Gå till innehåll

Vilken rördimeter? 25 eller 32?


Beauty

Rekommenderade inlägg

Jag tror du får varorna.

Jag tror det var Wrang som hade problem med dem för länge, länge sedan men det var nog mest språksvårigheter för det löste sig om jag kommer ihåg rätt.

Jag tittade lite på dit hävertsystem. Jag har gjort lite annorlunda i mina kar den sista tiden.

Jag har avloppen genom sidan på karen och en insugskorg på avloppet. Utan den sätter sig snäckor och tätar avloppen.

Avloppen är på sidan för att hoppar det någon fisk i överrinningsfacket håller den sig vid botten och går att håva ut. Med rör genom botten har man inte en chans med håven.

På det övre röret har jag en Dursotopp som inte är limmad utan går att lyfta av. Det är ett T-stycke med mittdelen på glasgenomföringskopplingen, insugskorg på grenen nedåt och ett lock med ett 6mm hål med lite luftslang uppåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft funderingar på flera olika metoder i denna tråd. Men det jag bestämt mig för är denna http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=450876&page=5. Är det den du tänker på? För tänker nämligen inte limma rören i botten utan tänkte lämna dom olimade så man kan plocka ur dom smidigt vid rengöring.

Tänkte först ta via sidan på glaset men det sket sig då det rent utseendemässigt skulle bli fult att ha ett 81cm långt kar stå ut ca 7-10cm från väggen :/ Tänkte även ha ett täcklock/nät över boxen så att inga fiskar kommer in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju smart att köra rören genom sidan istället för botten, finns det någon nackdel med det tro. Det enda jag kan tänka är att karet behöver mer utrymme bakom samt att bottenglaset oftast är tjockare än sidorutorna.

Skulle det göra någon skillnad ur säkerhetssynpunkt om man tog och limma fast en mindre ruta utanpå där man ska borra hålen så att man får två rutor med ett lager silikon imellan. Lite som en laminerad ruta där man borrar och gör genomförningarna? Skulle det vara bättre eller bara besvärligt för något som inte gör någon skillnad av betydelse? Bara någon tanke som dök upp i huvudet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte en aning. Hade själv funderingar på om man skulle sätta dit en 4-5mm extra glasskiva där jag ska borra. Tänkte att om jag då borrar från undersidan och när man då har ca 0,2mm kvar så kommer det ju inte lossna några flisor pga att man kanske tryckte för hårt. Extra glasskivan sitter ju där då som ett motstånd. Sedan tänkte jag ta bort den glasskivan om jag nu inte borrar igenom den med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förresten hur ofta ska man byta vatten? Har ju en välldigt liten sump men funderar på om jag skulle göra platts för osmos vatten. Tänkte då om jag skulle bygga på min tank lite på höjden just där osmos ska vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...