Gå till innehåll

Driveland akvarium


Guest Driveland

Rekommenderade inlägg

Guest Driveland

Äntligen har jag fått tummen ur och köpt mig en ny digitalkamera. Min gamla gick sönder för 4-5 månader.

Har inte lärt mig den nya kameran riktigt än, men här kommer lite bilder på mitt akvarium.

Med vänlig hälsning

Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Driveland

Det blir väl mest sten koraller hade jag tänkt, men jag måste hitta på någon typ av kylning in dess för det blir ganska varmt på sommaren i min lägenhet. Föra sommaren hade jag ett 150 l akvarium med 150 w och som tur var ju inte sommaren så varm så det gick bra, men nu har jag ett 540 l och 2 x 250 w och blir det en varm sommar så kommer det bli väldigt varmt i vattnet. Funderar på att köpa en lite ac för att kyla vardagsrummet.

Mvh Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lika fint varje gång man ser på karet.

Bra genomfört och hur man skall dra under i sumpen oxså :smiley9: Hmm ja en kylning är ett ständigt dilema hur man skall göra detta.

Läste en notis på ett Danskt forum att han monterat in fläktar i taket istället för sidorna som många gör i sin huv. Smart då värmen går uppåt så borde den ju dra med sig bättre kylning.

men har man 22-23 grader inne så ligger nog vatten tempen ändå på 26-28grader i karet :ledsen:

Så mitt tipps sätt in några bra fläktar som blåser på ytan så kyler det markant och att den varma luften försvinner från huven

Hur går din Zanclus i karet? en riktigt fröjd för ögat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Hade problem med värmen i förra lägenheten...En kraftig fläkt som sagt gör ju stor skillnad men när inomhustempen börjar krypa upp så vispar den ju nästan bara runt varmluften. Kunde man hålla 25c stabilt genom hela året skulle nog göra mkt för tillväxten i karet.:smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Driveland

Mitt akvarium är på 540 l och sumpen är på ca 50 l.

När det gäller värmen så är det största problemet att jag inte är hemma på somrarna för jag är ute och jobbar på sjön då. Så det är svårt att öppna ett fönster på kvällarna för att få ut värmen. :)

Jag funderar på att köpa en bärbar Ac och stängs till vardagsrummet mot resten av lägenheten. Men som fattig student har jag inte råd att köpa en innan sommaren kanske.

Men i fall jag inte har råd att köpa en nu så får jag lägga mina koraller hos Tomas och så kan jag stänga av MH under sommaren och då borde det inte vara några problem med värmen.

Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Guest Driveland

Den stora fisken är en Naso Brevirostris och det är en väldigt trevlig fisk och den är väldigt nyfiken av sig. Den kan ändra färg från Mörk brun till nästa helt vit. Tyvärr så kan den bli lite för stor för mitt akvarium. Den kan bli 70 cm ut i det fria, så när han blir större får jag väl bytta akvarium. :)

Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...