Gå till innehåll

Vem mördade min räka? - och vem äter upp honom?


kimholm

Rekommenderade inlägg

För en tid sedan köpte jag ca 20 kg ny LS från akvriehandlaren till min 130L -burk. Därtill hade jag ca 15 kg LS som jag fått med en annan begagnad burk.

Till min förtjusning insåg jag att det på något sätt följt med en blå sjöstjärna vid någon av stenköpen.

Utöver sjöstjärnan har jag ett par clowner, ett par chromisar, lite sniglar och ett par eremiter i burken.. och jag hade en putsarräka, fram till imorse.

Nu till saken. Tidigt imorse såg allt bra ut och min räka levde. En stund senare simmade dock räkan ryggsim tätt intill den blåa sjöstjärnan. Samtidigt såg jag hur en gulaktig mask/arm (2-5cm * 1-2mm) kröp runt räkan och drog den kraftigt bakåt, inunder, ner bland min LS.

Frågan är alltså: Kan den blåa sjöstjärnan vara boven? Eller har jag råkat ut för någon argsint mask? Eller ser ni någon annan orsak till detta hastiga förlopp?

Vad gör jag nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att sjöstjärnan skulle vara boven ser jag som högst osannolikt. Dels för att jag själv haft en blå sjöstjärna som endast haft smak för alger och de inte har något som kan liknas vid fångstarmar heller, dels att en mask bland stenen låter osm en troligare lösning. Antingen så har din räka ömsat skal och det var detta som masken drog i, eller så har räkan dött (det händer faktiskt :))och den då har dragit uppmärksamhet till sig.

Jag tror inte att du behöver tänka mer på det hela, antingen så kommer det fram en y räka med nytt skal om en dag eller tåv, eller så är räkan död bara och den har blivit uppäten av asätare i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar!

Jag har bytt 30% av vattnet nu, för att eliminera ev. dåliga vattenvärden.

Sjöstjärnan har gömt sig bland LS igen, ingen mask syns längre till och fiskarna verkar må bra.

Förhoppningsvis slipper jag ytterligare mordgåtor och får istället se räkan återuppstå..!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...