Gå till innehåll

Livslängd på lampor?


Fagerberg

Rekommenderade inlägg

Det beror så klart på hur många timmar om dagen du har dem tända, men vid "normal" användning så är säkert Jerrys uppskattning rätt. Själv har jag kört med MH i 1,5 år och T5 i ett år, det har fungerat alldeles utmärkt, men visst syntes det en klar förbättring när man väl bytte efter denna tiden. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På tillverkarnas hemsidor brukar det stå att T5 har 80 % ljusutbyte efter 20000 timmar.

Tänk också på att ljusutbytet är som bäst (100 %) vid 35 grader C, vid 60 grader C ca 80 %.

Siffrorna varierar förstås något mellan olika leverantörer. Men jag tror att vi i allmänhet byter lite oftare än vad de flesta behöver. Beror naturligtvis på hur ljuskrävande koraller man har. De koraller jag har växer fortfarande för fullt med 2 år gamla rör (7 timmar belysning om dagen).

MH har kortare livslängd enligt min uppfattning (8-15000 timmar) men det kanske kompenseras med att den ljuskällan är starkare och därmed kan gå lägre i ljusutbyte innan den behöver bytas.

Men som sagt allt beror ju på vad du ska ha ljuset till, bara fiskar eller extremt ljuskrävande koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är stor skillnad på livslängden hos olika lysrörsfabrikat och färger. De flesta ( Osram, Aquascience special och duo. Aquablue+ med fler) håller ungefär två år i en normal armatur med 10 timmar belysningstid

Andra t.ex Actinic+, Actinic pure håller mindre än ett år.

Livslängden minskar också om de är varma.

Vi är petiga med färgåtergivningen vilket gör att vi räknar med en kortare livslängd än vad vi får i en takbelysning utan större krav på färgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...