Gå till innehåll

Newbie med RSM 130D


MaddeI

Rekommenderade inlägg

De är inte prick. De brukar vara lika stora exakt runda och framför allt mindre. De är utväxter eller skador som är fyllda med slem. Jag tror de är borta på en vecka men det förutsätter ju att de lugnar ned sig.

Algbomben nu är helt normalt efter flytt och en massa vattenbyten. Det kommer att lugna ned sig om du fortsätter att sköta karet som ditt förra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 320
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack Stig! Då är hen inte sjuk iaf. Bra det! :)

Missköta menar du då? ;) Det andra karet var ju inte så välskött precis, men det var väldigt stabilt, trots sin litenhet, och klarade sig väldigt bra hela sommaren, hösten och halva vintern när jag var sjuk och inte orkade ta hand om det som jag borde. Lika oaktiv som jag var med inlägg här på guiden under den tiden, lika oaktiv var jag med karet i princip. Men nu är jag frisk och mår bättre än nånsin, så det här karet får betydligt mer kärlek och omsorg än det lilla. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett vanligt fel när man är ny att man vill sköta för mycket. Man testar vattenvärden varje dag men efter några år är det bara efter vattenbyten eller att man fyller på ballingdunkarna man testar.

Så gå en medelväg mellan att göra för lite och att alltid ha fingrarna i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha Så kul är det inte att göra vattentester så jag står med det varje kväll precis! Det blir någon dag efter vattenbytet och sen någon extra gång om jag har tillsatt något som var lågt.

Förresten "algbomb" kanske är att överdriva lite, vill bara förtydliga att det inte är den stora gröna i förgrunden på bilden jag menar, det är en knappkoloni, utan de mörkgröna fläckarna i bakgrunden. Och det är mest den stenen det handlar, sen finns några stycken centimeterstora fläckar på en par andra stenar också men inte mer än så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den största gröna saken jag ser, ser ut att vara en bubbelalg. Är den rund som en kula så har du fått svaret iaf. :)

/André

Börjar inse att det suddiga kortet från igår kväll inte fyllde sin syfte i alla fall. :) Här kommer en bild till på mina alger. Den stora gröna saken är, som sagt, en knappkoloni, det är de små gröna partierna runt knappkolonin jag syftar på. :) Tror inte vi kan prata om en algbomb, eller?

post-5681-1446892573189_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar inse att det suddiga kortet från igår kväll inte fyllde sin syfte i alla fall. :) Här kommer en bild till på mina alger. Den stora gröna saken är, som sagt, en knappkoloni, det är de små gröna partierna runt knappkolonin jag syftar på. :) Tror inte vi kan prata om en algbomb, eller?

Knapparna känner jag ingen men menade uppe till höger på den första bilden. Hehe! :P Du får ta en ny bild så man verkligen ser vad det är mer än en grön fläck. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knapparna känner jag ingen men menade uppe till höger på den första bilden. Hehe! :P Du får ta en ny bild så man verkligen ser vad det är mer än en grön fläck. :)

/André

Aha, det var den lilla du menade André. :)

Nej det är ingen bubbelalg, men jag vet inte vad det är för något. Har sett tre stycken i karet, och försökte ta kort på en av dem, men de är typ 2 mm stora och jag har inget macroobjektiv, så jag lyckas inte få en tydlig bild av den. Men det sitter en precis i mitten på denna bild, men den är ju så suddig så det är svårt att se. Kanske Glenn kan ta med sitt macroobjektiv om han tittar förbi i helgen, så kanske vi kan få en bättre bild på den.

Skulle du vilja göra det i så fall Glenn? Snälla! :)

post-5681-14468925734018_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltträff light idag! :)

Har haft en repris på Växjöträffen i bantad version idag. Var hemma hos Larry/LN21 med Glenn/Genne och Martin/Sir_martin78, med massa saltsnack. Sen följde Glenn och Martin med hem och kollade på mitt kar, vilket inte är så mycket att se i vanliga fall, men som efter ett besök hos Larry framstår som riktigt tråkigt! :) Efter det så åkte vi till Stig, där Oscar/Heske och flickvän/fru också dök upp. Riktigt trevlig dag med andra ord! :)

Tack så jättemycket Larry, både för att vi fick komma på besök, och för alla fraggar som jag fick med mig hem! :) Ska skaffa lim imon och limma de som behövs. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltträff light idag! :)

Har haft en repris på Växjöträffen i bantad version idag. Var hemma hos Larry/LN21 med Glenn/Genne och Martin/Sir_martin78, med massa saltsnack. Sen följde Glenn och Martin med hem och kollade på mitt kar, vilket inte är så mycket att se i vanliga fall, men som efter ett besök hos Larry framstår som riktigt tråkigt! :) Efter det så åkte vi till Stig, där Oscar/Heske och flickvän/fru också dök upp. Riktigt trevlig dag med andra ord! :)

Tack så jättemycket Larry, både för att vi fick komma på besök, och för alla fraggar som jag fick med mig hem! :) Ska skaffa lim imon och limma de som behövs. :)

Tack själv, din bubbelpol är riktigt fin och den måste vara 1300 liter med alla fraggar du plockar med hem:kram:

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltträff light idag! :)

Har haft en repris på Växjöträffen i bantad version idag. Var hemma hos Larry/LN21 med Glenn/Genne och Martin/Sir_martin78, med massa saltsnack. Sen följde Glenn och Martin med hem och kollade på mitt kar, vilket inte är så mycket att se i vanliga fall, men som efter ett besök hos Larry framstår som riktigt tråkigt! :) Efter det så åkte vi till Stig, där Oscar/Heske och flickvän/fru också dök upp. Riktigt trevlig dag med andra ord! :)

Tack så jättemycket Larry, både för att vi fick komma på besök, och för alla fraggar som jag fick med mig hem! :) Ska skaffa lim imon och limma de som behövs. :)

Trevligt och träffa er också :smiley20: om än lite oväntat, fast man kanske alltid ska förvänta sig att där är folk hos Stig -dans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack själv, din bubbelpol är riktigt fin och den måste vara 1300 liter med alla fraggar du plockar med hem:kram:

MVH/Glenn

Tack Glenn! :)

Haha Det är klart att bubbelpolen är på 1300 liter, såg att jag hade råkat skriva 130 liter, så det finns gott om plats kvar! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt och träffa er också :smiley20: om än lite oväntat, fast man kanske alltid ska förvänta sig att där är folk hos Stig -dans

Ja, det blev mycket folk där på en gång, var ju ett par eller tre till på väg. ;) Men tyvärr kunde jag inte stanna längre, skulle hämta min dotter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det blev mycket folk där på en gång, var ju ett par eller tre till på väg. ;) Men tyvärr kunde jag inte stanna längre, skulle hämta min dotter.

Ingen fara, vi hann ju snacka lite iaf. Dessutom kom jag och stig bra överens själva ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror på skummaren, men eftersom den ena returpumpen skickar ut mer bubblor än den andra, så är jag egentligen inte säker, tycker att båda borde skicka ut lika mycket bubblor annars, om de inte producerar dem själva? Jag har i alla fall oftast den ena pumpen avstängd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter utloppet från skummaren på samma höjd som den pumpen som sprutar ut bubblor så kan det mycket väl vara skummaren som är boven i dramat, ifall pumparna sitter i jämnhöjd och skummaren inte är i direkt anslutning till returpumparna (vet inte hur det ser ut där bak tyvärr) så kan det vara att de drar in luft från ytan kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...