Gå till innehåll

Peters 576l akvarium


Fildur

Rekommenderade inlägg

Jag kommer att flytta ihop med min dam framöver, bävar lite inför flytten men det ska nog gå bra. Ska satsa hårt fram till flytten på att få allt i så bra skick som möjligt. Troligen kommer jag att enbart ha detta kar kvar efter flytten, men men. Jag har tillstånd till två kar i alla fall ,-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 268
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

post-6659-14468929053847_thumb.jpg Min undran gäller den vänstra rosa knappkolonin på bild nr2, vissa knappar är borta där och ett djur med hårt skal bor i den nedre framkanten. Knapparna precis runt djuret är inte skadade (än?). Min tro/teori är att djuret har helt enkelt bosatt sig där och då kan ju inte de knapparna finnas kvar där djuret har slagit sig ner men att det inte är en knappätare. Vad tror/vet ni andra? Är detta ett djur jag borde ta bort? Skalet är hårt och på natten tittar två spröt fram. När jag matar dag som natt kommer det "slem" från skalet. (Varför kan jag ej göra nya stycken? Return fungerar ej?)

post-6659-1446892905408_thumb.jpg

post-6659-14468929054302_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knapparna var snygg Peter. Tror jag tappade mina. Hör av dig utifall en bit sten går av från den fraggen :-)

Lösning på radbrytningen har folk här på guiden tipsat om

[ATTACH=CONFIG]94334[/ATTACH]

1. Absolut, skulle jag mot förmodan få någon tillväxt lovar jag det!

2. Tack för radbrytningen :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter vattenbytet idag är mätvärdena följande:

KH: ca 9

Mg: 1560ppm

Ca: 1450ppm

nitrat: runt 2

Allt red sea, dragit ner bubblet på kalkreaktorn från 1 bubbla/tredje sekund. till 1 bubbla/femte sekund, för att få ner värdena lite.

edit: Mg värdet är enligt testet väldigt högt. Dags läsa på igen vad som kan vara dumt med det.. Trött blir man.

Ändrat av Fildur
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter vattenbytet idag är mätvärdena följande:

KH: ca 9

Mg: 1560ppm

Ca: 1450ppm

nitrat: runt 2

Allt red sea, dragit ner bubblet på kalkreaktorn från 1 bubbla/tredje sekund. till 1 bubbla/femte sekund, för att få ner värdena lite.

edit: Mg värdet är enligt testet väldigt högt. Dags läsa på igen vad som kan vara dumt med det.. Trött blir man.

Som picko skriver så bör du snarare kolla Ca värdet.. Runt 1000ppm förmycket om det inte är en felskrivning..

, har du mg granualt i reaktorn så plocka ut lite.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar, ja Ca felskrivning skall vara 450.. sorry!

edit: har något deltec granulat som både har ca och mg i sig. Bra ide skall köpa rent Ca granulat och ha i en del av det för att minska andel Mg. Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja som man själv vet är det så enkelt att förhasta sig. Efter nya tester enligt red sea manualen osv (skaka 15s efter varenda droppe av de fem första), så är Mg värdet plötsligt 1400.

Så varken fel på tester eller värden, enbart den som slarvade vid hanteringen nämligen mig själv :-).

Var på inspirationsbesök hos Artur (stensson på forumet), otroligt fina välskötta koraller, en tydlig skillnad mellan att vara en "upp och ner" människa som jag eller som han att under längre tid ge sina djur konstant god skötsel. Bara att lyfta på hatten!

En liten bild på en av mina få koraller som verkligen trivs bjuder jag på idag...post-6659-1446892906999_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Söndagens akvariebestyr gick ut på att tillverka en ATS. Lyse är kanske inte det bästa, 2st blå ledslingor av JAD sänkbar modell. Har någon information om den våglängden fungerar bra för algernas fotosyntes? Svar kommer jag väl att få om några veckor i alla fall!

post-6659-14468929304869_thumb.jpg

Sen vill jag visa en korall som jag tycker är fantastiskt vacker. En Cyanaria skall det vara. Den verkar trivas i mitt akvarium ganska bra. Kan varmt rekommendera den korallen!

post-6659-14468929305126_thumb.jpg

Slutligen vill jag visa mitt nya försök på en bubble anemon, den gick iväg från lyset och satte sig under min Euphyllia, ujuj känns som stor risk de kommer att bränna varandra. Hoppas han knallar vidare snart...

post-6659-14468929305372_thumb.jpg

Cyanon är enbart små fläckar kvar av. Kh på 9 , fosfat enligt salifert mellan 0 och 0,03 och nitrat på 2. Jag kommer att mäta noga nitraten här framåt om nu algerna kommer igång på ATS, vill egentligen inte få ner det så mycket, mest jag hoppas att vissa fulalger skall konkurreras ut av ATS:en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir ju perfekt med en scrubber ju.:) Får nästan ta en svängförbi och se ditt kar igen.

Du är alltid välkommen! Är himla sugen på att ordna nytt lyse (led), men får se hur ekonomin är efter flytten. Även nya pumpar med lite styrning.

Men nästa "projekt" är en sarg över karet, 2 urhoppade putsarfiskar har gjort att innan det ordnats har jag förbud att införskaffa ny. Kör nu med täckglas men tror det stoppar en hel del lyse när damm osv kommer på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder från idag, jag kanske borde köpa en vettig kamera istället för det skrot jag har men måste ha ny LED lyse, pumpar och fler koraller/fisk först :-)

post-6659-14468929333254_thumb.jpg

Mina 2 clowner är det tråkigaste som existerar. Trots anemon är de enbart uppe vid vattenytan på detta sätt. I ungefär 8 månader har detta varit deras tillvaro.

post-6659-14468929334935_thumb.jpg

Slutligen fick jag dessa gröna och rosa Hystrix fraggar typ gratis. De har stått i för dåligt ljus. Mitt inte heller kanske tillräckligt, (8 lysrör). Men jag hoppas!

post-6659-14468929335168_thumb.jpg

Jag ber om ursäkt för den dåliga kvaliten på bilderna jämfört med andra här på forumet. Men titta på dessa bilder så uppskattar man än mer proffsen på foto efteråt!

Annars är all cyano borta nu, sög upp den och hade i min fosfatkur så försvann allt. Sen om det verkligen var föröjd fosfat någonsin eller enbart läsfel från mig vid tolkning av test låter jag vara osagt.

Snart flytt... Ajaj tur man har goda vänner som ställer upp!

post-6659-144689293335_thumb.jpg

post-6659-14468929333736_thumb.jpg

post-6659-14468929333986_thumb.jpg

post-6659-14468929334225_thumb.jpg

post-6659-14468929334462_thumb.jpg

post-6659-14468929334699_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske har en anemon som inte passar, jag har någon här som du kan hämta om du vill

Haha, det låter kanon. Har ju bara kört rosa bubbelanemoner. De kanske inte gillar rosa! ;-) Testar gärna en annan färg/sort om inte för stor eller sådan hemsk haddoni som skadar min pincettfisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick idag nöjet att hämta en liten anemon från Artur (Stensson) här på forumet. Tack! den är liten men söt, hoppas nu denna kanske duger åt mina ytsimmande percula-clowner!

post-6659-14468929374624_thumb.jpg

Läste på min första faktura på levande från korallfisken idag. I stort sett allt lever än, framförallt denna fina röda Welshopyllia, det blir lite speciellt när djuren lever länge i sitt kar :-). Denna köptes in till mitt lilla akvarium 20120321.

post-6659-14468929374879_thumb.jpg

Dessa knappkolonier införskaffades i augusti förra året, de har tyvärr inte vuxit mycket, fast jag tycker de är fina ändå!

post-6659-14468929375121_thumb.jpg

Efter lite mer än ett år nu med saltakvarier kan jag väl säga att fiskar är lugnt, men koraller där måste man vara noga i sin skötsel, slarvar man en tid får man verkligen sota. 2 svackor under året har verkligen visat sig på korallernas välmående. Har lovat mig själv att hålla en betydligt högre lägsta nivå nu framöver. Framtidsplaner är nya styrda pumpar, och en Led belysning. Sen fokus på det levande igen. Men skall tänka igenom noga vad för pumpar och leds jag vill ha. Måste vara styrda saker men styrningen skall vara grymt smidig och enkel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den blir stor igen så fort den får nåt bra fäste.

Dröjer inte länge förrän man förbannar dess storlek då den får för sig att plöja genom andra koraller. :-)

Haha om clownerna är i den så förlåter jag den så gärna!!! Annars... :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer att få loss en liten peng och skall "investera" den i ny belysning och pumpar till detta akvarium. akvariet är som redan sagt 160*60*60.

Min tanke i dagsläget är att köpa 3 radion 2g (inte pro) och 2st Vortech 40MP es så jag kan styra allt tillsammans på ett skoj sätt. Det jag läst är

att det är mycket enkelt att ordna styrningen av detta och att kvaliteten är bra.

Mina funderingar är följande:

1. Räcker 2 av dessa pumpar? Jag tycker att det borde räcka utan problem? (för sps och bygga upp lugnare partier för lps med sten osv)

2. Finns det bättre pumpar till samma pris eller likvärdiga till ett billigare? Andra rekommendationer?

3. Finns det annat Led lyse som är likvärdigt för en billigare peng eller sådant som är bättre för samma?

OBS: inget DIY jag är katastrof, fullständig katastrof! (det förstår jag att man kan få både billigare och även bättre men inget för mig)

3 radion och 2 av dessa pumpar går på lite under 30k, om någon hittar typ rea eller annat skicka snälla rara pm. (Min kvinna är för tålmodig med mig)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du klarar dig fint på 2 pumpar, har sett mycket större kar som körs på två MP40 och det är fullt tillräckligt.

Frågan är om du inte hade klarat dig på två ledramper med om man kollar på andra kar i den storleksordningen som kör med Radions.

Vill du köra billigt så kollar du på Fish-street och deras Jabeo WP40, finns även en tråd om dem här på guiden.

Billigare än så kommer du nog inte undan, men sen är de fortfarande relativt nya, så ingen har ju kört dessa i ett år ännu så hur de håller i längden är svårt att säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag håller helt klart med om Jabeo pumpen, måste ta en funderare där. Vill ha det bra men finns det bra billigare alternativ är det självklart bättre. Tack! Men 2 radion hmm, måste kolla det noga, vill verkligen inte ha mörkt 10cm per sida, men är det jag som har hjärnspöke där så är det såklart bättre att lägga pengarna på annat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snickrade ihop en provisorisk sarg över karet, inga fler hoppdödsfall vill jag ha (2*banangylta och 3 putsarfiskar). Detta gjorde att mina blå leds kom upp 15 cm från vattenytan. Blev klart trevligare med nattblålyse i hela karet :-)

Tyvärr gör inte kameran korallernas sken rättvisa.

post-6659-14468929397135_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...