Hawkmoon Postat 15 maj 2012 Postat 15 maj 2012 Varför använder du inte den transparenta koppen till ytavrinningen?Blir det inte lite svårt att få ytan rätt med tanke på avdunstning?Den transpareta koppen följer ju med ytan upp och ner och du ställer hur mycket vatten den skall ta från toppen med justeringspinnen.Eller finns det något jag förbiser? Citera
Alessandro Postat 16 maj 2012 Författare Postat 16 maj 2012 Varför använder du inte den transparenta koppen till ytavrinningen?Blir det inte lite svårt att få ytan rätt med tanke på avdunstning?Den transpareta koppen följer ju med ytan upp och ner och du ställer hur mycket vatten den skall ta från toppen med justeringspinnen.Eller finns det något jag förbiser?Tycker det funkar bättre utan koppen, vatten som avdunstas fyller jag på dagligen. Röret ligger ca 2 cm under vatten ytan och jag får en bra ytavrinning. Kommer ge koppen en andra chans.Hur kommer det sig att skummaren inte producerar skumm lika bra som tidigare? Kan vattnet vara mindre smutsig nu?. Citera
Alessandro Postat 17 maj 2012 Författare Postat 17 maj 2012 Är ganska nöjd med hur stenarna ligger dock så blir det inte så mycket cirkulation där bakom....frågan är ska jag köpa två mindre nanostreamer o sätta dem längre ner mot baksidan av akvariet eller placera om stenarna... Citera
Alessandro Postat 19 maj 2012 Författare Postat 19 maj 2012 Gjorde lite tester idag efter att ha haft ls i karet i ca en vecka.Ph 8.0No2 0.1Po4 0.5No3 2.5 Citera
Alessandro Postat 20 maj 2012 Författare Postat 20 maj 2012 Behöver hjälp med att identifiera dessa 3 saker.. Citera
mikoto Postat 20 maj 2012 Postat 20 maj 2012 Det ser ut som Xenia lite tycker jag. Fast har jag aldrig haft någon själv så jag har ingen fullfjättrad vana inne för att identifiera de. Citera
Alessandro Postat 20 maj 2012 Författare Postat 20 maj 2012 "korallerna" på bild 1 o 2 liknar varandra, är inte det glasrosor? "korallen" på bild 3 är helt olikt dem andra. Citera
mikoto Postat 20 maj 2012 Postat 20 maj 2012 Jag tycker inte någon av de ser ut som glasrosor, fast det är svårt att se så små exemplar på bild. Men glasrosor brukar se spetsigare ut tycker jag... Citera
Alessandro Postat 20 maj 2012 Författare Postat 20 maj 2012 Jag tycker inte någon av de ser ut som glasrosor, fast det är svårt att se så små exemplar på bild. Men glasrosor brukar se spetsigare ut tycker jag...Ok =) Citera
MaddeI Postat 21 maj 2012 Postat 21 maj 2012 Hejsan,Svårt att se på dina bilder, men första bilden skulle kanske kunna vara en Kolonianemon, t.ex en Palythoa eller en Protypalythoa?/Madde Citera
Alessandro Postat 21 maj 2012 Författare Postat 21 maj 2012 Hejsan,Svårt att se på dina bilder, men första bilden skulle kanske kunna vara en Kolonianemon, t.ex en Palythoa eller en Protypalythoa?/MaddeHej!tycker den liknar Palythoa Citera
Alessandro Postat 28 maj 2012 Författare Postat 28 maj 2012 Levande i karet:1 st putsräka2 st turbosniglar5 st eremitkräftor Citera
Alessandro Postat 2 juni 2012 Författare Postat 2 juni 2012 Po4 0.05Ph 8.15No3 2.5No2 0.022 C (måste köpa doppvärmare)salinitet 1.025 Citera
Alessandro Postat 2 juli 2012 Författare Postat 2 juli 2012 Levande i karet.1 goby-räka?1 putsräka3 turbosniglar4 eremitkräftor5 nassariussnäckor1 scooterblenny1 gul-goby1 mjukkorall Citera
Alessandro Postat 2 juli 2012 Författare Postat 2 juli 2012 Värde26 c1.025Ph 8.0No2 0.0No3 2.5Po4 0.0 Citera
Blåbert Postat 2 juli 2012 Postat 2 juli 2012 Använder ni ett seriöst saltmlärke är det tillsatt spårämnen motsvarande det naturliga i havet + lite extra för tänkt normalförbrukning. Vissa ämnen är i förhöjd halt beroende på föroreningar i tillverkningsprocesser. Men det vore vansinne att försöka få bort eller bara reducer de spårämnen fabrikanterna lägger ned pengar på dyra tester för att få lämpliga värden.Använd alltså INTE vattenberedningsmedel i samband med saltvatten!Tror ni att ni har så mycket föroreningar i ert vattenledningsvatten att ett vattenberedningsmedel skulle kunna ge en fördel så köp en osmos.Trodde att vatenberedningsmedlet till stor del var för att få bort klor pch oönskade klorföreningar. Menar du att Osmos skulle vara enda metoden då? Citera
stigigemla Postat 2 juli 2012 Postat 2 juli 2012 Osmos är det enklaste. Men många företag med eltruckar använder trebädds jonbytare. Snabbare flöde men krångligare underhåll. Citera
Blåbert Postat 3 juli 2012 Postat 3 juli 2012 Damn, jag som hade hoppats på att kunna vänta med investering av osmos..... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.