Gå till innehåll

Deep sand bed?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Hej, jag planerar att starta upp ett saltvattensakvarium efter sommaren (förhoppningsvis) och håller på att göra min research. Jag har tittat väldigt mkt på Newyorksteelos akvarium och tycker dem är skitläckra (http://www.facebook.com/pages/Newyorksteelo-Saltwater-Reef-Aquariums/310232612338098).

Speciellt gillar jag att han använder sig av DSB vilket, enligt han, är det bästa alternativet även för nybörjare.

Fördelarna är ju uppenbara: Man får ett naturligt och effektivt filtreringssystem, det ser snyggt ut och akvariet frodas av liv. Nackdelen som jag förstått det är att det >KAN< börja bildas giftiga gaser som skulle kunna förstöra akvariet. Denna nackdel verkar de flesta jag läst om avhysa eftersom risken att det händer är minimal eftersom ens sandbädd bör krylla av maskar och andra djur som, om man har en välmående botten, kan vända hela bädden varje dag.

Dock går det ju inte att undvika att se att de flesta inte kör med DSB och jag skulle vilja höra andras åsikter som faktiskt är mer insatta i saltvattensakvarium än jag. Skulle gärna höra båda från folk som hatar DSB och folk som älskar det :)

Och när jag ändå har er uppmärksamhet så undrar jag vart man kan vända sig för att köpa ett "komplett" saltis set? Newyorksteelo kör med ett 90 gallons Oceanic Tech Tank, går detta att få tag på i sverige eller måste man importera det? Jag skulle vilja ha en tank på mellan 250 och 400 liter till att börja med och jag skulle helst vilja undvika instängda tankar som RSM 250 då jag vill göra mig av med den varma luften som bildas. Oceanic Tech Tank har ju även en sump vilken jag helst skulle vilja ha till mitt kar så att man kan gömma allt det fula.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DSB är en intressant metod som en del har stor framgång med. Jag har dock valt bort den och kör med helt bar botten för tillfället. Främsta anledningen är att jag vill exportera näringen genom skumning snarare än att binda den i sandbotten. Att ha ett så stort biologiskt filter i akvariet ser jag som lite riskabelt och svårt att kontrollera. Jag varken hatar eller älskar DSB, men tyckte inte det passade in i min setup eller "akvariefilosofi".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör DSB i mitt RSM130.

Erfarenheten jag har är god men tänk då på att jag inte har något som gräver och det enda jag matar i det karet är en muräna.Kör med RSM orginalskummare som alla vet inte är den bästa och på sådant sätt ville jag ha ett stort biologiskt filter och det är svårt att trycka i tillräckligt med sten i karet.

Jag har inga problem med alger eller sådant i karet jo visst har jag dom gröna prickarna på rutan med det kan vara för jag inte haft en enda turbosnigel eller annat som tar hand om det.Dock skaffa jag 15 stycken för ett par dagar sedan.

Jag i egen erfarenhet har inget negativt att säga om DSB slänger upp en video på youtube användarnamn ljusta så får ni säga vad ni tycker.Borde vara uppladdad om 1 timme eller så segt internet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...