Gå till innehåll

Newbie med RSM 130D


MaddeI

Rekommenderade inlägg

Bilder??
Dags för lite bilder! ;)

//Emil

:kaffe: Undrar om det kommer några bilder snart?

Så klart ska det vara bilder, blir ju tråkigt annars, men det får bli mobilbilder denna gång. Men håll i tanken att allt är bara provisoriskt istoppat i karet. Så fort jag hittar ett nytt boende ska karet flyttas, så det har inte känts meningsfullt att lägga så stor vikt vid scapen eller placeringen av korallerna. Men såhär ser det ut i alla fall. :)

post-5681-14468925318907_thumb.jpg

post-5681-14468925318246_thumb.jpg

post-5681-14468925318474_thumb.jpg

post-5681-14468925318697_thumb.jpg

post-5681-14468925319124_thumb.jpg

post-5681-14468925319336_thumb.jpg

post-5681-14468925319547_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 320
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej madde, vad fina bilderna är som du lagt in, själv så bor jag i Alvesta och ska på söndag iväg och hämta mitt första saltvattenkar, ett 130D i förhoppningsvis i mycket bra skick ska bli spännade och prova på det, har precis varit en liten runda hos stig för att inhandla lite saker och få lite info, sånu bli det till att försöka smälta allt innan man häntar karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt bra ut för att vara provosoriskt... :smiley20:
Inte illa för ett provosorium:smiley20:

Tack Emil_B och Genne! :)

Hej madde, vad fina bilderna är som du lagt in, själv så bor jag i Alvesta och ska på söndag iväg och hämta mitt första saltvattenkar, ett 130D i förhoppningsvis i mycket bra skick ska bli spännade och prova på det, har precis varit en liten runda hos stig för att inhandla lite saker och få lite info, sånu bli det till att försöka smälta allt innan man häntar karet

Hej tomas67 och tack så mycket! Kul med en saltis till i trakten och välkommen till SVG! :)

Du är lika lyckligt lottad som mig att ha Stig på armslängds avstånd! Han är super och har hjälpt mig massor! :) Så det kommer att gå jättebra ska du se!

Då får gärna höra av dig om du vill komma förbi och kolla på det live och snacka lite, och säg till när du fått ditt på plats, så kommer ja gärna och kollar. :) Bara skicka ett PM.

Lycka till!

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag tillbringat några timmar hos Stig och fått hjälp med att tysta ner skummaren. Han hade en begagnad skummarpump som nästan passade, men inte helt. Men efter att han hade gjort modifieringar så passar den ganska, men fick klämma fast den med en silikonslang för att hålla den på plats riktigt. Och vad tyst det blev! Skönt! Bra jobbat Stig! :) Tack för all hjälp! :)

Nu är skummaren så tyst så nu hör man alla andra oljud istället. ;) T.ex lät det en hel del från luftslangen, så Stig tipsade om en ljuddämpare här på guiden. Efter ett tag när jag hade haft den på fick jag för mig att det nog var en resonanslåda jag hade gjort, men det va ju bara att öppna locket för att inse att den för duktigt mycket oväsen utan! Så den fungerar tydligen ganska bra. :)

Fick oxå nöjet att få lite fler ansikten till användarnamnen här på guiden. Träffade tomas67 och PärS och hans fru. Trevligt att träffa er!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har tur som har Stig runt knuten en annan är ganska ensam här;-)

Ja, verkligen! Och det är nästan runt knuten oxå, typ 600 meter bara. :) Tur det är träff snart då så du får träffa lite andra saltisar! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detsamma trevligt och träffas,är det en orginal skummare du har eller hade i dittt kar?,efter jag pratat med dig hos stig om skummaren så tänkte jag att jag måste hem och lyssna lite bättre på min om det verkligen låter så illa, och ja det låter väl lite kom jag fram till:skrattar:, ibland tycker jag det kommer lite för mycket luftblåser från pumparn, försöker reglera detta genom avrinningen är det något som du också har märkt av? och hur öppen har du luftregleringen till skummaren?

Mvh Tomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detsamma trevligt och träffas,är det en orginal skummare du har eller hade i dittt kar?,efter jag pratat med dig hos stig om skummaren så tänkte jag att jag måste hem och lyssna lite bättre på min om det verkligen låter så illa, och ja det låter väl lite kom jag fram till:skrattar:, ibland tycker jag det kommer lite för mycket luftblåser från pumparn, försöker reglera detta genom avrinningen är det något som du också har märkt av? och hur öppen har du luftregleringen till skummaren?

Mvh Tomas

Hej Tomas,

Ja, det är originalskummaren jag har, och den låter betydligt mindre nu! :) Det är egentligen bara luftinsuget som låter. Men jag har funderingar på att göra burken vattentät, vilket den inte riktigt är nu, och stoppa ner den i vattnet, så tror jag att det mesta ljudet försvinner faktiskt.

Jag hade luftregleringen helt öppet, men jag hade stigarröret helt uppskruvat. Det är lite mindre fart i denna pumpen, så jag har det helt öppet nu också, men stigarröret helt nedskruvat.

Ja, det blir luftbubblor ibland när vattennivån är för låg. Ska väl köpa en osmolator så småningom vilket antagligen löser det problemet, men det får tyvärr vänta ett tag.

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sålde det lilla karet idag och sålde då även mina enda två fiskar, clownerna, som jag hade flyttat över till detta karet. Det var ingen lätt uppgift att håva upp dem! Fick plocka ur alla de stora stenarna ut karet för att få tag på dem! Så nu är det ny scape i karet. Jag tycker det blev lite bättre nu, inte riktigt så högt. Men är ju och andra sidan en stor sten mindre i karet nu, som jag skickade med det lilla karet.

Men allt är fortfarande bara provisoriskt, eftersom jag måste flytta så småningom, och då tömma karet igen. Dock ska jag skaffa ett par nya invånare. Känns lite tomt med bara en Putsarräka i karet. Tanken med att jag sålde mina små fina clowner, var att jag tänkte skaffa ett par svarta istället. Har kollat ut ett par hos Stig som jag vill ha, så ska dit och köpa dem i veckan tänkte jag.

En mobilbild av hur det ser ut nu i karet.

post-5681-14468925514738_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var till Stig och köpte två små Amphiprion polymnus idag. De försvann ner bland stenarna och ville inte visa sig de första timmarna. Men sen vågade sig den minsta fram, och efter en stund båda.

Har försökt fotografera skönheterna, men min kompaktkamera är trasig och systemkameran har bytt adress, så det är bara mobilen kvar att fota med, och eftersom de små liven inte är stilla bråkdelen av en sekund, är det mer eller minde omöjligt att få med något annat än två svart/vit/gula suddiga klumpar. Jag löste detta genom att filma dem med mobilen istället, så här är mina små godingar.

Ändrat av MaddeI
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I bland är jag glad att jag har 80 000 meter till min närmaste handlare enkel resa -bil-

Hahaha. Ja, det kan ju vara både för och nackdelar förstås! :) Men jag får inte ner så mycket i mitt kar, så jag får noga överväga vilka invånare jag vill ha, innan jag skaffar dem, annars hade det redan varit överfullt hos mig. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt med lite liv i burken nu antar jag. :) Hade du nu bara hittat en kaffefats-stor carpetanemon så hade det varit perfekt. ;)

Ja, det blev lite tomt utan fiskar, och detta är riktigt trevliga och vackra små fiskar. Men visst skulle de ha en carpetanemon, gärna en sån knallgrön, som jag har sett på kort någonstans här på guiden. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vi har nog rätt tur som har stig in på knuten, själv så var jag också där häromdagen och skaffade 2 st clowner som förgyller karet, tänkte jag skulle vänta med det köpet till efter cypern resan , man jag kunde i hålla mig:ler:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...