Gå till innehåll

Start av saltvattensakvarium


Alessandro

Rekommenderade inlägg

Hej !

Jag har idag ett sötvattenskar på 200 L (100l x 50h x 40d) som kommer att bli saltvatten innom ett par veckor, här kommer info om det samt lite foto!

Tanken är att det ska bli en "low-tech" med enkla koraller och mindre fiskar samt snäckor/räkor. Kommer att köra med ytterfilter där jag kommer att ha i biobollar, samt en attrap för ytavrinning.

Teknik:

Belysning: GLO T5 2x39w (Aqua Medic Reef White 15K, Aqua Medic Reef Blue)

Cirkulation: Tunze 6045 x 2 (4500l/h x 2)

Mekanisk filter: Eheim Pro ytterfilter (700l/h)

Skummare: Wave 400 P (1100l/h)

Tester:

No2, Ph, Po4, No3, (kommer senare att köpa Ca, Mg och Kh)

Salt:

Red Sea Salt 10 kg och optisk refraktometer.

Detta är mitt första saltvattenskar, så kom gärna med tips och förslag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ser ut som en okej början. Många kommer nog säga åt dig att dumpa ytterfiltret, men om du har det för att få ytavrinning så är det bra, tänk bara på att saltvatten gör att vanliga plastslangar blir hårda med tiden, vilket om du har otur kan göra så att slangen lossnar.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft flera i mitt akvarium, alla har med tiden blivit hårda och förlorat sin flexibilitet och en började lossna från pumpen den satt på, så jag fick byta ut den. Den var ju i vattnet så det blev inte något större problem när den lossnade, men har man som du dragit slangen utanför karet så kan det få allvarligare konsekvenser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft flera i mitt akvarium, alla har med tiden blivit hårda och förlorat sin flexibilitet och en började lossna från pumpen den satt på, så jag fick byta ut den. Den var ju i vattnet så det blev inte något större problem när den lossnade, men har man som du dragit slangen utanför karet så kan det få allvarligare konsekvenser.

Jag upplever att Eheims slangar inte drabbas av detta fenomen över rimlig tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, om man klämmer lite på slangarna ibland så märker man nog i god tid om slangarna blir hårda. Annars kan man ju dra PVC rör till filtret och använda silikonslang för att ansluta rören till filtret. Det borde fungera kalasbra! Fixa bara så du kan lossa på filtret när det behövs, för det kommer du behöva någon gång, jag lovar. Då kommer du svära dig hes annars över att du inte ordna det från början.

Om filtret är någorlunda stort i så kan du ju klämma i mindre bitar levande sten i det. Så kan svampar och filtrerar djur få en mörk fristad att etablera sig på. Om det blir så per automatik kan ingen människa säga men förutsättningarna finns ju där.

Är det en betta splendens som går i karet nu? :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som referens så har jag grön vanlig akvarieslang till mitt kar och det har snart varit igång ett år. De slangarna känns bra fortfarande, så det är nog inget akut farligt eller så. Men genom att kolla de någon gång ibland så har man koll och kan åtgärda eventuella problem.

Om biobollar eller LS bitar är bäst är svårt att säga, de fyller nog olika funktioner helt enkelt. För nitrifikation så är nog bollarna bättre men för eventuella filtrerande djur och så är nog LS bitarna bäst. Även om det nog kan växa svamp på biobollarna och LS bitarna kan skapa nitrat :-) 3 liter, hmm... Ja det går det nog ner en del sten i, jag har ett 2015 som har 4 liters volym och den gick det ned en del sten i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg idag en intressant produkt; Easylife Symbiont, vad sägs om att ha det istället för biobollarna? någon som har erfarenhet av det?

"Symbiont består av helt porösa pellets där miljarder aeroba och anaeroba bakterier kan utvecklas positivt för att bryta ned ammonium, nitrit och nitrat. Det är en mycket säker, inert och effektivt biologiskt filter som sparar en hel del plats i filtret. Symbiont görs av bidraget sintrat glas och har en överlägsen yta tillgänglig för bakterier. Den fungerar intensivt och under lång tid.

- Tar bort ammonium, nitrit och nitrat.

- Minskar alla vattenlevande sjukdomar.

- Minskar behovet av vatten förändringar.

- Gör det möjligt att hålla mer fisk.

- Ersätter alla andra former av biologisk filtrering.

- Är pH, KH och GH neutral.

- Sparar filtret.

- Passar alla akvarier och dammar."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikonslangen kostar en del men jag har det till min kylare, och det går att få bort algerna rätt enkelt.

Slangen är rätt flexibel så man kan gnugga den mellan tummen o pekfingret, då lossar allt utan problem.

Min erfarenhet av gröna slangar har varit att dom stelnat efter 1-1½ år, pvc är nog generellt att föredra.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag vet inte säkert egentligen. Men jag vet att nästan alla vattenberedningsmedel kräver bara halv dos i sötvatten mot saltvatten. Så min tanke är att beredningsmedlet gör något annorlunda när det är saltvatten som kräver mer medel.

Det skulle kunna hända att det är smartare att använda det på färskvattnet innan du blandar i saltet. Men då vi ska ha saltvatten så känns det logiska att hälla medlet i det färdiga vattnet som ska användas.

I praktiken gör det nog ganska liten skillnad dock om du blandar före eller efter, det tror jag :-) För antagligen så skulle ditt vatten fungera utan medlet med. Men medlet ger ju en potentiell säkerhetsbuffert som man lika gärna kan använda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte säkert egentligen. Men jag vet att nästan alla vattenberedningsmedel kräver bara halv dos i sötvatten mot saltvatten. Så min tanke är att beredningsmedlet gör något annorlunda när det är saltvatten som kräver mer medel.

Det skulle kunna hända att det är smartare att använda det på färskvattnet innan du blandar i saltet. Men då vi ska ha saltvatten så känns det logiska att hälla medlet i det färdiga vattnet som ska användas.

I praktiken gör det nog ganska liten skillnad dock om du blandar före eller efter, det tror jag :-) För antagligen så skulle ditt vatten fungera utan medlet med. Men medlet ger ju en potentiell säkerhetsbuffert som man lika gärna kan använda.

Jag är rätt säker på att det beror på att saltvatten innehåller mer metaller än sötvatten. HEEDTA som beredningsmedlet innehåller binder tungmetaller som man inte vill ha i vattnet, men även andra fria metaller. För att få full effekt bör man därför dosera större mångd i saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder ni ett seriöst saltmlärke är det tillsatt spårämnen motsvarande det naturliga i havet + lite extra för tänkt normalförbrukning. Vissa ämnen är i förhöjd halt beroende på föroreningar i tillverkningsprocesser. Men det vore vansinne att försöka få bort eller bara reducer de spårämnen fabrikanterna lägger ned pengar på dyra tester för att få lämpliga värden.

Använd alltså INTE vattenberedningsmedel i samband med saltvatten!

Tror ni att ni har så mycket föroreningar i ert vattenledningsvatten att ett vattenberedningsmedel skulle kunna ge en fördel så köp en osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ojoj jag känner mig knasig nu. Tack för denna info!!

Använder ni ett seriöst saltmlärke är det tillsatt spårämnen motsvarande det naturliga i havet + lite extra för tänkt normalförbrukning. Vissa ämnen är i förhöjd halt beroende på föroreningar i tillverkningsprocesser. Men det vore vansinne att försöka få bort eller bara reducer de spårämnen fabrikanterna lägger ned pengar på dyra tester för att få lämpliga värden.

Använd alltså INTE vattenberedningsmedel i samband med saltvatten!

Tror ni att ni har så mycket föroreningar i ert vattenledningsvatten att ett vattenberedningsmedel skulle kunna ge en fördel så köp en osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...