Gå till innehåll

Peters 576l akvarium


Fildur

Rekommenderade inlägg

post-6659-14468933568488_thumb.jpg

Nu börjar sommarnöjet att röra på sig. Karet + eldosor hemma, pumpar - död sten - ställning på väg.

2 veckors arbete kvar, sen kan man äntligen påbörja det riktiga och roligaste arbetet :-)

Att 576l skall vara kvar som ett rev med i huvudsak sps är klart, men vad jag skall ha för inriktning på detta 325l är så sjukt svårt att bestämma sig för. Ångest. Stora problem man har i livet.

( Stort tack Artur för bärhjälpen!! Urk för min trappa)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 268
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

post-6659-14468933575655_thumb.jpg

Fick en av 3 beställda pumpar idag. Inget i paketet om att de andra 2 är på väg osv. Hmm men det löser sig säkert. Returpump redo nu i alla fall :-)

UPS tydligen varit hos mig ett antal gånger fick ett brev om det men de hade inte portkod. Fast de hade mitt telenr så istället för att ringa och lösa problemet på 3s så åker de fram och tillbaka och sen skickar brev. Jaja. Får på måndag förhoppningsvis det paketet. (sen om det är de 2 andra pumparna eller död sten eller ställning eller siporax, det får man se då :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja man blir så trött på sånt där. Man kan ju tycka att de borde förlora på att åka tillbaka med paketen och sen åka ut med det igen när de, som du säger, bara behöver lyfta luren och ringa

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja man blir så trött på sånt där. Man kan ju tycka att de borde förlora på att åka tillbaka med paketen och sen åka ut med det igen när de, som du säger, bara behöver lyfta luren och ringa

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Går inte ens att då dem att skippa utkörning och själv åka och hämta i depå....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har iallafall alla tre pumparna landat välbehållna här hemma efter diverse utflykter fram och tillbaka mellan Jönköping och Tranås. Dock är den ställning som skulle komma för tre veckor sedan ännu inte inkommen. Postorderfirman har inte svarat på min sista undran när den nu beräknas komma. Djupa andetag.. Jaja man får väl trösta sig med fotbolls VM tills den dyker upp.

Vill egentligen ha 3 st hydra52 över detta kar, bara älskar nya direktorn de har gett ut, men det har jag inte vågat föreslå för damen (än). Lite självbevarelsedrift har jag kvar så T5 rampen får duga :-)

Som julklapp kanske blir lagom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ja då är allt mer eller mindre klart med karen. 2 "visningskar på 576l och 325l ihopkoppplade via en gemensam sump.

I 576 karet går det 5 fridmani

1 vitbröstad kirurg

1 pincettfisk

2 salarias

1 gul kirurg

1 elddvärgkejsare

1 sixline wrasse

25+ nassarius

30 cerithium

15 nerita

5 pepparmint

ca 5 eremiter

3 putsarräkor

1 blå squamossa

+ kanske 20 sps av olika storlekar

1 325l karet går det 2 anthias squampinnis

1 bicolor dvärgkejsare

1 salarias

1 sixline wrasse

2 percula clowner

1 flasher wrasse

1 putsarfisk

+ städpatrull och alla möjliga koraller "andrahandssortering sps + knappar och lps".

sumpen har skummare, fosfatreaktor, uv, siporax och kalkreaktor. sumpens vattennivå gör att det är 180l vatten i den. Så systemet är på en bit över 1000l totalt sett.

Framtidsplaner: hydror över lilla karet, aj aj så hemskt tråkigt det blev med mina 8t5 lysrör över den när man har karen bredvid varandra, (när damen föreslår det hela... då inser man att det verkligen är skillnad)

Min skummare gör arbetet bra, men skulle gärna testa en dc skummare för att arbeta ner ljudnivån.

Inriktningen på det lilla karet är fisk, jag vill ha en goldflake eller navarchus dit. Sen om/när karet blir för litet får musslan och fisken byta kar.

Ett stim anthias till stora karet + en putsarfisk.

Ursäkta långa posten, men var lång tid sedan jag skrev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer Hydra tycker jag också!!!

Jo, är fasen förälskad i hydra + director. Man går in i rummet och ser skimmret och lystern från sps:en och blir bara så glad. Man kan knappt titta på det andra karet i dagsläget haha :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

post-6659-1446893431354_thumb.jpg

Inte skrivit på länge, men äntligen har man fått en av sina drömmar uppfyllda vad gäller saltvatten. Kanonfärg och vid god vigör. En putsarräka höll på att käkas upp direkt då den fastnade med ett spröt men lyckades slita sig loss.

Får se om perculorna kommer att hitta till denna, annars blir det en koloni av någon clown som bebor denna i vanliga fall.

Har den i det lilla karet, bara lysrör över detta och inte hydra. Ska köpa mig hydra till detta kar också när plånboken är återhämtad, vill se denna under det lyset! :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha ja det är de uslaste tråkigaste fiskarna jag någonsin haft. Men jag har sjukt svårt att bara "slänga iväg dem". Så lutar väl åt att de får flytta till 576:an och sen tar jag en grupp av en clown som trivs i en haddoni även i naturen.

5:e dagen nu för Haddonin, jag fick infarkt för 3 dagar sedan då den var liten som kanske 5-6 cm i diameter. Men den blev fullstorlek igen dagen efter. Munnen är inte stängd så den mår inte 100. Byter vatten varje dag (50l av 1000l totalt) för att försöka hålla allt stabilt. Haft i nytt kol i lite större mängd än vanligt om det är något kemiskt krig på gång. (i 576l har koraller växt in i varandra så det är bråk helt klart). Låter den vara och ska inte försöka mata den mer nu på ett antal dagar. Munnen blev öppen efter att jag gav den krill, som den först åt men sedan släppte och munnen därefter öppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Idag hämtades akvariet. Fått nytt arbete i Trollhättan och jag valde att sälja av allt för att i lugn och ro kunna bygga upp allt igen. Erfarenheter har samlats och mer och mer börjar tankar att bli klara över hur nästa kar skall bli. Jag kommer tillbaka (snart). :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då är allt mer eller mindre klart med karen. 2 "visningskar på 576l och 325l ihopkoppplade via en gemensam sump.

I 576 karet går det 5 fridmani

1 vitbröstad kirurg

1 pincettfisk

2 salarias

1 gul kirurg

1 elddvärgkejsare

1 sixline wrasse

25+ nassarius

30 cerithium

15 nerita

5 pepparmint

ca 5 eremiter

3 putsarräkor

1 blå squamossa

+ kanske 20 sps av olika storlekar

1 325l karet går det 2 anthias squampinnis

1 bicolor dvärgkejsare

1 salarias

1 sixline wrasse

2 percula clowner

1 flasher wrasse

1 putsarfisk

+ städpatrull och alla möjliga koraller "andrahandssortering sps + knappar och lps".

sumpen har skummare, fosfatreaktor, uv, siporax och kalkreaktor. sumpens vattennivå gör att det är 180l vatten i den. Så systemet är på en bit över 1000l totalt sett.

Framtidsplaner: hydror över lilla karet, aj aj så hemskt tråkigt det blev med mina 8t5 lysrör över den när man har karen bredvid varandra, (när damen föreslår det hela... då inser man att det verkligen är skillnad)

Min skummare gör arbetet bra, men skulle gärna testa en dc skummare för att arbeta ner ljudnivån.

Inriktningen på det lilla karet är fisk, jag vill ha en goldflake eller navarchus dit. Sen om/när karet blir för litet får musslan och fisken byta kar.

Ett stim anthias till stora karet + en putsarfisk.

Ursäkta långa posten, men var lång tid sedan jag skrev.

Hur funkar det med två Salarias i akvariet? Rör det sig om den vanliga Salarias fasciatus eller är det en annan sort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag hade 2 olika sorter, en fasciatus och sen den svarta med vita prickar. De tog en halva var ungefär och det gick bra. Fast det är nog tveksamt insåg jag, hade de två grå i 325l karet en stund. Det var jakt och den mindre fick gömma sig och sen var den en dag i avrinningen, då lade jag den i det stora tillsammans med den andra arten. Där fungerade det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är man sedan årsskiftet i Trollhättan! Abstinensen är så sjuk att jag drömmer om koraller så det är dags att äntligen få upp ett kar igen.

Hårda förhandlingar + mutor gav mig en vägg i vardagsrummet (kortsida...) att fritt disponera. Kravet är att det måste bli helt tyst och det skall vara tyst, glömde jag att säga att damen kräver att det skall vara tyst?.

Belysningen är uppsatt... så nu leker jag med mina hydra och drömmer om ett akvarie under. 1 steg på vägen!

Bänk är beställd. Idag fick jag en bild och den är ihopsvetsad. Det skall svetsas dit "trianglar också med skruvhål i så att det blir snyggt och bra med skivorna runt. Sen skall allt det lackas vitt.

Akvariet kommer att få måtten 180*70*60 (l*b*h) och vattendjupet blir ca 55cm. En hel kortsida gör jag till avrinning är planen, såg en lösning med heltäckande svart akryl med kammar som var utskurna från ett företag. Den lösningen blir det på kortsidan och för att göra hela den biten snyggare av karet. Visningsdelen blir alltså 160*70*55 i vattenvolym.

Min fundering just nu är vilken typ av flöde man skall satsa på. Helst vill jag enbart ha pumpar på den svarta kortsidan där avrinningen är. Räcker en maxspect gyro för detta eller är det bara en dröm för mig? Dessutom går det att ha utsidan på den så att den blir i kontakt med vatten från avrinningen? Om någon kan svara på det skulle det vara mycket tacksamt :-)

En bild som bevis på att det hela är på gång bjuder jag på!

post-6659-14468935412076_thumb.jpg

(Innehållet i korallväg blir en större ö med pectinia, chalice och acans, sen en mindre spretig ö med ricordea, lite av den öppna botten kommer att få fungias och trachy också, men mest ren botten, skulle man lyckas få tag på någon galet snygg jawbreaker discosoma, ja då faller man för det också) (inte 100% om det blir denna inriktning)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bänken är som sagt beställd. Innan jag beställer karet och drar igång vill jag renovera elen i bostadsrätten. Så nästa vecka blir det att ringa runt och höra med priser. Jag vill byta till en modern elcentral från proppar som det är nu. Sen vill jag ha till vardagsrummet 2 separata elurtag på varsin switch. Jag vill ha upp dem till 16A eller än mer om det inte är några problem. En för returpumpen och en för det andra. Så att om något fallerar så fungerar alltid returpumpen. Om elgubben har en central med 15 urtag som styrs med någon app eller så är ju det drömmen att få installerat, fast det kanske de inte har? El till tvätt och diskmaskin skall också dras fram..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jordfelsbrytare har du? kostar inte många kronor att få installerad. Billig livförsäkring för tomtar som dig och mig :-)

Minns jag rätt så kostade det > 2000

Renovering el går väl på ROT ?

Ja! Renovering av el ska gå på rot, riktigt fint det. Ska prata med elektrikern så att det blir "helt" säkert systemet. Vill ju helst att om något sker så att brytaren löses ut så fortsätter returpumpen att gå. Så får antingen bli batteribackup på dc pumpen eller annat system. Men vill det ska klara åtminstone 48h strömavbrott. (Den löses ju alltid ut när man bortrest enligt Murphys).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...