Gå till innehåll

Newbie med RSM 130D


MaddeI

Rekommenderade inlägg

Trevliga inköp. Såg att du har fått en del färg i karet nu. Börjar det bli fullt eller? :P

/André

Ja, de är väldigt trevliga, på helt olika sätt. Roliga tillskott i burken! :) Lite mer färg är det nu, det är roligt, men fullt?! Ser ju massor av sten fortfarande ju, så lite till får det nog plats! :P

Ocellatusen är helt klart min favvofisk i mitt kar - var lite orolig innan den började käka bara.

Det tog nån vecka innan den fattade att artemia var mums - nu jagar den artemian när jag matar - väldigt kul att se.

Dvärgkejsaren var verkligen vacker!

Tack Morgan! Ja visst är den vacker! :)

Jag köpte cyklops till den, men måste fixa nått så man kan mata framför fisken och slippa sprida det i hela karet. Artemia har har jag ju oxå, men trodde det var lite för stort för den lilla munnen? Men jag ska testa med det oxå då. Tack för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 320
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Klart det är jättestort 1300liter är inte lite, men du har snart fyllt det:smiley20:

Men hur ska dina nya invånare få plats?

Ser riktigt bra ut i karet och fina nya simkunniga varelser du köpt, kan lova att du hade tur att mandarinen fanns kvar har sneglat på den flera gånger till mitt lilla kar;)

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart det är jättestort 1300liter är inte lite, men du har snart fyllt det:smiley20:

Men hur ska dina nya invånare få plats?

Ser riktigt bra ut i karet och fina nya simkunniga varelser du köpt, kan lova att du hade tur att mandarinen fanns kvar har sneglat på den flera gånger till mitt lilla kar;)

MVH/Glenn

Tack Glenn! :)

Det finns plats kvar, det finns ju två sidor till på karet. :) Dessutom går mycket av korallerna fortfarande att flytta på då de flesta är lösa.

Jag har oxå haft ögonen på den lilla gynnaren i snart ett par månader, men har hela tiden tvekat, för jag ville ha en annan sort med mer färg, men eftersom den är så söt, så kunde jag inte längre motstå den. :)

Just det! Du hade ju ännu mindre innan. Haha! Nej men då är det klart att du inte så sugen på större än. :P

/André

Haha! Vadå "ännu mindre innan"? Antyder du att mitt kar är litet, André? :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1300L har jag missat nått?

Du hittar säkert nått "mindre" billigare boende i gemla snart, flytta akvarium är inte så svårt ;)

Haha! Nej Ricke, det har du inte. Det var ett skämt från inlägg 140, 142 & 143 som hänger med, Glenn tycker att jag har mycket fraggar för ett 130 liters kar. :)

Ja, jag är rädd för att jag gör det snart. Men det är klart, hittar jag en lgh och huset blir sålt i samma veva, så kanske det kunde stå ett RSM 250 där och vänta på att få ta över innehållet från detta kar. ;) Det skulle ju förenkla flytten lite oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lekt lite med close up-filtret till kameran. Kul filter som substitut tills det blir ett macroobjektiv. :)

Min dvärgkirurg, bispinosan, som var så aktiv och framme första dygnet, gömde sig sen bland stenarna, och har knappt synts till alls, förrän lite ikväll. Men inte tillräckligt för att fångas på bild igen tyvärr. Så det får bli en annan kväll.

post-5681-14468925956694_thumb.jpg

post-5681-14468925953941_thumb.jpg

post-5681-14468925954183_thumb.jpg

post-5681-14468925954396_thumb.jpg

post-5681-14468925954595_thumb.jpg

post-5681-14468925954872_thumb.jpg

post-5681-14468925955149_thumb.jpg

post-5681-1446892595535_thumb.jpg

post-5681-14468925955582_thumb.jpg

post-5681-14468925955859_thumb.jpg

post-5681-14468925956074_thumb.jpg

post-5681-1446892595626_thumb.jpg

post-5681-14468925956455_thumb.jpg

post-5681-14468925956914_thumb.jpg

post-5681-14468925957181_thumb.jpg

post-5681-14468925957381_thumb.jpg

post-5681-14468925957637_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättetjusiga bilder!

Vad är det för filter som du köpt?

Tack så mycket Morgan! :)

Jag skaffade ett Hoya Close up +4 HMC filter till mitt Nikon AF-S 50mm f/1.8G objektiv. Kul filter för en bråkdel av priset på ett makroobjektiv. Även om jag egentligen vill komma betygligt närmre än så, så duger det väldigt bra så länge. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygga bilder :smiley20:

MVH/Glenn

Tack Glenn! :)

Den där Riccordean är riktigt fin Madde. :)

Även knapparna som sitter med stjärnpolyperna är fina!

Tack Jimmy! :)

Ricordeor är mina favoriter. Det är synd att den är så ensam, men ska fylla på med fler så småningom, älskar dem. Både skivor och knappar är jag ganska svag för. :)

Knapparna är jättefina, och är nog samma som jag har en liten koloni av som syns bland de förra bilderna jag la upp. De kommer från Larry, både knapparna och stjärnpolyperna. :)

Är det dessa knappar som kallas för Watermelon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är sjukt nöjd med inköpet av bispinosa-dvärgkejsaren. Den har så läckra färger och är så otroligt vacker! :)

Nu vågar den sig ut från stenarna igen. Den var ute första dygnet och var den väldigt aktiv. Sen stod den två dygn bland stenarna, och jag såg den knappt alls. Men igår kväll var den ute och visad upp sig igen, och jag lyckades få några hyfsade bilder på den.

Har förberett karet så gott jag kan igen, för att bli lämnat ensamt några dagar. Denna gång har jag en större behållare med ro, så att det inte ska ta slut, och pumpen brinna upp igen. Har dessutom satt den på en timer, så att påfyllning bara kan ske en kvart per dygn. Ca och Kh är uppbuffrat, foderautomaten påfylld och belysningen nedställd ett par timmar. Har jag glömt nått?

post-5681-1446892598019_thumb.jpg

post-5681-1446892597998_thumb.jpg

/Madde

post-5681-14468925978894_thumb.jpg

post-5681-14468925979091_thumb.jpg

post-5681-14468925979325_thumb.jpg

post-5681-14468925979517_thumb.jpg

post-5681-14468925979742_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fin dvärgkejsare, har kollat efter sådan ett tag.

låter som du förberett bra för att åka iväg.

har du har problem med värmen så kan man lämna bakre luckan öppen (utan risk för fiskar som hoppar ut) samt ha vädring av rummet för kyla ner lite mera.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fin dvärgkejsare, har kollat efter sådan ett tag.

låter som du förberett bra för att åka iväg.

har du har problem med värmen så kan man lämna bakre luckan öppen (utan risk för fiskar som hoppar ut) samt ha vädring av rummet för kyla ner lite mera.

~Henrik

Tack Henrik! :)

Det finns en till hos Stig, där denna kommer ifrån. ;)

Värmen är tydligen inget problem längre, sen jag gjorde rent fläkten. Tempen ligger ganska konstant på 26 grader nu, har t.o.m varit nere på 24 grader. Framluckan har jag dock alltid öppen, och jag kan inte stänga den nu när jag åker iväg heller, då blir det svårt att få ner mat i karet med foderautomaten. :) Men skulle ju kunna testa vad som händer med temperaturen om jag har främre luckan stängd, men det får bli när jag är hemma igen.

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej du tänkte höra om du körde med alla filtrena som ska vara innan skummaren samt efter? Skulle vara roligt att höra eftersom jag har inget där bak men funderar på att köpa alla filtrena.

Helluu!

Tänkte fråga vilka filter, men insåg att jag i och med det svarar på din fråga. :)

Jag har en påse med makaroner under returpumparna som fanns med från början, men sen fanns det inget annat, förutom skummaren då. Jag har dock köpt till ett filter och satt före skummaren, sen satte jag en liten bit i passagen från skummaren ner till returpumparna. Vad ska det vara för filter egentligen?

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...