för de som inte vill ha en ytavrinnings box eller hörn.

Häverten är nästan likadan som den lösningen i videon där men det korta röret har en 180 graders böj och är förlängd ner mot bottnen av lådan den behöver vara i, där suger den vatten från nederdelen av lådan istället för toppen. Det ger mer cirkulation i lådan och är lättare att få tyst då insuget är långt ifrån ytan. Råkar röret vara lite för högt tror jag att den där lösningen de har i filmen nog kan orsaka oljud ganska lätt.

Ja jag hade fundering på att sätta en 180 graders böj på det med :) För längre in i videon så har dom samma princip fast då har man ingången genom glaset från sidan och där har dom en böj på röret längst ner. För som jag fattade det som så stryper man den med en kran vid sumpen så att röret blir 100% luftfritt och på så vis får man ingen toa effekt. Sedan har man det andra längre röret ifall man skruvar åt för hårt så kan det rinna ner där istället för att sväma över akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6718-14468925071403_thumb.pngDenna lösning tänkte jag på. Då är det de låga som sköter transporten till sumpen och genom att skruva på ventilen nere i sumpen kan jag bestämma vattennivån i behållaren i karet och på så vis är röret 100% luftfritt. Och om det blir stopp i det röret eller men har skruvat igen det lite för mycket så kommer det rinna ner i det andra (reserv) röret som är o strypt ner i sumpen.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja om strömmen går så kommer det att gurgla lite då det högre röret kommer att leda ner en vattnet. Jag tror du kan undvika detta genom att göra det högre röret högre än det rör som pekar neråt - då luftar systemet sig självt.

Jag blev övertalad att köra durso, men jag skrotade den efter någon månad då den gurglade och väste hela tiden - sjukt irriterande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe okej. ne jag limmade först på glaset sedan la jag dit tändstickorna och tryckte dit det. Tejpen sitter där bara för att det inte ska rammla ihopp som ett korthur då det tar lång tid för silikon att torka. Sedan dagen efter blockade jag bort tändstickorna men nu är det viktigt att även lägga en rämsa silikon på insidan med då det är hål igenom den andra fogen efter tändstickorna. Ett gott råd är att vara 2 :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en fråga när det gäller returpumpen. Tänkte köra med en på 3500l/h då bör jag få ut ca 2-2500l/h i akvariet. Men då så stora pumpar typ liger på 70-80watt sedan kommer ju alla annan utrustning med. Hur gör man med värmen. För i somras hade jag typ 29-30 grader och då hade jag sötvatten och bara belysning + en pump på 7watt. Nu när man ska ha salt så är det mycket viktigare att ha ca 24-25 grader. Tänkte montera fläktar i locket och då får jag ju bort värmen från lysrören men är rädd att pumpen kommer avge för mycket värme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eheim 1262 - 80watt, Eheim Compact 5000 - 86watt, AquaClear Powerhead 110 - 60watt,Hydor Seltz L45 - 47watt,Aquarium Systems New Jet 4500 - 50watt. Lutar åt den sista då den tydligen bör leverera 2800-3000l/h väl i akvariet. Har tyvärr ingen möjlighet att ha pumpen på sidan om :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunzes Silence series starkaste pump ska enligt tunze själva pumpa iaf 2000 l/h vid en höjd av strax under 1,5 meter. Ungefär 2300 liter i timmen vid en meter. Det känns som om du kommer ha en väldigt hög bänk om vattennivå skillnaden mellan din sump och akvarie är över 1 meter.

Tunze Silence 1073.050 drar som max 43W och är dessutom en svag ströms pump så du slipper iaf en 230V ledning ner i karet :-)

Finns på Drakfisken tex: http://www.drakfisken.se/returpumpar/1363-tunze-silence.html

Här är Tunzes sida om pumpen: http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=GB&user_tunzeprod_pi1%5Bpredid%5D=-infoxunter051

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej den såg ju helt okej ut. Har även kollat på en Hydro Seltz L45 - 47Watt. men frågan är om så stora pumpar går att kopla in på 20mm PVC rör. Det är ca 120cm från botten av sumpen till överkanten på akvariet. Möbelakvarium har ju en förmåga att vara höga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ditt rör upp 20mm? 2000 liter i ett 20mm rör kommer bli en jetstråle av ganska stora krafter. Den kommer att möblera om all din sand i ditt 125 liters kar eller spruta upp i luften om den inte är väldigt smart placerad :-) Det är att rekommendera att köra större rör än utblåset på pumpen i första hand för att inte tappa tryck upp från sumpen och använd gärna en förstoring och bredda upp röret mer när det ska blåsa ut i akvariet så att strålen blir bredare och mildare för samma mängd flöde. Jag skulle nog dela upp det på två utblås med.

För som sagt, 2000 faktiska liter är starkt i ett litet kar i komprimerad stråle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej ja jag har så att det delar sig till 2 utblås i vardera hörn. Så tänkte att om man har en pump på 4000l/h så får man kanske ut 2500 och det blir 1250l/h per utblås. Tänkte skaffa större rör men då skulle jag bli tvungen att såga sönder ramen på akvariet alt såga sönder locket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sicce syncra på drakfisken.se det nya! :) dom ska tydligen vara mycket bra! kommer själv köra på en sådan!

Jo jag kollade på dom men 80watt känns lite väl mycket för ett kar på 125l då jag redan hade värmeproblem med det då jag hade en 7watts pump :) Men nu har jag ju även en sump på 40l men är rädd att 80w + skummare och lamporna kommer få vattnet att bli otok på för varmt :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej den såg ju helt okej ut. Har även kollat på en Hydro Seltz L45 - 47Watt. men frågan är om så stora pumpar går att kopla in på 20mm PVC rör. Det är ca 120cm från botten av sumpen till överkanten på akvariet. Möbelakvarium har ju en förmåga att vara höga.

Tänk på att man tappar ett visst tryck för varje vinkel man har på returröret också!

Risken är att det blir lite för hårt tryck med det du beskriver, alternativen är att använda sig av 25 eller 32 mm rör, och eventuellt dela upp returen så att du har två utblås. En annan sak du kan göra är att platta till utblåsen.

Som skummare skulle jag nog titta på en sån här: http://www.charterhouse-aquatics.co.uk/catalog/tmc-skim-120-nano-skimmer-p-2213.html på så vis delar du bara in sumpen i två fack med en bubbelfälla. Skummaren ska ha en vattennivå på 15 cm så då silikonar du bara en glasbit som är 15 cm hög i sumpen och på så vis beehåller du alltid en nivå på 15 cm i sumpens första fack. Då blir ju sumpen inte heller fylld till toppen och kan svälja vatten från ett eventuellt strömavbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Ja jag kan tyvärr inte gå över 20mm då jag inte vill såga i akvariet. Men i mitt stora Malawi kar kör jag med en 1000l/h pump som går på ett 16mm rör och det trycket tycker jag är rätt så klent. Och då är lyft höjden max 10cm. Tänkte platta till utblåsen alt montera lock line på dom. Kollade in skummaren du länkade till men den var bara till 120l :/ Jag har ju 125l + sump 40l = 165l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...